netwerk opbouwen met freesco en chello

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Liggie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12-2022
Ik krijg over twee weken chello. Nou wil ik dus een netwerkje gaan bouwen thuis met een oude 486 als freesco server. En 3 clients, 1 met win98SE en 2 met win95. Ik ben van plan om een 10/100 mbit switching hub of een switch te kopen en de clients op 100 mbit te laten draaien. Ik ben een behoorlijke newbie op netwerkgebied dus ik heb een paar vraagjes die ik niet zo snel in de search kon vinden.

In die 486 zitten alleen isa sloten en daar kan dus alleen 10 mbit op. Moet dit een 100 mbit kaart zijn als het netwerkverkeer tussen de clients op 100mbit moet lopen of loopt over die 486 alleen het inetverkeer?

Kan ik gewoon printers en bestanden delen tussen de clients zonder dat daarvoor iets moet worden ingesteld op de freesco server? De printers zijn aangesloten op de clients.

Als die chello gasten zijn geweest kan ik dan gewoon de chello netwerkkaart eruit halen en in de 486 doen zonder dat mijn inetverbinding het niet meer doet?

Hoe werkt de inlogprocedure trouwens bij chello? Moet je dan in freesco je inlognaam en ww invoeren ofzow?

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Je kunthet beste inderdaad die 486 doos op 10mbit laten lopen, een 100Mbit kaart in een 486 heeft weinig zin want dat trekt zo'n doos toch niet zeker niet als er nog een beetje stoer gerouteerd moet worden. Maar zeker voor een internet verbinding is 10 Mbit meer dan voldoende.
Alleen nu maar hopen dat ze van chello een ISA kaart leveren en geen PCI, ik heb zelf geen chello dus ik kan er zelf weinig over zeggen.

Dus je 486 op 10 Mbit en de andere clients op 100 Mbit ( zorg dus dan wel voor een 10/100 Mbit switchje of Hubje die zijn helaas meestal wel iets duurder )

Je 486 hoeft niets te maken hebben met de file en printer sharing, je shared je spulletjes met Win 9x op de machines zelf.

Sucses

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Liggie
thnx voor je advies ik ga het proberen

Verwijderd

Informeer van te voren ff of UPC een ISA netwerkkaart levert, koop er anders zelf ff één. Kweet alleen niet zeker of dat je bij Chello zomaar je netwerkkaart kan wisselen (i.v.m. MAC-adress). Ik gebruik lekker makkelijk een routertje met ingebouwde printserver, firewall en MAC-adress cloning en nog veel meer (SMC barricade) voor een schamele Fl 400,-

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
ik heb 2 netwerkkaarten in mijn comp (voor netwerk wat er nog niet helemaal is :)) heb voor de grap die 2 de zelfde (chello) instellingen gegeven en kan gewoon wisselen tussen die 2 en heb gewoon verbinding met chello. een vriend van me heeft trouwens chello op een 3com ISA netwerkkaart (geen PCI sloten vrij) en dat werkt ook gewoon.

• FoolZero
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Ik kan natuurlijk niet voor Chello in het algemeen spreken, maar bij mij kwamen ze dus met een ISA 3C509 aanzetten. Vermoedelijk zal jij dezelfde ontvangen. Natuurlijk zijn andere Chelloers vrij om te posten als ze een andere NIC hebben ontvangen.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Liggie
Registreerd Chello in de regio Nijmegen trouwens je MAC adres van de NIC?

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Ik hoor dat je ook een routertje kunt gebruiken, maar waar haal je er een voor een redelijke prijs?

• Kwai_gon_jinn
  • Niet online

Kwai_gon_jinn

[-geen icon-]

Chello levert gewoon ISA en PCI, alleen het schijnt als je een Terayon modempje krijgt van hun dat de ISA kaartje niet goed op de Terayon modem werkt dan..

Confucius said: "In ancient time, learning was for self. Nowadays learning is for others."

• FoolZero
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 12 februari 2001 08:06 schreef Kwai_gon_jinn het volgende:
Chello levert gewoon ISA en PCI, alleen het schijnt als je een Terayon modempje krijgt van hun dat de ISA kaartje niet goed op de Terayon modem werkt dan..
Hmmm, dan heb ik dus kennelijk een niet goed werkende combinatie. :? Oftewel is 1200Kbit/s niet goed werkend? :)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Voor die routers (zoals bv de SMC Barricade) kan je kijken op www.outpost.com
Daar zijn ze wel goedkoop. De review is ook handig om even te lezen.

Ook

PS Ik heb chello in Am*dam en daar kan je door van te voren even te bellen ook zonder probleem een ISA kaart krijgen.. Ze hebben ze nl niet standaard bij zich!

Wees consequent, maar niet altijd

• joennie
  • Laatst online: 04-08-2025

joennie

Certified SCRUM Professional

Chello leverde bij mij (in leeuwarden) een PCI kaart. Bij de Terayon modems wordt het MAC adres van netwerkkaart dus gebruikt om te registreren in de DHCP tabel van chello. Gewoon zelf een andere netwerkkaart gaat dus niet werken!
Ikzelf heb hier ook een netwerkje draaien met een server ertussen. alleen heb ik slechts 1 werkstation (ik gebruik de server ook meer voor apache-testen e.d.). Het mooiste is natuurlijk een mooie linux/unix/bsd-server neerzetten. Hierdoor kan je je routing en firewall (ook erg belangrijk, zie maar de hack op de pliezie) tot in details aan je eigen wensen afwerken!
veel succes in ieder geval.

Linux aanhanger!

Verwijderd

Chello langkomen...de eerste vraag is dan of ze uberhaubt wel komen.
Regio rotterdam? Dan kan je het wel vergeten, dan hoef je je voorlopig nog niet druk te maken. :)

Ps>> Ze registreren alleen het Mac adres van je cable modem.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op maandag 12 februari 2001 08:02 schreef Ghost het volgende:
Ik hoor dat je ook een routertje kunt gebruiken, maar waar haal je er een voor een redelijke prijs?
Software matige router? Freesco? Is gratis!!! Zoek je gewoon een ouwe 486 uit op zolder, en 1 netwerkkaart. Draaien maar!

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Pagina: 1