overschakelen van windows naar linux, welke hardware ?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tekuro
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-12-2025
ik ben van plan om in de toekomst over te schakelen van windows naar Linux. wat ik graag zou weten is welke fabrikanten van hardware gekend zijn voor hun goede ondersteuning van dit os ? het zou handig zijn als ik nu hardware (de simpele dingen zoals bv een printer, video kaart, ...) koop van een bepaald merk ik er zeker van kan zijn dat deze een driver en eventueel ondersteunende software voor Linux zal bieden eens ik de overstap maak.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:45
waar wil je de pc voor gebruiken? het lijkt me niet zinnig om je hele pc op linux af te stemmen, de meeste hardware is echt wel aan de gang te krijgen. persoonlijk vind ik de nvidia driver voor linux beter dan die van ati, en misschien moet je even kijken of je sata controller standaard in de kernel zit maar dat moet allemaal echt wel lukken.

wat heb je eigenlijk in gedachten en heb je zelf al rondgezocht? misschien is het een goed idee om gewoon een hardwarelijst te maken en een beetje te gaan googelen

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:50
Wat voor categorie PC zoek je? Een recent model, een top-of-the-bill of een middenmoter? Wil je ook printers/scanners etc? Gamen? Welke distro wil je gaan gebruiken? Bij Ubuntu gooi je het model gewoon even door het forum en je komt er zo achter.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:11

Nakebod

Nope.

Kan alleen uit ervaring spreken:
Meeste hardware is prima werkend te krijgen, maar dat is ook weer een beetje afhankelijk van de distro die je neemt. Standaard werkend bedoel ik dan.
Om maar wat simpels te noemen, mijn Philips webcam werkt onder Debian standaard niet. Maar onder Kubuntu standaard wel. Ok, nu is Kubutnu ook veel meer gericht op desktop gebruik, en Debian toch een stuk minder.

Verder altijd wel goede ervaring met nVidia drivers.
En HP printers, ook all in one printers, prima werkend te krijgen met http://hplip.sourceforge.net

[ Voor 3% gewijzigd door Nakebod op 16-09-2007 22:22 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 21:41
Je kunt zelf beginnen door te kijken op websites van fabrikanten van je hardware. Er zijn er al een heel aantal die soorte van ondersteuning voor Linux op hun producten hebben of vermelden dat linux compatible zijn.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• cxavier
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 17:43
Voor de meeste veelgebruikte hardware kan je wel drivers voor Linux vinden. Bij de ene distro moet je alle drivers zelf installeren, en bij Ubuntu zal het ws meteen werken.

Een videokaart van nvidia is wel aan te raden, omdat de drivers Linux beter ondersteunen dan Ati drivers.
Verder moet je er gewoon voor zorgen dat je geen exotische hardware hebt, want daar kan het lastiger voor zijn om drivers te vinden.

//edit:
En het is ook verstandig om bij te houden welk type je van welke hardware hebt, zodat je het later nog kunt nakijken als je de drivers handmatige moet installeren.

[ Voor 17% gewijzigd door cxavier op 16-09-2007 22:42 ]

Knight who says 你

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Qua video staat Intel (integrated VGA op hun moederbordchipsets) kop en schouders boven de rest als het op drivers aankomt - waardoor ze relatief beter presteren - maar dat zegt nog niets over merk hardware.

Qua moederborden: vermijd Asus. Ze bakken hun ACPI code met een compiler die non-standaard code uitspugt waar bepaalde andere commerciele OSsen geen problemen mee hebben, maar tot ranzige IRQ routing errors kunnen leiden, laat staan wat het met power management doet.

