Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[auto] leasebak aan vervanging toe, en nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 372 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
Momenteel rij ik een peugeot 307 break die nog een maand of 6 te gaan heeft. M'n vrouw rijdt een mazda 121 uit 1993. Ik heb ook nog 2 kids.

Op zich passen we voor korte tot middenlange ritten ook prima in de mazda met z'n allen. Mijn auto wordt echter het meest gebruikt omdat ik toch "Gratis" rij.

Leasevergoeding van de baas is dusdanig dat ik een 307 break 1.6, een astra station 1.6 of een skoda octavia wel kan leasen zonder dat het erg pijn in de portemonnee doet. Zeg tot zo'n 23k euro.

Ik zit nu wat te piekeren, nieuwe leasebak? Lekker makkelijk maar de nieuwe bak moet wel wat strakker op de weg liggen dan die peug, nog niet echt een idee wat het worden moet. Eigen auto? BMW 5 serie van een jaar of 10, 12 oud lijkt me wel wat maar momenteel zit ik nogal dicht bij het werk en krijg ik dus nauwelijks km vergoeding. Bovendien weet ik van te voren wat die leasebak me per jaar kost.

En om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken, ik ben zelf 2 meter lang en heb vrij lange benen, pas dus lang niet overal in.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zou je niet even wachten met beslissen tot na dinsdag?
In de komende paar weken wordt wel duidelijk wat de leasekosten van de komende jaren gaan worden.
Lijkt me wel iets om even rekening mee te houden ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Wijnands
Denk dat ik het aardig kan voorspellen. Bijtelling 25% plan om zuinige auto's minder te belasten zal verdwenen zijn. Maar goed, op zich heb je denk ik wel gelijk.

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 11:10
Gaan ze dat er weer uitgooien dan?

Overigens rijd ikzelf Renault Megane Grand Tour van de zaak, staat nu ook een test in de autoweek met de golf, skoda en grand tour deze week.
Koop die anders ff.

De Renault geeft wel de meeste luxe voor het minste geld.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:33

Wok

Dakloos...

Master__R schreef op zondag 16 september 2007 @ 19:56:
Gaan ze dat er weer uitgooien dan?

Overigens rijd ikzelf Renault Megane Grand Tour van de zaak, staat nu ook een test in de autoweek met de golf, skoda en grand tour de ze week.
Koop die anders ff.

De Renault geeft wel de meeste luxe voor het minste geld.
Moet je ook de rest van de conclusie vermelden van die test ;)

Weliswaar de meeste luxe voor het minste geld, maar qua afwerking en kwaliteitsgevoel laat-ie duidelijke steken vallen en ook de rijeigenschappen worden het minst beoordeeld van de drie. De Octavia zou rationeel gezien de beste keuze zijn ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 11:10
Mja, het was ook niet het resultaat van de test, meer mijn eigen mening. Ik rij er nu al een jaar in en heb er verder echt geen moeite mee dat het dashboard er plastic uitziet.
Zie ook echt niet veel verschil met de astra (ook gehad). Afwerking zelfde verhaal

Verder altijd gedoe over het lichte sturen, als je de hele dag rijdt is dat best lekker hoor. Verder rijdt ik in een diesel, dus motoreigenschappen van de geteste 1.6 ken ik niet.

Verder vind ik de auto erg comfortabel. In de autoweek wordt ook wat gezegd over de stoelen, te zacht, met als gevolg rugklachten, nu heb ik met de renault, astra en focus station al naar frankrijk gereden.
Uiteindelijk had ik met de Megane totaal geen rugklachten, en met de andere 2 duidelijk wel.

Het beste is altijd gewoon zelf te kijken, rijden en testen natuurlijk, vooral met jouw lengte.

[ Voor 6% gewijzigd door Master__R op 16-09-2007 20:55 ]

Verwijderd

Die Octavia is ook meteen de grootste bak in je rijtje, iets om mee te nemen als je lang bent.

Wok, is dat een Corolla in je icon?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2007 20:54 ]

• Wok

Wok

Dakloos...

Verwijderd schreef op zondag 16 september 2007 @ 20:54:
Die Octavia is ook meteen de grootste bak in je rijtje, iets om mee te nemen als je lang bent.

