Op zich hoef je natuurlijk ook niet te drinken. Krijg je ook nooit een boete.
[...]
Je gaat met niet vertellen dat je serieus denkt dat net zoveel mensen weten dat je niet mag fietsen met drank op, als dat mensen van het bestaan van flitspalen en snelheidscontroles afweten.
Onwetendheid is geen excuus, maar een slechte communicatie van de wetgever is dat zeker wel.
Dat heet eigen verantwoordelijkheid. Jij wilt de weg op. Jij dient de regels te kennen. Ik zeg nergens dat ik denk dat veel mensen het weten. Ik zeg dat ze het
horen te weten!
Je leert bij je rijlessen over snelheidslimieten, en je leert op de basisschool je hand uitsteken als je fietst.
En je leert op de middelbare school dat je vader op vrijdag naar zijn werk fietst in plaats van rijdt.

Dat leer je dan verkeerd aan. Als jij jezelf aanleert dat je 160 mag op de A2 geeft je dat nog geen gelijk als je aangehouden wordt. En dan mag je je ouders of wie dan ook lekker vuil aankijken dat je die wijsheid nooit is bijgebracht, dat maakt verder geen donder uit. Jij dient jezelf op de hoogte te stellen van wat de regels zijn. Daar hoef je niemand anders voor op te trommelen want dat is iets wat je zelf moet uitzoeken. Indirect pleit jij dus voor een fietsbewijs. En een dranknuttigbewijs. Heb je dan niet liever de vrijheid om dat eigenhandig en op je eigen manier uit te zoeken? Ik wel.
Studenten? Ben je wel eens in de stad geweest? Het lijkt mij toch wel aanneembaar dat ook niet studerende bierdrinkers weten dat als je gaat stappen, dat je gaat fietsen. Ik ken ook aardig wat niet-studenten, en ook die fietsen.
Ik woon in de stad

En nou zeg je doodleuk weer dat ze 'weten' wat ze moeten doen. Maar dat
weten ze dus helemaal niet. En dat hoef je niet af te schuiven op derden. Eigen verantwoordelijkheid. Als je gaat zuipen, moet je dus niet op de fiets gaan maar alternatief vervoer (heen en) terug regelen. Bob. Taxi. Bus. Whatever.
Laat aub dat gewoonterecht los op het besturen van een fiets. Dat is voorbehouden aan gekwalificeerde bestuurders. Een dronken persoon is dat niet.
Mankracht? Ik denk dat het meer een kwestie is van "heeft geen zin". Als je dronken fietsers uit wil bannen moet dat landelijk met een enorme campagne op TV et cetera. En daar zul je geen partij voor vinden die dat aandurft.
'Laat maar hangen' is geen vrijbrief voor dronken fietsers.
Lees mijn eerste zin in de allereerste post eens.
Mocht je "jij" bedoelen als in "men" dan leg ik je het voorbeeld van de 16 jarige scholieren voor. Is het redelijk van hen te verwachten dat zij dat echt weten? (Zonder ENIGE vorm van voorlichting of rijbewijs?)
Ja dat is het zeker.
Heb jij toen je begon met drinken de politie gebeld om te vragen of dat wel mocht?
Wie zegt dat ik drink? En ja, ik wist op die leeftijd al precies wat wel en niet mocht. Mijn omgeving vertelde me dat wel en ik wilde het zelf ook weten. Dat en 1000 andere regels. Om vervolgens zelf te beslissen welke ik in acht nam en welke niet. Dat is allemaal op eigen verantwoording. De leeftijd dat je mag drinken is niet voor niets ook de leeftijd dat je zelfstandig beperkt beslissingen mag nemen. Zoals het aangaan van een telefoonabo. Er wordt je een bepaalde verantwoordelijkheid toebedeeld op basis van je leeftijd en dat je die verantwoordelijkheid ook neemt als jonge burger. Een van die dingen die je op die leeftijd dan ook hoort uit te zoeken door rondvragen en opzoeken is hoe je met drank om moet gaan. Ben je een nitwit die zich nog als een 12-jarige gedraagt dan heb je pech want je wordt geacht verstandiger te zijn, en doe je dat niet dan is dat je eigen schuld mochten daar onplezierige consequenties aan zitten. Dan ben je überhaupt niet verantwoordelijk genoeg om een biertje aan je lippen te zetten. Wel mans genoeg om te zuipen, maar niet mans genoeg om je bezig te willen houden met de context waarin je dat biertje mag en kunt nuttigen. Fraai hoor.
Wmb is voorlichting op school en van ouders en omgeving zeker aan te bevelen. Maar net zoals je pa mss niet fatsoenlijk kan hoofdrekenen is dat voor jou geen excuus om dan maar niet uit te zoeken hoe een tafel van 8 dan wel in elkaar steekt om de basisschool. Dat je ouders je niet op weg helpen maakt niet dat je bij de juf compensatie kunt vragen daarvoor. Daar heeft ze geheel terecht geen boodschap aan. Jij hoort het te weten, niet je ouders. Al is het natuurlijk sneu als ze echt niet kunnen rekenen uit de blote bol. Goed, dat is de analogie die je mag doortrekken tot verantwoordelijk drankgebruik en verkeersdeelname. In de ideale wereld vertellen je ouders je wat je wel en niet mag. In de echte wereld niet, of ze weten het zelf niet. Tragisch. Maar niet iets dat jij kunt en mag gebruiken als excuus.
Voorlichting is primair nog altijd de taak van je familie. Niet van je school. En maar beperkt die van de overheid. Inzake sex, drank, enz. Dat je er op school toch het eea over meekrijgt is alleen maar goed natuurlijk maar het is wederom geen vrijpleiting voor die rol van bv. je ouders. Weten die het zelf niet dan is dat goed zuur en ik leef met je mee. Maar helaas pindakaas.
Dat mag jij dan onredelijk noemen maar het is werkelijkwaar niet meer dan een voortvloeisel uit de vrijheid die je is gegeven.
Er staan ook elke week nieuwe wetten in de staatscourant. Alsof veel mensen überhaupt nog een krant lezen. Laat staan de staatscourant. Gelukkig wordt zoiets ook op het journaal medegedeeld. Alhoewel dat al niet eens het officiele kanaal is. Dat is die courant. Maarja jij bent niet verplicht het journaal te kijken. Mag je daarom maar onwetendheid claimen, terecht of anderszins, als je ergens voor bekeurd wordt? Nee. Jij vindt het blijkbaar onredelijk om geacht te worden zoiets te weten, maar de wetgever vind het onredelijk dat je totaal geen kennis neemt van ontwikkelingen in de maatschappij waaraan je deelneemt. Dat is geheel je eigen keuze, maar het directe gevolg is dat je niet op de hoogte bent van regels. Vaak zul je daar bar weinig van merken, maar soms is het prijs. En dan is het, in alle redelijkheid en billijkheid, jezelf aan te rekenen. Dan moet je af en toe maar even polshoogte nemen.
Je mag jezelf gerust buitensluiten van alle regels op straat, maar dan moet je ook consequent zijn en binnen blijven.
[
Voor 3% gewijzigd door
Anoniem: 4629 op 17-09-2007 00:00
. Reden: typo's, veel. ]