Verder algemene tip: controleer vooral welke chips gebruikt worden op apparaten en zoek dingen die native Linux support hebben (dus zonder closed drivers, dat levert ellende op). Het zijn de chips die de drivers bepalen, dus 9 van de 10 keer is type chip veel belangrijker dan merk van $apparaat

Oslik blyat! Oslik!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 23:39
Eensch. Wat je zou kunnen proberen voor je huidige pc is een live-cd downloaden en gewoon eens kijken wat er zo out-of-the-box al werkt :) Vaak zijn het kleine dingen waar nog een drivertje voor gevonden moet worden, maar met wat zoeken op google, GoT, en het forum van je distro kom je al een heel eind :)

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:01

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Ik denk in het algemeen, dat als je wat oudere spullen hebt, dat het out of the box werkt.
Maar als je het nieuwste van het nieuwste wil, dat je dan wat meer problemen/ moeite moet doen om het werkend te krijgen. Succes.

Ik bedoel hier NIET mee dat nieuwe spullen niet aan de praat te krijgen zijn, maar WEL dat dit mogelijk wat meer moeite gaat kosten

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• tekuro
Dus :

Printers en randapparatuur > hp
Moederbord >intel
Videokaart > nvidia

Das is het eigenlijk zo een beetje dat ik nodig heb

Dank voor de info

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23
Ik denk dat het eerst van belang dat de topicstarter duidelijkheid verschaft waarom hij wil overstappen en hoe/waarvoor hij zijn computer gebruikt op dit moment gebruikt. Linux is namelijk geen windows alternatief maar een geheel ander besturingssyteem. Even overstappen bestaat niet, je zult je erin moeten verdiepen en af en toe wat moeten lezen en opzoeken.

Op hardware gebied kan ik kort en bondig zijn, koop vooral geen nieuwe hardware. Doordat veel fabrikanten weinig openheid van zaken geven over hun hardware moet de linux-community door reverse engineering achterhalen hoe die hardware werkt en daarvoor drivers schrijven. Hierdoor duurt het vaak eventjes voordat er ondersteuning is in linux of zelfs helemaal niet als er niemand is die het op pakt om drivers te schrijven! Op dit moment is Intel wat betreft linux ondersteuning de beste keuze en ik raad je daarom ook aan om een geheel intel only systeem te nemen, liefst half-jaar á drie-kwart jaar oud. Als je je hieraan houdt weet je zeker dat alles zal gaan werken.

Ook voor je input-devices als muis en keyboard moet je niet al te gekke keuzes maken. Hoe meer tierelantijntjes je muis of keyboard heeft hoe groter de kans is dat er geen ondersteuning voor is.

Voor printers zijn er verschillende fabrikanten die goede ondersteuning bieden, niet alleen het genoemde HP maar ook Epson en Samsung leveren goede ondersteuning. Van het merk Canon moet je ver weg blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 17-09-2007 11:21 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-01 18:57

Sebazzz

3dp

Vermijd ASUS moederborden? Dacht het niet :)
Ik draai al verschillende computers met ASUS mobo's en het werkt allemaal perfect (A7V8X-X, M2N-SLI Deluxe, M2V, A7N8X-X)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Miki
The Triad schreef op maandag 17 september 2007 @ 12:40:
Vermijd ASUS moederborden? Dacht het niet :)
Ik draai al verschillende computers met ASUS mobo's en het werkt allemaal perfect (A7V8X-X, M2N-SLI Deluxe, M2V, A7N8X-X)
Niemand heeft gezegd dat linux niet draait op Asus mobo's. Het is echter wel bekend dat het ACPI gedeelte alles behalve okay is. Bekijk je ACPI output maar eens van je mobo's.

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
wireless netwerkkaartje van netgear of van linsys werken ook. intel wisten we al.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• creative8500
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Miki: I couldn't agree less! Overstappen van Windows naar Linux is vaak een eitje, zolang je hardware maar werkt. Net als dat de overstap van Linux naar OSX een eitje is. Zolang het op je hardware draait komt alles goed, en voor menig programma dat je nu gebruikt kun je een prima alternatief vinden. Je kunt al je documenten gewoon nog openen met het bijbehorende programma, mits je standaarden gebruikt als HTML, .doc, .odt, mp3, etcetera. Dit geld in mijn ogen voor elke overstap tussen Ubuntu, OSX en Windows XP.

