Toon posts:

twee AP's in een LAN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tweede AP gekocht om draadloos signaal _betrouwbaar_ op de zolder te krijgen. De router die ik heb fungeert tevens als belcentrale, WiFi AP en ADSL modem, maar is qua WiFi te zwak om door twee betonnen planfonds en enkele muren heen te komen.

Nu vraag ik me af hoe ik het tweede AP aan de gang kan krijgen, zonder dat de twee elkaar in de weg gaan zitten, of in een afgescheiden LAN terecht komen. Kan ik AP 2 in een soort repeater modus zetten, zodat ’t van buiten lijkt alsof ik één AP heb, met twee zend antennes?

M’n LAN zou er schematisch zo uit komen te zien:

code:
1
2
ADSL - router/AP - switch - switch - PC / PC / Printer 
                        \ - AP

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-03 23:14
Vaak hebben AP's een repeaterfunctie. Wat zegt de handleiding erover?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Allebij op ander kanaal zetten, dus een op 9, andere op 13 ofzo (als ze elkaar maar niet overlappen).

Zelfde beveiliging instellen, en zelfde key. Dan kan je overal in huis eventueel met een laptop op het netwerk.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Snake schreef op maandag 17 september 2007 @ 13:59:
Allebij op ander kanaal zetten, dus een op 9, andere op 13 ofzo (als ze elkaar maar niet overlappen).

Zelfde beveiliging instellen, en zelfde key. Dan kan je overal in huis eventueel met een laptop op het netwerk.
En eventueel hetzelfde SSID.

Je tweede AP zou alleen 'dom' een AP moeten zijn, als er eventueel router/dhcp/dns/etc functies inzitten, dan moet je die uitschakelen.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-03 22:28

Jiffy

God, you're ugly!

Je moet nog even een keuze maken of je het tweede accespoint draadloos (dmv repeater-funktie) of bedraad (als extra accespoint) aan wilt sluiten.

Zelf heb ik voor de tweede optie gekozen: twee identieke accespoints met identieke instellingen (uitgezonderd het kanaal), beiden dmv een draadje aangesloten op het netwerk. Prima bereik overal in en om het huis.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie gedachten. Ik wil het tweede AP bedraad in het netwerk mee laten doen, en ik had inderdaad termen als 'repeater' en 'bridge' gegoogled, maar nog geen zwitserleven gevoel aan die info overgehouden. Als het zo simpel kan zijn als het kanaal veranderen, ben ik natuurlijk helemaal happy!

Het tweede AP heeft dan zelf wel een ander IP nummer in het LAN dan het eerste AP, nietwaar?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 16:43:
Bedankt voor jullie gedachten. Ik wil het tweede AP bedraad in het netwerk mee laten doen, en ik had inderdaad termen als 'repeater' en 'bridge' gegoogled, maar nog geen zwitserleven gevoel aan die info overgehouden. Als het zo simpel kan zijn als het kanaal veranderen, ben ik natuurlijk helemaal happy!
Repeater is veel te moeilijk, bridge wil je hebben. Alles exact hetzelfde instellen qua ssid, beveiliging, etc. (wel een kanaal dat minimaal 3 kanalen verderop zit) en je laptop kiest automatisch het sterkste signaal.
Het tweede AP heeft dan zelf wel een ander IP nummer in het LAN dan het eerste AP, nietwaar?
Yep.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1