Interferentie met diverse apparaten

Pagina: 1
Acties:

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Mijn probleem is als volgt:

Wanneer mijn tv (Philips 32PF9641) aanstaat heb ik goed beeld, dus daar geen problemen.

Wanneer ik echter mijn pc aanzet en wanneer deze volledig is opgestart krijg ik last van een zeer ligt vorm van interferentie. Namelijk een dunne streep van enkele pixels hoog die van boven naar beneden over mijn scherm trekt.

Wanneer ik mijn Xbox 360 aanzet wordt het probleem vele malen groter. Mijn hele beeld wordt wazig en het ontvangst is nog slechter dan een oude tv met spriet-antenne. Het beeld wat video-kanalen geven (scart, HDMI en component) is echter wel goed.

Ook trekt het slechte signaal door mijn coax-kabel naar beneden door naar de tv van mijn ouders. Want zij hebben ook dezelfde problemen met hun tv als ik heb met de mijne wanneer ik apparaten aanzet. Als ik de coax-kabel uit de contactdoos haal is beneden het beeld wel goed.

Dus het is duidelijk dat zowel mijn Xbox 360 als mijn lan-kabel het ontvangst verslechteren. Want als ik mijn lan-kabel uit mijn pc haal is er niets aan de hand.

Nu ligt er een hele zooi kabels achter mijn pc en achter de kast waar mijn tv/Xbox 360/PS3/versterker/dvd-speler op staan dus het is wellicht mogelijk.

Nu had ik al geprobeerd om mijn coax-kabel af te schermen door deze in een kabelgoot te leggen en mijn lan-kabel zo ver mogelijk bij deze uit de buurt te houden. Maar dit mocht niet baten.
Dus ik een 4 dubbel afgeschermde kabel gekocht bij een electronica zaak in de hoop dat deze minder beivloedbaar was, maar helaas hield dit echt 0,0%.

Dus mijn vraag hier is:
Wat zou een mogelijke oplossing zijn om de interferentie die ik krijg op mijn tv wanneer ik mijn lan-verbinding en/of Xbox 360 inschakel te voorkomen.

IEdit:
Dit had wellicht in Consumentenvideo en videobewerking gemoeten, dus als een lief modje dit zou willen verplaatsen O+

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 16-09-2007 23:46 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
Schopje naar de collega's wat verder.
Uit elektronisch oogpunt lijk je een aardprobleem te hebben, de afscherming van de coax-aansluiting zal lekstromen voeren tussen verschillende apparaten.

Het uittekenen van de verbindingen kan interessant zijn om uit te maken waar je de afscherming moet "doorknippen" om zo de aardlus te verbreken. Je PC heeft normaal een goeie aarding op zijn massa, terwijl de coax vaak op een flink verschillend potentiaal staat (115V).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Misschien even te simpel beginnen: zitten alle stekkers netjes in een geaard stopcontact? Zijn ook de verlengdozen allemaal netjes voorzien van randaarde?

Hoe is het met de coaxkabel? Niet van de bouwmarkt, mag ik hopen? Zitten er een beetje degelijke (metalen) connectors aan? Hoe is de coax aansluiting gerealiseerd? Net de dozen doorgelust, de laatste met een afsluitweerstand?

[ Voor 28% gewijzigd door martin2005 op 17-09-2007 21:51 ]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Alle stekkerdozen zijn volgens mij geaard op eentje na. Maar die niet geaarde geeft alleen stroom door naar een stekkerdoos met wel aarde (doos zonder aarde had maar 3 plaatsen en die met aarde 5).

En het is een coaxkabel van een electronicashop, weet niet meer precies welke maar was wel een duur ding. 4 dubbel afgeschermd, asociaal dik en goed connectoren.