(wat betreft Ubuntu: lees: 'desktop georienteerde linux distributie')

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tekuro schreef op maandag 17 september 2007 @ 11:09:
Dus :

Printers en randapparatuur > hp
Moederbord >intel
Videokaart > nvidia

Das is het eigenlijk zo een beetje dat ik nodig heb

Dank voor de info
nVidia is verre van optimaal. Als je high-end 3D spullen moet doen, heb je weinig andere keuze, maar Intel is voor normale desktopgebruik (incl XGL/AIGLX!) meer dan goed genoeg en de drivers zijn zoveel makkelijker (niet iedere keer dat je een kernel hercompileert weer een losse module moeten bakken).

En juist qua moederbordchipset maakt het minder uit, Linux draait prima op nagenoeg iedere chipset. Maar goed, als je Intel video wilt, zul je een Intel chipset moeten nemen. Als je toch voor nVidia gaat maakt het relatief weinig uit welk chipset je neemt. Intels presteren goed, nVidia presteert ook goed, maar vooral de nForce chipsets voor Intel platform verstoken idioot veel stroom. ATi/AMD chipsets presteren goed. Via presteert minder en SiS is momenteel vooral een onbekende factor (al hebben ze in het verleden prima gewerkt onder Linux en leveren ze voor hun prijs goede prestaties). Als je nog ergens ULi chipsets kunt vinden zijn ze fantastisch, I/O prestaties zijn aanmerkelijk beter dan andere chipsetbakkers (daarom dat nVidia ze ook opgekocht heeft).

Oslik blyat! Oslik!

• Miki
creative8500 schreef op maandag 17 september 2007 @ 13:07:
Miki: I couldn't agree less! Overstappen van Windows naar Linux is vaak een eitje, zolang je hardware maar werkt. Net als dat de overstap van Linux naar OSX een eitje is. Zolang het op je hardware draait komt alles goed, en voor menig programma dat je nu gebruikt kun je een prima alternatief vinden. Je kunt al je documenten gewoon nog openen met het bijbehorende programma, mits je standaarden gebruikt als HTML, .doc, .odt, mp3, etcetera. Dit geld in mijn ogen voor elke overstap tussen Ubuntu, OSX en Windows XP.

(wat betreft Ubuntu: lees: 'desktop georienteerde linux distributie')
Hmm dat is niet helemaal waar als je mijn eerste post leest. Daarin geef ik aan dat linux juist geen windows alternatief is maar een geheel ander besturingssyteem. En dat even overstappen niet bestaat.

Hoe vaak komt het wel niet voor dat mensen zeuren dat er geen setup.exe bestanden bestaan in linux, ze hun map program files niet kunnen vinden, waar uberhaupt alles staat, hun games kunnen spelen, enz. Overstappen op linux vereist dat je niet linux niet moet zien als alternatief dan wel als een soort windows vervanger. Linux is totaal wat anders en je zult net zoals je eerste stapjes in windows alles opnieuw moeten leren. Gelukkig wordt het leren je zeer eenvoudig gemaakt vanwege de vele documentatie en wiki's.

Ook je voorbeelden over de bestanden mp3 en .doc zijn wat ongelukkig. Beide bestandsformaten zijn namelijk propietair. Voor mp3 heb je formeel gezien een licentie nodig en daarom spelen de meeste linux distro's geen mp3's af standaard. Dit zelfde geldt ook voor het afspelen van dvd's en nog veel meer propietaire formaten. Je kunt via kleine omwegen wel deze formaten afspelen maar het is maar de vraag hoe legaal dit is.
Het .doc formaat is van microsoft en daar zit je met het probleem dat simpele word documenten wel goed weergegeven kunnen worden maar complexe word documenten met macro's gedeeltelijk of zwaar vernageld.

Het standpunt van fedora geeft wat meer info over propietaire formaten en dergelijke: http://fedoraproject.org/wiki/ForbiddenItems

• laurencevde
  • Laatst online: 02-10-2025
En dat is in deze discussie (hardware-compatibiliteit) compleet irrelevant.

