Toon posts:

Server OS deploy tool vanaf afstand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om machines vanuit mijn luie stoel te kunnen recoveren en zonder iedere keer een Serverruimte in te moeten lopen zoek ik een tool om server-OS-en te deployen gebruikmakend van PXE.

Ik ben een groot OpenSource fan, dus dat is het doel.

Ik denk aan een tool waar een server installeert met een linux distro en hier DHCP op draait. Wanneer een machine in het netwerk met PXE gaat booten en het MAC-adres van de machine "actief" is in the DHCP server kun je booten als je wil.

De vraag rest mij alleen, zou dit ook deels grafisch op te lossen zijn ? Partities recoveren, fschk checks uitvoeren (vanuit je luie stoel), enz, enz.

UIteraard is het prachtig wanneer dit zou werken voor zowel een Linux installatie als voor een Windows installatie.

Ik denk dat het zo zal moeten gaan:

MAC-adres machine is actief in DHCP met vast IP.

Machine met PXE boot en de DHCP server hertkent het MAC-adres, geeft het IP aan de machine, zi'n gateway en ik denk ook de bootloader, of de naam in ieder geval.

De server zal moeten connecten via TFTP naar de server waar DHCP op draait en ook de images op staan. Je moet een kernel starten, je moet dus een bootloader downloaden via TFTP en dan iets van NFS mounten om een filesystem op te zetten.

Ik denk trouwens dat dit alleen mogelijk is om Linux te deployen.

Is dit OpenSource te doen met een soort van installatie-templates voor partities ? Dus geen image terug zetten welke je eerder gemaakt hebt ?

Vmware zou een verkapte oplossing zijn overigens, dus dat is niet de bedoeling :)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Imho kan dit perfect met Ghost (enterprise)
je kan dmv commandline parameters ook partitiegroottes wijzigen, en als je het wat slim aanpakt kan je er voor zorge dta een vers terug gezette image nog een aantal configuraties "automatisch" doet (NewSID voor windows bakken, toevoegen aan het domein, instellen van IP's,... allemaal een kwestie van verstandig scripten)
Ook moet dit voor zowel Windows als Linux ook te doen zijn met een vorm van unattended installaties. VoorWindows moet je maar een skijken bij RIS bijv...

Maar los van het feit dat het mogelijk is/moet zijn, vraag ik me af of het wel zo een goed idee is remote servers te gaan installeren? Uiteindelijk gaat het toch om kritische zaken die wel de nodige opvolging kunnen gebruiken... en als het toch fout gaat moet je met wat geluk alleen die server manueel gaan installeren, maar met wat pech gaat er her en der nog wat anders mis ook (stel dat je "per ongeluk" een nieuwe dhcp server defineert, of een al bestaand IP toewijst, en zoiets remote meoet gaan oplossen :o )

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je zelf al ondernomen?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk heb ik de paketten als Ghost bekeken.

Ik heb een normale TFTP server opgezet met een NFS mount waar je images vanaf kan trekken. Of je dit nu via een Ghost boorflop of PXE doet maakt weinig uit.

Ik probeer op iedere mogelijke manier uit te zoeken of dit remote te doen is en opensource.

Ik heb hier wel wat plannen voor mocht ik dit niet tegen komen in een project, het is wat vroeg hier direct dingen neer te zetten wat mijn ideeen zouden zijn aangezien er geen lijn in zit op dit moment t.o.v wat ik in mijn TS heb staan.

Ik zit nou weer niet zo erg in mijn luie stoel dat ik een ander het werk laat doen hoor ;)