Wok, is dat een Corolla in je icon?
offtopic:
Blijkbaar heb je de optie 'toon webicons' uitgeschakeld in je profiel ;) Heb een paar jaar geleden inderdaad de neus van mijn toenmalige Corolla E10 als user icon geupload, maar inmiddels heb ik al geruime tijd een webicon geactiveerd. :)

• Wijnands
Enige wat me bij Renault altijd tegenstaat is hoe vreselijk gevoelig de pedalen zijn. Even m'n voet erop en de auto staat stil.

Ga dinsdag 's even rijen met een Astra station en een berlingo en misschien, al is het boven budget, met een Zafira.
Skoda had ik vorige week van een collega even mee. Voor mij perfect maar ik moet nog kijken hoe het met een familie erin zit.

Iemand enig idee wat voor kosten je hebt aan een oudere BMW 5 serie?

• Wok

Wok

Dakloos...

Wijnands schreef op zondag 16 september 2007 @ 21:33:
Iemand enig idee wat voor kosten je hebt aan een oudere BMW 5 serie?
Meer dan je leasebak waarschijnlijk... ;)

De meeste kosten kun je wel uitrekenen:
- Wegenbelasting: gewicht opzoeken en dan via autokosten.rekenwijzer.com (bijvoorbeeld) opzoeken wat je aan belasting betaalt.
- Verzekering: online uit te zoeken bij diverse verzekeraars
- Brandstof: Maak een schatting van het aantal kilometers dat je rijdt en zet dat af tegen het verbruik van de auto. Reken ruim: dus als de (fabrieks)verbruiksopgave 1:14 is, reken dan met 1:12 en hanteer €1.50 per liter voor benzine en €1.10 per liter voor diesel. Dan kom je op dat gebied teminste niet meteen voor negatieve verrassingen te staan.

Zit je alleen nog met de variabele kostenpost 'onderhoud' en feitelijk ook met de kostenpost afschrijving.

Reken bovenstaande gewoon uit en zet dat af tegen de 'vaste' kosten die je nu hebt voor je leaseauto. Ik denk dat daar de basis ligt voor je keuze :)

• Wijnands
's even in excel klimmen dan. Is hier een bmw topic? ;s kijken.

Voordeel en tegelijk nadeel van een leaseauto is dat het zo verrekte makkelijk is. Je weet precies wat t kost, geen gezeur.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Wok schreef op zondag 16 september 2007 @ 21:43:
Reken bovenstaande gewoon uit en zet dat af tegen de 'vaste' kosten die je nu hebt voor je leaseauto. Ik denk dat daar de basis ligt voor je keuze :)
Wat nog mist in je lijstje is natuurlijk eventuele voordelen die het niet hebben van de leaseauto op kan leveren, ik kan er iig drie bedenken waarvan iig de eerste altijd van toepassing is; geen bijtelling meer, kilometervergoeding krijgen (19ct/km zou meer dan enkel de brandstof moeten vergoeden, zeker bij diesel), een hoger salaris of een andersoortige rijskostenvergoeding in plaats van of naast de kilometervergoeding.

• Wok

Wok

Dakloos...

Wijnands schreef op zondag 16 september 2007 @ 21:46:
's even in excel klimmen dan. Is hier een bmw topic? ;s kijken.

Voordeel en tegelijk nadeel van een leaseauto is dat het zo verrekte makkelijk is. Je weet precies wat t kost, geen gezeur.
Inderdaad even een Excel-sheetje in elkaar draaien :) Wees gewaarschuwd: je gaat schrikken :P

Ik heb van juni 2003 tot februari 2006 particulier een '96-er Corolla gereden op LPG. Ongeveer 50-60k km per jaar en ik heb alle kosten bijgehouden destijds. Inclusief een nieuwe cilinderkop (€1350) en schadeherstel (€1500), kwam uit op een gemiddelde van ongeveer €750 per maand (!) wat die auto me gekost heeft. :X

Nu rijd ik in de lease een Mini Cooper en rijd nu 60-70k km per jaar en nu kost de auto me 'slechts' ~€220 per maand. Met als voordeel dat ik nu dus geen enkel gezeur heb qua onderhoud/schade/etc....

/edit: moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven dat - zoals ACM aangeeft - ik wel een riante km-vergoeding kreeg toen ik nog met de Corolla reed. De 'Rolla kostte me een aardige duit, maar de km-vergoeding wist dat meer dan te compenseren.