Dus weer on-topic: vrijwel alle hardware werkt meteen, maar er zijn een paar notoire rotte appels:
koop geen creative labs X-Fi: zijn geen drivers voor.
Ati is op dit moment een twijfelgeval: de drivers uit het verleden zijn niet veel soeps, maar ze hebben net nieuwe drivers uitgebracht die in ieder geval aanzienlijk beter presteren, en ook vrij complete documentatie naar buiten gebracht. Even wachten wat dat op gaat leveren.
Qua printers kun je ook maar beter lexmark vermijden: geen drivers/paar slechte closed drivers.
Ook bij wifi zal je op moeten letten. Niet elke chip wordt even goed ondersteund.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Miki
laurencevde schreef op maandag 17 september 2007 @ 20:24:
En dat is in deze discussie (hardware-compatibiliteit) compleet irrelevant.
Hoezo niet relevant? Volgens is het toch echt van belang om te weten van de topicstarter het wat en waarom overstappen naar linux. Anders kun je ook geen advies over hardware geven lijkt me :/

• creative8500
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Mika: ik denk dat jouw kijk vooral een theoretische kijk is, en niet een praktische kijk. Licentie-gerelateerde informatie kan maar weinig mensen in de weg staan om mp3-tjes af te spelen (mij niet, althans.) De meeste thuisgebruikers hebben Word-documenten die prima werken in OpenOffice, etcetera, en voor MP3 heeft men vaak ook al een eigen programmaatje geïnstalleerd, WinAMP bijvoorbeeld.

Dat men verbaast is dat ze dezelfde registry-keys kunnen aanpassen, en dat niet alles in C:\Windows en C:\Program Files staat, dat valt ook reuze mee. Meesttijds is de logica die men op computers toepast niet zo anders dan voor andere dingen: dat het éne programma niet onder Linux werkt komt net zo snel binnen als dat niet alle pannetjes meer gebruikt kunnen worden na overstap van gas op inductie, of van analoge naar digitale tv. Pas wanneer je de harde eis stelt dat alles 1-op-1 overgezet kan worden kom je bedrogen uit, maar dat is slechts omdat je onrealistische eisen stelt, en niet doordat de overstap zo lastig is.

• tekuro
@miki

De "overstap" die ik wil maken is op mijn werk. Het is een jong bedrijfje waar we nog maar een computer of 8 hebben (xp professional) en wat standaard kantoor randapparatuur. We gebruiken onder ander word en excel documentjes en hier en daar nog iets maar meer exotische programma's hebben we niet. We gebruiken wel veel online applicaties. Er is ook een 2003 server maar die werkt enkel als ras, file, dhcp, terminal en dns server, dus geen domein controler.

Net voor de zomer heb ik een laptop gekocht met vista op maar was er niet van onder de indruk. Ik heb er onlangs voor de grap eens ubuntu opgezet. Een aantal jaren geleden had ik al eens een ander linux variant, mandrake, geprobeerd maar was er toen niet van onder de indruk. Nu was ik echter was stom verbaast hoe volwassen linux is geworden.

Ik sta nu voor de keuze, of ik blijf microsoft volgen of ik ga naar linux. Ik heb het geluk dat ik nog kan kiezen en wil er voor zorgen dat dit zo blijft. Dus alle hardware die ik nu nog koop moet goede ondersteuning bieden voor linux of ik moet het niet hebben.

• Miki
creative8500 schreef op maandag 17 september 2007 @ 22:19:
Mika: ik denk dat jouw kijk vooral een theoretische kijk is, en niet een praktische kijk. Licentie-gerelateerde informatie kan maar weinig mensen in de weg staan om mp3-tjes af te spelen (mij niet, althans.) De meeste thuisgebruikers hebben Word-documenten die prima werken in OpenOffice, etcetera, en voor MP3 heeft men vaak ook al een eigen programmaatje geïnstalleerd, WinAMP bijvoorbeeld.

