Ik ben momenteel bezig aan een website waarbij de content uit een (mysql) database wordt gehaald, dmv een query op basis van de url. Tegelijkertijd werk ik aan een CMS, waardoor de eigenaar vanalles aan de website kan veranderen. Deze tandem van mysql en php is volgens mij de motor achter een groot deel van alle internetsites.
Nou vraag ik me af of het niet beter is om mysql buitenspel te zetten. Het is namelijk helemaal niet nodig dat elke gebruiker queries uitvoert.
Het idee:
- er bestaat geen database;
- alle content bevindt zich in een php bestand; zeg content.php.
- het menu staat in menu.php;
- als iemand een url opvraagt, dan wordt de bijbehorende content uit content.php gehaald:
- als de eigenaar van de site het CMS opent, dan wordt een mysql table gestart waarin de inhoud uit content.php wordt ingevuld;
- de eigenaar kan nu de content aanpassen;
- als de eigenaar op een knopje drukt (Export Site oid) worden content.php en menu.php opnieuw geschreven aan de hand van de mysql table;
- als de eigenaar het CMS verlaat wordt de mysql table weer gedropt.
Het nadeel van dit alles is natuurlijk dat het omslachtig is, maar volgens mij moet het buitenspel zetten van mysql leiden tot een snellere site en een lagere serverbelasting.
Zien jullie problemen, en weet iemand of dit al eens is toegepast?
Nou vraag ik me af of het niet beter is om mysql buitenspel te zetten. Het is namelijk helemaal niet nodig dat elke gebruiker queries uitvoert.
Het idee:
- er bestaat geen database;
- alle content bevindt zich in een php bestand; zeg content.php.
- het menu staat in menu.php;
- als iemand een url opvraagt, dan wordt de bijbehorende content uit content.php gehaald:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| $title = $_GET['title']; //of iets dergelijks $content = ${"content_"+$title}; //niet getest of dit werkt maar het idee is duidelijk //schrijf content naar html pagina $content_home = "blablabla"; $content_projects = "blablabla"; $content_contact = "blablabla"; etc. |
- als de eigenaar van de site het CMS opent, dan wordt een mysql table gestart waarin de inhoud uit content.php wordt ingevuld;
- de eigenaar kan nu de content aanpassen;
- als de eigenaar op een knopje drukt (Export Site oid) worden content.php en menu.php opnieuw geschreven aan de hand van de mysql table;
- als de eigenaar het CMS verlaat wordt de mysql table weer gedropt.
Het nadeel van dit alles is natuurlijk dat het omslachtig is, maar volgens mij moet het buitenspel zetten van mysql leiden tot een snellere site en een lagere serverbelasting.
Zien jullie problemen, en weet iemand of dit al eens is toegepast?