Ik zal morgen eens proberen die niet-geaarde doos er tussenuit te halen en te vervangen door eentje met aarde (of de geaarde rechtstreeks in een stopcontact).
Mocht dit ook niet werken zal ik eens een tekeningetje maken met de huidige situatie. Al zou ik mijn god niet weten hoe ik dat ga doen omdat het nogal veel apparatuur staat...maar daar vind ik nog wel wat op met mijn paint-skillz

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Hier een schema gemaakt in paint, dus let niet op de afwerking. Klikbaar voor een grotere en meer leesbare versie:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/eavanhonk/Schema%20Klein.jpg

De zwarte circel staat trouwens voor de ingang van de tv, waar dus de coax-kabel begint.

Het probleem is dus dat als ik mijn pc aanzet dat mijn tv dan gaat storen en wanneer mijn Xbox 360 aanstaat dat mijn tv dan gaat storen. Wanneer mijn PS3 gebruikt maakt van internet is er niets aan de hand.

• martin2005
FeaR1986 schreef op maandag 17 september 2007 @ 22:38:
Alle stekkerdozen zijn volgens mij geaard op eentje na. Maar die niet geaarde geeft alleen stroom door naar een stekkerdoos met wel aarde (doos zonder aarde had maar 3 plaatsen en die met aarde 5).
Tsja, alles wat dan vanaf die niet geaarde stekkerdoos is aangesloten, heeft dan ook geen aarde, hè?
FeaR1986 schreef op maandag 17 september 2007 @ 23:09:
Hier een schema gemaakt in paint, dus let niet op de afwerking. Klikbaar voor een grotere en meer leesbare versie:
[afbeelding]
Doet t niet

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:05
Als ik het goed zie is het schema:

wandcontactdoos --> ongeaarde stekkerdoos --> geaarde stekkerdoos II

Als dat zo is dan is alles wat op stekkerdoos II zit ongeaard.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:58

SeatRider

Hips don't lie

Wat maken geaarde stopcontacten hier uit? Het enige apparaat dat je kunt aarden is de PC. De DVD, TV etc is allemaal ongeaard. If anything zou je dan de PC ook op een ongeaard stopcontact moeten zetten om een aardlus te voorkomen.

Bij mij lopen UTP en coax ook door 1 buis naar een gecombineerd stopcontact. Gaat goed zolang je maar een lekker dikke coax gebruikt.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Jaap-Jan
SeatRider schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 09:27:
Wat maken geaarde stopcontacten hier uit? Het enige apparaat dat je kunt aarden is de PC. De DVD, TV etc is allemaal ongeaard. If anything zou je dan de PC ook op een ongeaard stopcontact moeten zetten om een aardlus te voorkomen.

Bij mij lopen UTP en coax ook door 1 buis naar een gecombineerd stopcontact. Gaat goed zolang je maar een lekker dikke coax gebruikt.
De TV gaat storen als de Xbox 360 of de PC wordt ingeschakeld. Ik heb er zelf geen een, maar voor zover ik kan zien maakt die gebruik van een losse AC adapter. En die hebben wel randaarde. En de PS3 voor zover ik weet niet. DVD- spelers worden meestal niet uitgevoerd met randaarde, maar sommige versterkers wel. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:58

SeatRider

Hips don't lie

Jaap-Jan schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 09:48:
[...]
De TV gaat storen als de Xbox 360 of de PC wordt ingeschakeld. Ik heb er zelf geen een, maar voor zover ik kan zien maakt die gebruik van een losse AC adapter. En die hebben wel randaarde. En de PS3 voor zover ik weet niet. DVD- spelers worden meestal niet uitgevoerd met randaarde, maar sommige versterkers wel. :)
En de 360 en de PC zitten met een UTP kabel aan het netwerk, of is de 360 alleen op het stopcontact aangesloten?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Jaap-Jan
SeatRider schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 09:55:
[...]

