nForce 4 met 4 x 512 MB problemen

Pagina: 1
Acties:

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-05 16:26
Moederbord: ASUS A8N-VM CSM
Proc: AMD Athlon64 3500+

Deze setup draai ik al een aantal maanden met 2 x 512 MB Kingston dimms stabiel.

Laatst heb ik 2 dimms bijgeplaatst zodat ik nu 4 x 512 MB Kingston heb. Maar sindsdien heb ik wat vreemde problemen (* zie onder). Vista memory test laten uitvoeren geen problemen gevonden. Ik heb getest met laatste release (1001) en beta (1007) versie van het bios allebei met setup defaults (geheugen draait dan op 333mhz).

Als ik op dit forum zoek vind ik wel meer mensen die problemen ondervinden met nForce 4 icm 4 dimms maar tot nu toe geen oplossing. Enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen of wat ik nog meer kan testen?

* vage problemen:
1) M'n computer komt meestal niet goed uit S3 standby terug. Computer word wel wakker: power led brand constant ventilatoren etc draaien ook maar krijg geen beeld en zelfs op de reset knop reageert hij niet. Als ik dan de computer opnieuw opstart (aan/uit 4 sec indrukken) gaat hij windows hervatten (soort hibernate) en dan werkt alles op zich gewoon normaal tot de volgende standby.

2) Een andere keer had ik het probleem dat m'n onboard netwerkadapter niet meer werkte windows zag hem nog wel maar er was geen dataverkeer mogelijk. Netwerkadapter in bios uit gezet en later weer aan, van alles geprobeerd maar bleef niet werken. Toen 2 dimms eruit gehaald en netwerk werkte gelijk weer. Later die 2 weer teruggezet en tot nu toe blijft netwerk werken, maar heb nog steeds S3 problemen.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Ga eens op zoek naar de nieuwste BIOS versie, installeer die en reset de BIOS-instellingen dan naar default. Vervolgens opstarten en je eigen instellingen eventueel weer terug plaatsen.

Bovenstaande zou uit moeten sluiten of er wellicht nog iets is met een oude BIOS-versie. (Ik meen me te herinneren dat een van de vroege A8N-SLI biossen (Ook nforce4) ook standby-problemen kon geven.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Skidmarks
kalizec schreef op maandag 17 september 2007 @ 14:19:
Ga eens op zoek naar de nieuwste BIOS versie, installeer die en reset de BIOS-instellingen dan naar default. Vervolgens opstarten en je eigen instellingen eventueel weer terug plaatsen.
Zoals in m'n vorige post is te lezen heb ik dit al geprobeerd maar dat lost de problemen helaas niet op.

• XlinKk
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik heb zelf een A8N-E met 4x512, maar ik draai onder XP en nooit geen problemen gehad.
Mischien dat het aan Vista ligt? Zo maar een gokje hoor.

ff bios updaten,

[ Voor 6% gewijzigd door XlinKk op 17-09-2007 14:26 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Zet 'command rate' in het bios eens op disabled of op 2t (itt enabled/1t) Nforce 2 had problemen hiermee vanaf 2x512mb etc. en ik weet dat bij 4bankjes alle memorycontrollers het iets lastiger krijgen.

MHZ/fsb omlaag (333mhz idd) en command rate zijn dan de eerste opties die je terug zet. En anders vddr (geheugenvoltage) 1-2 stapjes omhoog, kan geen kwaad maar kan zeker wel stabiliteit of fouten oplossen!

één nieuw geheugen latje kan ook best DOA zijn, net zo nieuw als brak ;) Daarnaast kan het ook zijn het bovenstaande, of dat een geheugenbankje van je moederbord brak is (is hier ook zo)

[ Voor 18% gewijzigd door ToFast op 17-09-2007 14:33 ]

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 18:37

ODF

Voer eens met alle 4 de bankjes Memtest86 uit.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• Skidmarks
Memtest86 vind geen problemen met alle 4 de dimms geinstalleerd.

Default settings van bios met 4 dimms is al command rate 2t en 333mhz en volgens cpu-z 2.5 volt. Ik kan echter in het bios nergens vinden hoe ik de voltage kan aanpassen wel de timing.

Zijn er nog meer opties om te testen
Pagina: 1