Toon posts:

Sudoers file zero length

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit zegt het zo'n beetje allemaal:
code:
1
2
Celayne:~ karel$ sudo visudo
sudo: /private/etc/sudoers is zero length

Ik kan geen commando's meer uitvoeren als root (sudo) omdat het sudoers bestand leeg is, maar om het sudoers bestand aan te passen moet ik root zijn, wat niet gaat omdat het sudoers bestand leeg is...

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je zou kunnen proberen om het root account activeren en hiermee in te loggen (zie Mac OS X 10.4 Help: Enabling the root user), of opstarten in single-user mode (zie Mac OS X: How to Start up in Single-User or Verbose Mode).

[ Voor 3% gewijzigd door Daedalus op 17-09-2007 01:50 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat je eventueel ook zou kunnen doen, is via de Finder tijdelijk de permissions aan te passen.

In de Finder, druk op Command-Shift-G en typ /etc. Zoek dan sudoers, kies Get Info en open Ownership & Permissions. Geef Others schrijfrechten, Zet Owner tijdelijk op jouw user en geef jezelf schrijfrechten. Edit in je favoriete editor, en zet de permissions weer terug.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 17-09-2007 08:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing van Daedalus om het root account te activeren hielp, bedankt!

@Zr40: Dat gaat niet want je hebt rechten nodig om de rechten van het bestand aan te passen ;) (ik had in commandline reeds chmod geprobeerd).

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Klopt, maar de Finder vraagt om een admin-user wachtwoord zodat de rechten wel gewijzigd kunnen worden.