[PSU] Thin Client, andere voeding

Pagina: 1
Acties:

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:53
Hallo,

via een samenkopen actie heb ik een thin client kunnen bemachtigen. Nu wil ik hiervoor echter de voeding gaan verwisselen met een m1-atx (of m2-atx) voeding. Deze voeding zijn speciaal gemaakt voor toepassing in een carputer. Voor de aansluiting met het moederbord zit hier een 20pins ATX connector op.

Het probleem is dat vanaf de huidige voeding van de thin client naar het moederbord een andere aansluiting heeft. Namelijk een 2 polige aansluiting, welke bestaat uit een massa draad en een 5volt draad. Iets het mogelijk om toch een 20pins atx connector hier op aan te sluiten?

Volgens onderstaande pin out zijn er genoeg mogelijkheden om ergens 5 volt vandaan te halen. Maar volgens mij zitten er ook draden tussen die de communicatie tussen het moederbord en de voeding verzorgen. Wat moet ik daarmee doen?

Documentatie: M2-atx voeding (PDF)

Afbeeldingslocatie: http://www.marnscda.com/Guide/ATX_20Pin.jpg

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt een ATX voeding gebruiken door de PS/on met een ground te verbinden. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat een standaard ATX voeding het niet leuk vind om met een onbelaste 12V lijn te werken (althans, niet voor lang).

• 1107972
Thanks voor de snelle reactie. Klinkt simpeler dan ik had verwacht, dus dat is mooi.

Echter jou laatste opmerking begrijp ik niet helemaal: Het enige waar je rekening mee moet houden is dat een standaard ATX voeding het niet leuk vind om met een onbelaste 12V lijn te werken (althans, niet voor lang).

Heeft dit ermee te maken dat de voeding op een auto accu geplaatst wordt. In dat geval moet het niet zon probleem zijn omdat deze voeding daar juist voor gemaakt zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1107972 schreef op maandag 17 september 2007 @ 11:52:
Thanks voor de snelle reactie. Klinkt simpeler dan ik had verwacht, dus dat is mooi.

Echter jou laatste opmerking begrijp ik niet helemaal: Het enige waar je rekening mee moet houden is dat een standaard ATX voeding het niet leuk vind om met een onbelaste 12V lijn te werken (althans, niet voor lang).

Heeft dit ermee te maken dat de voeding op een auto accu geplaatst wordt. In dat geval moet het niet zon probleem zijn omdat deze voeding daar juist voor gemaakt zijn.
Het gaat meer om de 12V aan de andere kant, de output dus. Als die onbelast werkt kunnen voedingen ook defect raken. Waar de stroom vandaan komt (auto of gewoon stopcontact) maakt vrij weinig uit.

• 1107972
Terw_Dan schreef op maandag 17 september 2007 @ 17:22:
[...]

Het gaat meer om de 12V aan de andere kant, de output dus. Als die onbelast werkt kunnen voedingen ook defect raken. Waar de stroom vandaan komt (auto of gewoon stopcontact) maakt vrij weinig uit.
Oke, ik begrijp hem, verstandig is dus om op de +12V (linksboven op het figuur) een gebruiker aan te sluiten. Op zich is dit niet zon probleem, een neon lampje zou al voldoende kunnen zijn of iets anders wat op 12V werkt. Nu vraag ik me wel af of die 12V draad continu belast wordt of alleen als de PC ook daadwerkelijk aan staat (actief is). Mion gevoel zegt ja, omdat de 5volt lijn die het moederbord nodig heeft ook continu is, ongeacht of de client aan of uit is.