Dat men verbaast is dat ze dezelfde registry-keys kunnen aanpassen, en dat niet alles in C:\Windows en C:\Program Files staat, dat valt ook reuze mee. Meesttijds is de logica die men op computers toepast niet zo anders dan voor andere dingen: dat het éne programma niet onder Linux werkt komt net zo snel binnen als dat niet alle pannetjes meer gebruikt kunnen worden na overstap van gas op inductie, of van analoge naar digitale tv. Pas wanneer je de harde eis stelt dat alles 1-op-1 overgezet kan worden kom je bedrogen uit, maar dat is slechts omdat je onrealistische eisen stelt, en niet doordat de overstap zo lastig is.
In de meeste linux distro's is er "out of the box" geen support voor mp3, dvd en andere propietaire media codecs. Dit kan in mijn ogen overstappers belemmeren omdat ze gewend zijn dat het in windows gewoon werkt.
Het verhaal over WinAMP snap ik daarom ook geheel niet wat dit te maken heeft met linux. Laat staan het verhaal over de registersleutels.

De overstap opzich is niet moeilijk maar wel degelijk vervelend zodra je linux wilt gaan gebruiken zoals je windows gewend bent. Dit is een fout die namelijk heel veel overstappers overkomt. Vandaar nogsmaals mijn vraag waarom en waarvoor wil hij overstappen naar linux.
Ter verduidelijking, als je alleen linux gebruikt voor internetten en af en toe wat chatten dan is er geen enkel probleem. Wil je de nieuwste games (native linux games en openGL daar gelaten) spelen en videobewerking doen dan heb je pech in linux omdat dit alles behalve redelijk gaat. Ik spreek uit ervaring en ben absoluut voorstander van linux getuige ook mijn inzet de laatste maanden op dit forum.
tekuro schreef op maandag 17 september 2007 @ 23:27:
@miki

De "overstap" die ik wil maken is op mijn werk. Het is een jong bedrijfje waar we nog maar een computer of 8 hebben (xp professional) en wat standaard kantoor randapparatuur. We gebruiken onder ander word en excel documentjes en hier en daar nog iets maar meer exotische programma's hebben we niet. We gebruiken wel veel online applicaties. Er is ook een 2003 server maar die werkt enkel als ras, file, dhcp, terminal en dns server, dus geen domein controler.
Als het om puur standaard kantoor werk gaat is het wel interessant om over te stappen op linux. Wel raad ik je aan om te kijken of je bedrijf geen word of excel macro's gebruikt. Op dit moment heeft naar mijn weten alleen Novell SLED beperkte ondersteuning. Ook weet ik dat SLED goede ondersteuning biedt voor integratie in server 2003 omgevingen, ondanks dat je daar niet direct gebruik van zult maken. De prijs van een SLED licentie is ook acceptabel te noemen, te weten 47 euro per jaar voor 1 computer. Hiervoor heb je dan wel enterprise ondersteuning!
Voor meer info: http://www.novell.com/products/desktop/

Een ander goed en gratis alternatief is CentOS. Dit is een 100% kloon van RedHat enterprise desktop maar wel zonder support.
Meer info: http://www.centos.org/

Ik raad trouwens niet ubuntu aan omdat dit specifiek een desktop OS is bedoeld voor thuis gebruik. De beheer- en beveiligingsmogelijkheden in SLED en CentOS zijn vele malen beter dan Ubuntu.

[ Voor 26% gewijzigd door Miki op 18-09-2007 00:02 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

tekuro schreef op maandag 17 september 2007 @ 23:27:
In dat geval sluit ik me voor de graphics aan bij wat dion_b al postte: Intel onboard graphics is de beste keuze voor graphics. Weinig gezeik, goede support en performance. De prestaties zijn alleen niet toereikend voor recente games op een hoge resolutie, maar da's niet echt een probleem lijkt me.

Als je daar niet aanwil (bijvoorbeeld omdat je een AMD CPU wil gebruiken) dan wordt op termijn ATi waarschijnlijk de betere keuze, omdat ze nu hun steun hebben toegezegd aan open-source drivers en specificaties van een aantal chips hebben vrijgegeven. Zeker als je alleen 2D nodig hebt dan verwacht ik dat op afzienbare termijn alle ATi chips fatsoenlijk ondersteund worden (een groot deel wordt al ondersteund door de huidige open-source radeon driver).