En de 360 en de PC zitten met een UTP kabel aan het netwerk, of is de 360 alleen op het stopcontact aangesloten?
Als ik dat zo in het schema zie wel. Vanuit de rode cirkel (aangeduid als inkomende internet/ LAN, gaat er een UTP kabel naar de PC, de 360 en de PS3.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Werkt hier wel en aan onderstaande reacties te zien bij anderen ook…
Jaap-Jan schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 09:16:
Als ik het goed zie is het schema:

wandcontactdoos --> ongeaarde stekkerdoos --> geaarde stekkerdoos II
Klopt
Jaap-Jan schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 09:48:
[...]
Xbox 360 maakt gebruik van een losse AC adapter
Klopt ook
SeatRider schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 09:55:
Xbox, PC en PS3 zitten alleen aan een kabel

Maar als ik dus die ongeaarde stekkerdoos er tussen uit haal en geaarde stekkerdoos nummer II direct in het stopconcat steek zou het dus over moeten zijn?

• martin2005
FeaR1986 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 11:34:
Werkt hier wel en aan onderstaande reacties te zien bij anderen ook…
Inmiddels hier ook.
Maar als ik dus die ongeaarde stekkerdoos er tussen uit haal en geaarde stekkerdoos nummer II direct in het stopconcat steek zou het dus over moeten zijn?
Dat zeggen we niet, maar het is iig iets wat niet zit zoals het hoort en idd wel storing zou kunnen veroorzaken. Als je aarding in orde is en uitgesloten kan worden, kunnen we verder zoeken. Zoals naar je coax aansluitingen, bijvoorbeeld.

Troubleshooten is een vak......

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Mooi :P
martin2005 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 12:41:
[...]

Inmiddels hier ook.

[...]

Dat zeggen we niet, maar het is iig iets wat niet zit zoals het hoort en idd wel storing zou kunnen veroorzaken. Als je aarding in orde is en uitgesloten kan worden, kunnen we verder zoeken. Zoals naar je coax aansluitingen, bijvoorbeeld.

Troubleshooten is een vak......
Heb het net even geprobeerd om die niet geaarde stekkerdoos dus om te wisselen met wel een geaarde maar heb nog steeds last van die storingen. Heb wel het idee dat het iets minder is, maar het is dus niet over.

Dus mss ligt het dan idd aan mijn coax, alleen ik heb geen idee hoe dat hier zit met de aansluitingen. Hebben namelijk niets zelf aangesloten of doorgetrokken omdat het een nieuwbouw huis was, het was dus overal een kwestie van kabeltjes in de wanddozen prikken en klaar... Maar zal vanavond eens aan mijn pa vragen of hij toevallig weet hoe het hier intern zit.

• martin2005
Als je nou eens begint met de coax kabel in jouw kamer tijdelijk weg te laten (ja, dan heb je even geen tv). Dus loskoppelen bij tv en wandcontactdoos. En dan de hele bende XBOX en pc aan zetten. En check dan eens of het minder of weg is. Dan weet je iig geval of je in de goede richting zoekt.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
martin2005 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 14:10:
Als je nou eens begint met de coax kabel in jouw kamer tijdelijk weg te laten (ja, dan heb je even geen tv). Dus loskoppelen bij tv en wandcontactdoos. En dan de hele bende XBOX en pc aan zetten. En check dan eens of het minder of weg is. Dan weet je iig geval of je in de goede richting zoekt.
Als ik geen tv heb kan ik ook niet zien of in nog last heb van die interferentie, want die is alleen te zien op tv-zenders. Ingangen van videokanalen (in mijn geval scart, HDMI en component) hebben er geen last van. Stond als het goed is ook in mijn startpost.

Maar als ik mijn coax eruit haal dan hebben ze beneden ook geen last meer van inteferentie, dus het trekt als het ware wel door de kabel heen.

• martin2005
Dan zou ik de coax installatie in het huis maar eens aan nadere inspectie onderwerpen. Zijn de WCD in alle kamers met coax aansluiting netjes aangesloten? Overal de mantel van de kabel netjes vastgezet in de WCD. Hoe is de distributie geregeld? Via ster-verdeling vanuit meterkast of doorgelusd van kastje naar kastje. In dat laatste geval, dit er op het laatste punt netjes een einddoos gebruikt, afgesloten met afsluitweerstandje?

En, omdat het probleem ogenschijnlijk in jouw kamer veroorzaakt wordt, is er een mogelijkheid de coax kabel nog verder uit de buurt te leggen, danwel beter af te schermen?

