en hoe lang kunnen we daarmee doorgaan totdat we vuilnisbelten moeten kweken? Blijft staan dat we er 28000 jaar mee zitten te kijken
[...]
Je flamed hier lekker, maar niemand met enige realiteitszin suggereert zelfs dat kernafval de ruimte in moet. VEEL te duur...
Er zijn landen die bezig zijn met proeven/ideeen/ontwikkelingen om die rommel goedkoop en snel naar de ruimte te knallen. Das ook eigenlijk de enige manier om er "echt" vanaf te komen, rest van alle oplossingen nu is afschermen en beveiligen. Maar ik ben zoals gezegd geen voorstander hiervan.
[...]
Ongelukken die met nieuw te bouwen reactoren niet denkbaar meer zijn omdat kettingreacties daarin dankzij het ontwerp al uitgesloten zijn.
Die bijna ramp kwam niet door ketting reactie, maar doordat koelwater in aanraking met het splijtstof zou komen. Ik heb inmiddels een aantal documentaire's gezien over die ramp daar, en ondanks dat misschien in Nederland een kettingreactie onmogelijk is, draaien 2 reactors in Chernobyl nog vrolijk door, met verouderde technieken. Chernobyl is daarbij geen uitzondering. Om van communistisch Rusland naar "modern" Amerika te springen. Ik leef nu in een stad dicht bij een plant die ook bijna een failure had met gevolgen zoals Chernobyl (weet de naam even niet, ik zal het eens opzoeken).
Verder staat er hier wel meer onzin. Tienmaal Hiroshima, dat betekent dat de vrijgekomen energie over een tienmaal zo groot boloppervlak verspreid moet worden om dezelfde energiedichtheid te halen, ofwel een ongeveer 3x zo grote straal als in Hiroshima... Enkele kilometers?

Ik kan niet goed rekenen met dit soort wetenschap, ben meer natuurkundig/electrisch, maar de informatie, documentatie en naslagwerk over chernobyl heb ik wel vaak geraadpleegd omdat ik het erg interessant vind. 10x erger is inderdaad een onwetenschappelijke, zonder grootheid gedefinieerde opmerking die ik inderdaad anders had moeten neerzetten.
i.i.g kwam uit hun berekeningen dat wanneer dat gebeurt zou zijn, groot deel weggevaagd, en Europe onleefbaar (denk alleen al aan het relatief kleine fall-out waarbij groente en grond besmet was in Nederland destijds...) Dat "10 x erger" zou significant iets kunnen uitmaken voor mensen hun gezondheid. i.i.g. ik doe de berekeningen niet, ik haal mijn informatie uit docu's, boeken en het internet. En dat zijn geen discovery docu's met vergelijkingen als " de tornado kon wel 10 autobussen optillen"
[...]
Stellen we dan voor daar kerncentrales te gaan bouwen?
nee, maar ik ben tegenstander van kerncentrale anywhere (met huidig beschikbare technieken i.i.g.). Daarmee zeggend dat als we in Nederland goedkeuren dat andere landen net zoveel recht hebben met regels, eisen en wetten die soms echt te betreuren zijn. Er zijn een aantal bijna rampen gebeurt op het relatief kleine aantal op de wereld (klein aantal t.o.v. aantal fossiele brandstof centrales) waarmee je kansen alleen maar vergroot op een ramp die daadwerkelijk gebeurt wanneer men alle fossiele gaat vervangen door kerncentrales.
Gevolgen zijn gewoon onverantwoord, wanneer er iets misgaat en het verleden heeft gewono bewezen dat er iets fout kan gaan..........of dat nou in Nederland of in Chernobyl is.
[...]
Ik ook niet, maar wees dat dan wel op geeigende gronden. Voorstanders maken gehakt van je argumentatie...
je hebt gelijk, ik was weinig beargumenterend, maar soms wil ik niet altijd beargumenteren om mijn mening naar voren te brengen, ik hoop zo genoeg toelichting gegeven te hebben.
Is dat zo? De zon draait op kernenergie en ik ben daar maar wat blij mee. Wij krijgen zo warmte, licht en indirect olie, wind, water en zonnenergie (zoek je entropietabel maar op). De nadelen zijn dan wel straling enzo maar met een beetje ozonlaag/atmosfeer ben je het meeste kwijt. Voor alle nadelen zijn oplossingen en daarom mag je niet zomaar een nadeel als onoverkomelijk neerzetten.
met alle respect, maar wat is dat nou weer voor vergelijking? Je noemt de straling van de zon waar de mens redelijk ((huidkanker?) tegen bestand is door evolutie, samen met de ozonlaag hetzelfde als het leefgebied rondom Chernobyl? I.i.g. je brengt het alsof het nadeel hiervan hetzelfde effect heeft als een kernfailure?
tot nu toe is er geen gestructureerde oplossing voor kernafval of ongelukken. Pas wanneer het afval op verantwoordewijze verwerkt kan worden tot iets wat geen 4000 jaar halveringstijd heeft ben ik voorstander van kernenergie.
Ja de kans is klein dat er iets gebeurt, MAAR als er iets gebeurt ligt een compleet continent in rep en roer.
[
Voor 12% gewijzigd door
Seesar op 17-09-2007 17:26
]