Maar dit is allemaal dus in ontwikkeling op het moment. We hebben het er af en toe over in de NOS kroeg :)
Miki schreef op maandag 17 september 2007 @ 23:33:
Ik raad trouwens niet ubuntu aan omdat dit specifiek een desktop OS is bedoeld voor thuis gebruik. De beheer- en beveiligingsmogelijkheden in SLED en CentOS zijn vele malen beter dan Ubuntu.
Waarom vind je dat? Kun je wat voorbeelden noemen?

• Miki
deadinspace schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 01:21:

<knip>

Waarom vind je dat? Kun je wat voorbeelden noemen?
Op dit moment mist Ubuntu bijvoorbeeld apparmor(sled) of SElinux(centos) wat ik toch wel als een pre zie als je linux wilt gebruiken in een enterprise omgeving.
Daarnaast is Yast(sled) een geweldige tool om je computer(s) mee te beheren, een soort gelijke tool mist Ubuntu gewoon op dit moment. Daarnaast integreren zowel CentOS als SLED prima in een server2003 omgeving. Het is zo goed als een optel som waarom Ubuntu hier absoluut niet geschikt voor is.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 18-09-2007 08:11 ]

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Miki schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 08:09:
Op dit moment mist Ubuntu bijvoorbeeld apparmor(sled) of SElinux(centos) wat ik toch wel als een pre zie als je linux wilt gebruiken in een enterprise omgeving.
Op dit moment zit Apparmor standaard al in Ubuntu. Hangt er vanaf welke editie je gebruikt hè ;) In Feisty is het ook appeltje eitje om aan te zetten.
Daarnaast is Yast(sled) een geweldige tool om je computer(s) mee te beheren, een soort gelijke tool mist Ubuntu gewoon op dit moment.
Yast is een hoop bagger. Een bloated en overbodige configuratietool. Ik kan veel mooie tools opnoemen, maar Yast komt zeker niet voor in dat rijtje.
Daarnaast integreren zowel CentOS als SLED prima in een server2003 omgeving. Het is zo goed als een optel som waarom Ubuntu hier absoluut niet geschikt voor is.
Onzin.

0.0

• Miki
Jungian schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 10:01:
[...]

Op dit moment zit Apparmor standaard al in Ubuntu. Hangt er vanaf welke editie je gebruikt hè ;) In Feisty is het ook appeltje eitje om aan te zetten.
Dit moet een eind-gebruiker wel weten. Een enterprise omgevingen moet het gewoon standaard aanwezig zijn. Vandaar is ubuntu dus niet geschikt op dit moment. De komende Gutsy 7.10 heeft wel standaard apparmor. Trouwens appamor is niet eenvoudig aan te zetten in Feisty, hiervoor dien je zelf apparmor te compileren en aan je kernel te voegen. Dit houdt ook in dat je met iedere kenrel update je weer appamor kan gaan bakken. Ik weet heus wel iets hoor ;)
Yast is een hoop bagger. Een bloated en overbodige configuratietool. Ik kan veel mooie tools opnoemen, maar Yast komt zeker niet voor in dat rijtje.
Puur jouw mening en niet op feiten gebaseerd. Als jij meerdere computers moet beheren dan is Yast gewoon ontzettend fijn. Alles zit namelijk onder 1 tool en volgens mij zijn er geen alternatieven voor Yast op dit moment. Als je ze wel kunt noemen dan zou ik dat graag willen weten.... en kom niet met aan met losse tooltjes.
Onzin.
Hoezo onzin, ik denk dat je hier een zeer grote fout maakt. Server 2003 integratie is met iedere linux distro mogelijk, de vraag is echter hoe goed en gemakkelijk dit gaat. Ik weet van zowel SLED als CentOS/RHELD dat dit goed geregeld is en makkelijk in te stellen is met o.a. Yast. Natuurlijk kun je met de CLI en Nano/VIM ook alles aan elkaar knopen en voor ons zou dat waarschijnlijk geen probleem zijn, maar bedrijven hebben die kennis niet in huis. Dan ben je aangewezen op ondersteuning en ik kan je vertellen dat dit niet goedkoop is in verhouding tot windowsomgeving.

