Toon posts:

Waterkoeling vs Casemodding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van een paar ontwerpjes voor mijn casemod heb ik dit topic aangemaakt.

Wat ik wil gaan doen:

Ik wil alle WC slangen naar 1 centraal punt laten lopen in de computer. Hiervoor wil ik een apart kastje gaan maken. In het kastje zelf worden de slangen met elkaar verbonden dmv. L-vormige fittingen.

Welke vraag heb ik hierbij:

Als je alle slangen naar een centraal punt laat lopen heb je veel meer slang nodig en doet het water er dus ook langer over om 1x rond te komen. Is dit gunstig voor de koelprestaties van het systeem??
Misschien heb ik een extra krachtige pomp nodig?? Ook zitten er op deze manier erg veel bochten in het systeem. Ik meen eens gelezen te hebben dat hoe minder bochten er in je systeem zitten hoe beter het is. Wat is beter: gaan voor de looks of de waterslangen gewoon laten lopen?

Alvast bedankt voor jullie reacties! ;)

JL.nl

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Hoe meer slang, hoe groter de weerstand die de pomp moet overbruggen.
Hoe meer bochten, hoe groter de weerstand die de pomp moet overbruggen.
Hoe hoger de weerstand die de pomp moet overbruggen, des te langzamer stroomt het water.
Hoe langzamer het water stroomt des te minder warmte wordt er per tijdseenheid afgevoerd.
Hoe minder warmte er per tijdseenheid afgevoerd wordt des te warmer de gekoelde voorwerpen.

Kortom, dit is een punt waar performance en looks elkaar bijten.
En er is er maar een die daar de keuze kan maken en dat ben je zelf.

Hoeveel verschil het uitmaakt?

Zoek eens een paar reviews over waterkoelsystemen en oordeel zelf.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Kan je misschien een snel tekeningetje posten? Is mij niet echt duidelijk wat je bedoelt nu.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/411/naamloossc9.th.jpg

@ bassie

de linkse situatie is hoe het normaal is en de rechtse situatie is hoe ik het wil maken

ps. let niet op mijn paint skills :P

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2007 22:00 ]

Verwijderd

Plaatje is stuq ;)

Verwijderd

Topicstarter
fixed :)

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

het is niet aan te raden, omdat je water maar 1 of 2 graden max opwarmt na de CPU..
dus hiermee zal je maximum 2 graden minder krijgen, voor je 2de en 3de object in je kring,
maar door de weerstand zal je temperatuur weer stijgen

antwoord: alles in serie is beter. voor bijvoorbeeld 6 obj kan je het splitsen, bv cpu gpu NB HD HD HD ofzo.. maar die opstellingen ben ik nog niet tegengekomen...

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Overigens nog een probleem voor je idee is dat je niet wilt dat alles parallel geschakeld is.
Niet ieder waterblok heeft dezelfde weerstand. Dit levert een probleem, waterblokken die de meeste warmte afvoeren hebben vaak ook de grootste weerstand. Dat betekent dat het waterblok dat de grootste weerstand heeft (dus het grootste blok dat de meeste warmte af moet gaan voeren) de minste watertoevoer krijgt. Dat is precies het omgekeerde van wat je wilt.

Kortom, serieel of niet imho.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

een pompje voor elke lus dus... :D

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Topicstarter
MikeVM schreef op zondag 16 september 2007 @ 22:14:
een pompje voor elke lus dus... :D
dat doe ik dan nog wel eens als ik geld teveel heb :o nooit dus ;)

conclusie: ik ga het maar gewoon normaal houden wat betreft de waterkoeling

nogmaals: bedankt voor de reacties!

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:27
kalizec schreef op zondag 16 september 2007 @ 19:41:
Hoe meer slang, hoe groter de weerstand die de pomp moet overbruggen.
Hoe meer bochten, hoe groter de weerstand die de pomp moet overbruggen.
Hoe hoger de weerstand die de pomp moet overbruggen, des te langzamer stroomt het water.
Hoe langzamer het water stroomt des te minder warmte wordt er per tijdseenheid afgevoerd.
Hoe minder warmte er per tijdseenheid afgevoerd wordt des te warmer de gekoelde voorwerpen.

Kortom, dit is een punt waar performance en looks elkaar bijten.
En er is er maar een die daar de keuze kan maken en dat ben je zelf.

Hoeveel verschil het uitmaakt?

Zoek eens een paar reviews over waterkoelsystemen en oordeel zelf.
Waarom? Dan warmt het water langer op dus koelt het ook langer af....

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-01 21:25

M2M

medicijnman

The_Ownman schreef op zondag 16 september 2007 @ 22:34:
[...]

wat hij bedoelt is, dat een koelsysteem met snel stromend water beter kan reageren op temperatuursverschillen.

-_-

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 21:29
The_Ownman schreef op zondag 16 september 2007 @ 22:34:
[...]

Als het water sneller door een blok stroomt veroorzaakt dat meer "turbulentie", meer botsingen tussen water en koelblok. Hierdoor wordt er sneller warmte opgenomen. Dus alhoewel het water korter in het blok is neemt het toch meer warmte op.

Veel tests laten dit ook zien. (zelfde setup + snellere pomp --> lagere temps)

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:27
Ik ben het eens met wat jullie zeggen het water kan beter geleiden door meer turbulentie, maar ik denk dat het niet gigantisch veel uitmaakt, daarvoor zijn de flow/temperatuur verschillen te klein maar meer flow is altijd wenselijk. Wat ik eigenlijk wou zeggen is dat het een kleiner probleem is dan de rest van de problemen die kalizec opsomde.
Pagina: 1