[MS Office] Open document format (ODF) ondersteuning

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ongetwijfeld ligt het aan mijn search skills maar op de website van microsoft kan ik het niet vinden en met google krijg ik veelal resultaten die uit 2006 stammen waarin microsoft zegt dat ze onder druk van de overheden het open document formaat gaan ondersteunen.
Dit hebben ze gedaan dmv. een plugin die vorig jaar oktober meen ik is uitgekomen.

Naar aanleiding van deze link:
nieuws: Odf volgend jaar gemeengoed bij overheid
Vroeg ik mij af hoe het tegen woordig is met het odf en het Microsoft Office pakket.
Zit deze plugin er al standaard in?
Kan ik office zo instellen dat hij altijd nieuwe documenten opslaat als odf?

Reden voor deze vraag is dat ik verwacht dat het omscholen van de gebruikers (binnen ons bedrijf) naar bijvoorbeeld Open Office en de daarbij horende kosten, gezeur, en problemen, niet opwegen tegen de kosten van een upgrade naar de laatste office versie. Het lijkt mij wel wenselijk om documenten applicatie onafhankelijk op te slaan in bijvoorbeeld odf zodat men niet van een derde partij afhankelijk is. Maar zodoende dus kan kiezen tussen verschillende applicaties voor het bewerken van documenten.

NB. Het gaat mij dus enkel om de mogelijkheid om zonder over te stappen naar een andere software leverancier toch te werken met odf.
offtopic:
en dus niet wie de beste applicatie heeft om odf mee te bewerken

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Verwijderd

het door microsoft gesponsorde op .net gebaseerde open-source odf-plugin project is gestaakt en zal waarschijnlijk niet heropgestart worden. uiteraard hoopten zij tijdig hun tegenhanger OOXML door iso goedgekeurd te zien, maar dat zit er niet onmiddellijk meer in. dus het antwoord op je vragen is:
slecht, nee & nee.
je zal niet overstappen zeg je, maar ik zal toch maar deze "overbodige" commentaar leveren : upgraden naar ms office 2007 zal ook heel wat opleidingskosten veroorzaken wegens zijn nieuwe interface.
trouwens zo'n vaart zal het niet lopen, indien ms ooxml alsnog iso-gecertificeerd krijgt, zal het de overheid wel kunnen dwingen (zucht) dat formaat te gebruiken.

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vandaar dus dat ik er weinig over kon vinden. Slechte zet van Microsoft imo want doordat ze die ondersteuning voor odf negeren zullen er overheden zijn die zullen moeten overstappen, ook al willen ze het niet.
Dat er een behoorlijk verschil is tussen office 2003 en 2007 is mij ook duidelijk. Jij en ik weten dat het dan kwa kosten en te investeren tijd en opleidingen weining uitmaakt of je dan over gaat naar 2007 of openoffice. De directie en beleidsmakers zijn echter vaak kortzichtiger en zeker de abmtenaren zijn moeilijk te overtuigen van nieuwe software en nieuwe leveranciers. (de oude deed het toch prima...) Dan is het denk moeilijker om een geheel nieuw pakket van een andere leverancier erdoor te krijgen dan gewoon een update...
Ik wacht het nog af, ben benieuwd hoe het gaat lopen en of dus alle overheden straks ook daadwerkelijk odf gaan gebruiken...

Iemand hier al ervaring met dergelijke beslissingen/overgangs trajecten?

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 20:30
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 16:07:
het door microsoft gesponsorde op .net gebaseerde open-source odf-plugin project is gestaakt en zal waarschijnlijk niet heropgestart worden. uiteraard hoopten zij tijdig hun tegenhanger OOXML door iso goedgekeurd te zien, maar dat zit er niet onmiddellijk meer in. dus het antwoord op je vragen is:
slecht, nee & nee.
je zal niet overstappen zeg je, maar ik zal toch maar deze "overbodige" commentaar leveren : upgraden naar ms office 2007 zal ook heel wat opleidingskosten veroorzaken wegens zijn nieuwe interface.
trouwens zo'n vaart zal het niet lopen, indien ms ooxml alsnog iso-gecertificeerd krijgt, zal het de overheid wel kunnen dwingen (zucht) dat formaat te gebruiken.
Weet je zeker dat het project gestaakt is? De laatste uitgave stamt uit 22 Juni, dus het kan iig nog niet zo lang zijn.
Bovendien staan er nog snapshots van 11 september (en nu ik beter zelfs 21 september!)

Het lijkt mij dus sterk dat het gestaakt is.
http://odf-converter.sourceforge.net.

Werkt met Office XP, 2003 en 2007.

Verwijderd

Ik lees zojuist artikel van vorig jaar op tweakers.net nieuws: ODF-plugin van Microsoft deze maand beschikbaar) over een ODF plugin van microsoft.

Voor welke versie van Microsoft Office is deze Plugin beschikbaar?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

dtech schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 16:39:
[...]

Weet je zeker dat het project gestaakt is? De laatste uitgave stamt uit 22 Juni, dus het kan iig nog niet zo lang zijn.
Bovendien staan er nog snapshots van 11 september (en nu ik beter zelfs 21 september!)

Het lijkt mij dus sterk dat het gestaakt is.
http://odf-converter.sourceforge.net.

Werkt met Office XP, 2003 en 2007.
Deze werkt niet, toch niet de 1.3 milestone. Je kan beter die van Sun afhalen, die werkt wel ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Pagina: 1