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 18-09-2007 12:06 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Miki schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 11:59:
Dit moet een eind-gebruiker wel weten. Een enterprise omgevingen moet het gewoon standaard aanwezig zijn. Vandaar is ubuntu dus niet geschikt op dit moment. De komende Gutsy 7.10 heeft wel standaard apparmor.
/nu dus :> (alhoewel je mag gaan twijfelen aan jezelf als je Ubuntu 7.10 nu in een productieomgeving gebruikt/wil gebruiken :+).
Trouwens appamor is niet eenvoudig aan te zetten in Feisty, hiervoor dien je zelf apparmor te compileren en aan je kernel te voegen. Dit houdt ook in dat je met iedere kenrel update je weer appamor kan gaan bakken. Ik weet heus wel iets hoor ;)
En hoe vaak wisselt Feisty (nu nog) van kernel ? 8) Daarnaast zet je als admin natuurlijk _meteen_ automatische updates uit en kost het je 2 minuten om een kernelmodule te bakken. In het geval van identieke bakken is het al helemaal geen probleem meer te noemen.
Puur jouw mening en niet op feiten gebaseerd. Als jij meerdere computers moet beheren dan is Yast gewoon ontzettend fijn. Alles zit namelijk onder 1 tool en volgens mij zijn er geen alternatieven voor Yast op dit moment. Als je ze wel kunt noemen dan zou ik dat graag willen weten.... en kom niet met aan met losse tooltjes.
Openssh + een crapload aan CLI-tooltjes is een erg fijne, scriptbare en vooral snelle oplossing. Ik vind Yast zeker niet fijn werken en snel is Yast zeker niet.
..knip.. Dan ben je aangewezen op ondersteuning en ik kan je vertellen dat dit niet goedkoop is in verhouding tot windowsomgeving.
Als je geen gekwalificeerd personeel hebt (denk aan zowel cursussen, opleidingen alsook zelfstudie) moet je als bedrijf sowieso niet het beheer in eigen handen houden. Als er wat mis gaat ben je dan namelijk de pineut. :/ De pineut zijn kost bakken met geld, veel meer dan bijvoorbeeld een RHEL-support contract (wat ook aardig wat centjes kost).

0.0

• Miki
Jungian schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 13:11:
/nu dus :> (alhoewel je mag gaan twijfelen aan jezelf als je Ubuntu 7.10 nu in een productieomgeving gebruikt/wil gebruiken :+).
Eh.. ik heb toch nergens aangegeven dat je Gutsy moet gebruiken. Volgens mij ben ik de persoon die juist alpha en beta releases afkeur om te gebruiken als main OS 8)7
En hoe vaak wisselt Feisty (nu nog) van kernel ? 8) Daarnaast zet je als admin natuurlijk _meteen_ automatische updates uit en kost het je 2 minuten om een kernelmodule te bakken. In het geval van identieke bakken is het al helemaal geen probleem meer te noemen.
Dat zul je nooit kunnen zeggen. Als er een exploit of bug wordt gevonden ben je wel aan de beurt en dan is het niet fijn om op iedere computer dit probleem op te lossen.
Openssh + een crapload aan CLI-tooltjes is een erg fijne, scriptbare en vooral snelle oplossing. Ik vind Yast zeker niet fijn werken en snel is Yast zeker niet.
Wat ik dus al dacht...een bundel losstaandje tooltjes. Juist in een omgeving dat je meerdere pc's moet beheren is het prettig dat je Yast hebt. Dat het niet de snelste applicatie is is mij ook wel duidelijk maar de mogelijkheden ermee zijn wel enorm. Het gehele systeem kan van a tot z ermee worden geconfigureerd. Als je als systeembeheerder een crap-load aan tooltjes moet gebruiken om je pc's mee te beheren dan doe je echt iets fout.
Ik zelf zweer bij Archlinux en ben niet anders gewend om lekker met de CLI mijn systeem te configureren maar als je er een aantal pc's hebt dan wordt het niet leuk meer.
Als je geen gekwalificeerd personeel hebt (denk aan zowel cursussen, opleidingen alsook zelfstudie) moet je als bedrijf sowieso niet het beheer in eigen handen houden. Als er wat mis gaat ben je dan namelijk de pineut. :/ De pineut zijn kost bakken met geld, veel meer dan bijvoorbeeld een RHEL-support contract (wat ook aardig wat centjes kost).
Veel bedrijven die overstappen van windows naar een linux omgeving hebben geen gekwalificeerd personeel in huis. Ook je personeel op cursus stuurt is dit absoluut niet goedkoop, het gaat niet om een paar honderd euro maar over een paar duizend euro. Daarom om ook mijn pleidooi voor SLED omdat dit redelijkerwijs betaalbaar is voor kleine bedrijfjes incl. support.
Daarnaast moet je (hoe gemakkelijk ook de overgang is) wel je personeel voorlichten om de wijzigingen in het systeem. De blauwe E is nergens te vinden en ook de blauwe W is niet meer. Wij weten wel beter maar je collega's in de range van 45+ die het digitale tijdperk hebben gemist een ramp. Even overstappen op linux bestaat gewoon niet tenzij je er tijd in stopt en in het bedrijfsleven kost tijd geld ;)