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
martin2005 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 14:55:
Dan zou ik de coax installatie in het huis maar eens aan nadere inspectie onderwerpen.
Zoals gezegd heb ik hier niets zelf aangesloten of doorgetrokken of wat dan ook, dus daar heb ik op dit moment geen antwoorden op. Maar zal zo spoedig mogelijk eens met mijn pa en/of andere mensen die er meer verstand van hebben de hele zooi eens uitpluizen en kijken of alles netjes is afgewerkt.
Is er een mogelijkheid de coax kabel nog verder uit de buurt te leggen, danwel beter af te schermen?
Ik had mijn standaard kabel al vervangen door zo'n mooie zilveren 4x afgeschermde kabel met vergulde koppen en dergelijke. Was een kabel van geloof ik 3-4 tientjes voor 10 meter (gekocht bij de Makro). Nu weet ik dat ze bij de BCC ook coax-kabel hebben van 100 euro voor 10 meter, zou dit dan het geld waard zijn of is dat puur weggegooid geld.

En de coax kabel moet wel op dat punt binnen komen en de kabel verleggen is niet te doen. Dit laatste omdat deze dan via de andere muren naar mijn tv zou moeten leiden. Opzich geen probleem zou je zeggen, maar dan moet de kabel ook langs de deur en de afstand de andere kant op tot mijn tv zal zo'n 20 meter zijn...
En, omdat het probleem ogenschijnlijk in jouw kamer veroorzaakt wordt.
Gelukkig zijn we hier wel gewend dat ik voor problemen zorg :+

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
*O*

Het probleem is sinds een paar minuten de wereld uit en het leek me wel zo sociaal om even te posten hoe het nu precies zat.

In de meterkast kwam de centrale antenne binnen en was zo opgedeeld:
centrale antenne --> versterker/splitter --> naar alle drie de tv's in het huis

Nu bleek dat de storing in de versterker zat, want zodra ik mijn tv rechtstreeks in de meterkast aansloot was het probleem weg. Dus de oplossing was het kabelschema aanpassen in het volgende:
centrale antenne --> 2 weg splitter --> uitgang 1 naar mijn tv; uitgang 2 naar de versterker en de overige tv's in het huis

Hopelijk is de situatie die ik schets een beetje duidelijk. En het is waarschijnlijk niet de meest high-tech oplossing, maar ik ben al lang blij dat ik kan gamen zonder het beeld hier in huis te verpesten.

In ieder geval hartelijk dank voor jullie hulp d:)b

[ Voor 1% gewijzigd door FeaR op 23-09-2007 21:03 . Reden: wat spelfouten ]

• martin2005
Well done! d:)b En dank voor de terugkoppeling! :w

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Het probleem met die interferentie is nu dus de wereld uit, alleen nu heeft een volgend probleem zich aangedaan. Ik post het hier in, omdat het zonde is om een nieuw topic te maken...

Die versterker is dus geplaatst omdat ik boven niet echt goed beeld had (lees: wazig).

Nu mijn kabel dus van de versterker is gekoppeld is het probleem van de interferentie weg, alleen het probleem van een slecht ontvangst is terug.

Nu kan ik mijn kabel wel weer aansluiten op de versterker maar dan komt de interferentie terug.
Kabel niet aansluiten op de versterker resulteer dus in geen interferentie, maar wel in slecht beeld (vooral Net 5 en EuroSport).

Ik zit dus een beetje met een dilemma... 8)7

Moet ik gewoon accepteren dat ik minder goed ontvangst heb en blij zijn dat ik van de inteferentie af ben of is er wellicht nog een oplossing?

De kabel beneden in de versterker doen als ik tv wil kijken en uit de versterker halen als ik ga gamen is overigens geen oplossing, want de aansluiting is anders dus het kan niet een kwestie zijn van kabels wisselen...

Bij deze mijn excuses voor degenen die dachten van me af te zijn met mijn probleem :$

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 11:45
misschien een goede kwaliteit versterker kopen?
hirschmann, bv...
Pagina: 1