Toon posts:

3Dmark06 + Overclockte E6850

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een geslaagte overclock van mijn E6850 processor (orthos stabiel) op 3600 Mhz vallen de resultaten in 3Dmark06 toch flink tegen.

Als mijn processor op 3000 draait haalt hij in 3Dmark06 (free version) 6262 punten.

Als mijn processor overclocked op 3600 draait haalt hij in 3Dmark06 (free version) 4438 punten.

Dat is maar lieft 1824 punten minder ! Je zou verwachten dat het juist méér moet zijn

Ik heb de nieuwe drivers (Catalyst 7,9) en alle instellingen in het bios staan volgens mij ook goed

Mobo : Asus P5B deluxe (bios 1216)
Graka : Ati X 1950 XT (256 mb)

Kan iemand mij helpen met dit probleem ?

Verwijderd

Ik denk dat het throttling is?
Daar heeft mijn E6600 op 3.6 GHz ook wat last van.
Hij is perfect stabiel, maar op een gegeven moment komt de temperatuur boven een bepaalde grens, en dan gaat hij de kloksnelheid naar beneden gooien.
Probeer eens cpu-z oid te draaien naast Orthos (of een andere zware app), en kijk of de kloksnelheid gelijk blijft. Als ie inzakt, dan wordt je processor dus te heet, en zal je hem meer moeten koelen om op 3.6 GHz te kunnen blijven draaien.

Is dat niet het geval... dan weet ik het zo gauw niet... Misschien dat er dan iets op veel te lage timings loopt, omdat de chipset zo ver opgevoerd moet worden. Dat bv het geheugen of de PCI-e bus dan niet lekker meer draait.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

En als je het score-overzicht bekijkt? Is het dan alleen de cpu-score die achteruit gaat?

Ik zie trouwens dat je een P5B moederbord hebt. Kan je eens met CPU-Z (tabblad 'Mainboard') bekijken wat de 'Link-width' van de PCI-express bus is.

[ Voor 51% gewijzigd door _the_crow_ op 17-09-2007 10:36 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Speedfan en coretemp om de temperatuur te monitoren : idle 31 graden en gestressed (orthos) 51 graden. Alles binnen de normen dus.

Cpuz geeft als Link Width x16 aan (max. supported= x16 )

mijn geheugen timing staan wel een beetje strak : 4, 4, 4, 12 ipv 4, 5, 4, 15 (standaard)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2007 10:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb net mijn systeem teruggebracht naar 3600 overclock.

Crow je hebt gelijk ! mijn "link width" geeft nu x1 aan. heb jij enig idee welke instelling in het bios hier verantwoordelijk voor is ???

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je moet waarschijnlijk je PCI-e bus een paar MHz omhoog gooien.

Verwijderd

Topicstarter
oké, verhogen van de PCI bus ga ik nu proberen

Hier nog wat extra informatie ;

Afbeeldingslocatie: http://img154.imageshack.us/img154/7195/3600mhzqz4.png

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2007 11:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na wat "googelen" vondt ik een post hier ergens op het forum van iemand met de zelfde soort problemen.

Het antwoord van iemand was : "laat géén waardes op auto staan"

Dit, samen met het één stapje verhogen van de nbcore voltage was de oplossing !

Allemaal bedankt ! _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1