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-01 11:00

RD

focus

Ik ben een tijd geleden overgestapt op OS X, maar daarvoor ruim 1,5 jaar met Ubuntu gewerkt, met plezier overigens. Ik vraag mij alleen af of, destijds met mijn HP printer, het printen van foto's nu goed werkt? Ik kreeg onder linux nooit de kwaliteit als onder windows of nu onder OS X. Wellicht weer het proberen waard?

• Miki
RD schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 13:43:
Ik ben een tijd geleden overgestapt op OS X, maar daarvoor ruim 1,5 jaar met Ubuntu gewerkt, met plezier overigens. Ik vraag mij alleen af of, destijds met mijn HP printer, het printen van foto's nu goed werkt? Ik kreeg onder linux nooit de kwaliteit als onder windows of nu onder OS X. Wellicht weer het proberen waard?
Bekijk deze site is voor informatie: http://www.linux-foundation.org/en/OpenPrinting. Zoek bijvoorbeeld eens je model op in de database bij "printers".

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Miki schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 13:35:
Eh.. ik heb toch nergens aangegeven dat je Gutsy moet gebruiken. Volgens mij ben ik de persoon die juist alpha en beta releases afkeur om te gebruiken als main OS 8)7
Begrijpend lezen. Je slaat hier niet op Miki.
Dat zul je nooit kunnen zeggen. Als er een exploit of bug wordt gevonden ben je wel aan de beurt en dan is het niet fijn om op iedere computer dit probleem op te lossen.
Niet alle updates zijn security updates. Non-security updates uitzetten is het minste wat je kunt doen. Alleen de updates waarvan je zeker weet dat ze niet op de één of andere obscure manier iets veranderen op je systemen wil je installeren. Doe je dat niet, dat mag je met je support aan de slag.
...Pro-Yast verhaal
Er staan hier een paar honderd servers (inclusief een crapload aan VM's)(en workstations), met zoals ik al eerder zei een plethora distributies. Die worden allemaal beheerd met standaard of zelfgeschreven (niet door mij nee :+) CLI-tooltjes. Yast is speelgoed en tijdsverspilling als je de twee methodes vergelijkt.
edit:
Even voor de compleetheid : voor RHEL is ook RHN beschikbaar. Een webinterface waarin o.a. je de status van al je RHEL-servers kunt zien en updaten.
...Verhaal...
Volgens mij heb je m'n opmerking niet begrepen, maar dat is precies wat ik wilde zeggen. Betaalde support is een must voor bedrijven zonder gekwalificeerd personeel.

[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 18-09-2007 17:26 . Reden: rhellen zo'n update ]

0.0

Pagina: 1