Steeds vaker wordt de zwakste schakel in de beveiliging de gebruiker zelf. Ook bij ons in het bedrijf. De users hier hebben besloten dat elk wachtwoord zomaar gedeeld kan worden. Zelfs al is ze schriftelijk medegedeeld dat dit absoluut niet mag, heb ik vandaag alleen al weer 3 users die dat wel hebben gedaan.
De users hebben zelf het idee van "veiligheid, dat is hier toch niet nodig, iedereen mag alles van elkaar weten".
Ik ben nu een lijst op aan het stellen met argumenten waarom wachtwoorden strict persoonlijk zijn. Maar dat schiet nog niet echt op. Voor "ons" is het niet meer dan logisch, en denk je eigenlijk niet eens over de "waarom". Je weet wel waarom, maar om 't op papier te zetten is een ander verhaal.
Waarom mag je wachtwoorden niet uitlenen? Ik heb zover deze punten:
Veilig
1.Om te voorkomen dat andere gebruikers aan persoonlijke data komen.
2.Om te voorkomen dat andere gebruikers per ongeluk je bestanden verwijderen of beschadigen.
3.Het gelijktijdig werken met 1 account op meerdere computers kan schade aan de bestanden aanrichten.
4. Voor sommige afdelingen: loongegevens en dergelijke gegevens mogen niet door collega's bekeken worden.
Handig
1.Om voorkeursinstellingen mee te nemen naar iedere computer waar je inlogt
2.Om achter iedere computer toch je eigen data en e-mail te hebben.
3.Omdat sommige gebruikers dan (tijdelijk) hogere rechten kunnen worden toegewezen, zoals deblokkeren van website/
Vereist
1.Afdeling IT ondersteunt het inloggen/werken onder andermans account niet.
2.De accountant vereist het.
De users hebben zelf het idee van "veiligheid, dat is hier toch niet nodig, iedereen mag alles van elkaar weten".
Ik ben nu een lijst op aan het stellen met argumenten waarom wachtwoorden strict persoonlijk zijn. Maar dat schiet nog niet echt op. Voor "ons" is het niet meer dan logisch, en denk je eigenlijk niet eens over de "waarom". Je weet wel waarom, maar om 't op papier te zetten is een ander verhaal.
Waarom mag je wachtwoorden niet uitlenen? Ik heb zover deze punten:
Veilig
1.Om te voorkomen dat andere gebruikers aan persoonlijke data komen.
2.Om te voorkomen dat andere gebruikers per ongeluk je bestanden verwijderen of beschadigen.
3.Het gelijktijdig werken met 1 account op meerdere computers kan schade aan de bestanden aanrichten.
4. Voor sommige afdelingen: loongegevens en dergelijke gegevens mogen niet door collega's bekeken worden.
Handig
1.Om voorkeursinstellingen mee te nemen naar iedere computer waar je inlogt
2.Om achter iedere computer toch je eigen data en e-mail te hebben.
3.Omdat sommige gebruikers dan (tijdelijk) hogere rechten kunnen worden toegewezen, zoals deblokkeren van website/
Vereist
1.Afdeling IT ondersteunt het inloggen/werken onder andermans account niet.
2.De accountant vereist het.
[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 18-09-2007 11:25 . Reden: luser -> user. Nergens voor nodig en nodigt alleen maar uit tot offtopic reacties ]