[ Voor 11% gewijzigd door Wok op 16-09-2007 22:02 ]

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 17:00

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ben zelf redelijk lang (1.96m) en heb een Octavia. Ik vind het de perfecte bak. Heerlijke ruimte voorin, achterin ok en kofferbak is een balzaal. Ga geregeld met basketbalteam op stap en dat gaat prima. Kun je je geen buil aan vallen. Mijn versie is wel iets boven je budget met 33k, maar ik heb de zwaarste diesel + automaat. Ga je wat lager zitten moet het wel passen in je budget, vooral als je een benzine kunt rijden. Mijn vorige octavia was een benzine 1.6 en dat ging ook prima en was geeneens 20k.

Look behind you! A three headed monkey!

Verwijderd

Die €750 van Wok lijkt me wel heel erg veel, dan moeten er erg veel kilometers gemaakt worden waar de vergoeding nog niet vanaf is :P En LPG is dan wel relatief goedkoop om te rijden, maar duur in onderhoud.

edit:
Nu ben ik toch wel benieuwd hoeveel er van die €750 per maand (= ong. €25.000 totaal) overblijft als je de km-vergoeding eraf zou trekken, Wok.
Wok schreef op zondag 16 september 2007 @ 21:16:
[...]

offtopic:
Blijkbaar heb je de optie 'toon webicons' uitgeschakeld in je profiel ;) Heb een paar jaar geleden inderdaad de neus van mijn toenmalige Corolla E10 als user icon geupload, maar inmiddels heb ik al geruime tijd een webicon geactiveerd. :)
offtopic:
Ja, webicons staan uitgeschakeld hier.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2007 23:43 ]

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 15:16
Ik zelf moet ook binnenkort (over circa 1,5 maand en heb ook 2 kids) een nieuwe leasewagen bestellen en denk aan de volgende wagen:

1. Skoda Octavia Combi
2. Renault Scenic
3. Renault Megane Grand Tour
4. Volkswagen Golf Variant

Mijn voorkeur heeft de skoda, maar ik moet nog proefritjes maken.

wijze woorden

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Wijnands schreef op zondag 16 september 2007 @ 18:18:Eigen auto? BMW 5 serie van een jaar of 10, 12 oud lijkt me wel wat maar momenteel zit ik nogal dicht bij het werk en krijg ik dus nauwelijks km vergoeding. Bovendien weet ik van te voren wat die leasebak me per jaar kost.
zou ik niet doen, laatst bij 5th gear hadden ze een crashtest tussen een oude Volvo 940 (oid) tegen een nieuwer renault modus en het resultaat was zeer verhelderend: veiligeheids techniek is behoorlijk vebeterd de afgelopen 10 jaar. zelfs 1 van de veiligste autos uit zijn tijd viel in het niet bij een modern relatief klein wagentje..

Ik zou ook voor de Octavia station gaan.. kijk ook eens wat een octavia superb kost misschien valt die ook nog in je budget...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even aantal auto's die ik hier niet in het rijtje zie terugkomen:

- Skoda Roomster 1.4 Style
- Subaru Forester 2.0x Comfort (deze zit wel met een hogere tankpas kosten)

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon op 17-09-2007 10:34 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Wijnands schreef op zondag 16 september 2007 @ 19:47:
Denk dat ik het aardig kan voorspellen. Bijtelling 25% plan om zuinige auto's minder te belasten zal verdwenen zijn. Maar goed, op zich heb je denk ik wel gelijk.
Volgens mij blijft die 25% gewoon staan hoor. De VVD wou daar tegen in gaan, maar goed daar is het een oppositie partij voor

Elect a clown, expect a circus.

• piems
  • Laatst online: 14-11 21:51

piems

:KEIN:NIELS:SIEM

ik zou als ik jou was even gaan inzitten.
ik ben zelf 2.03 meter en pas niet in de megane grand tour.
oude octavia heb ik ook problemen mee, weet niet hoe dat met de nieuwe is.
ik heb zelf net een citroen c5 break uit 2001 gekocht aangezien ik daar wel normaal in kan zitten
heb je veel auto voor weinig.
kost minder dan een bmw 5 serie van 10-12 jaar oud.

24-11-2007 birth of a king! 12-04-2011 birth of a legend!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op zondag 16 september 2007 @ 23:39:
Die €750 van Wok lijkt me wel heel erg veel, dan moeten er erg veel kilometers gemaakt worden waar de vergoeding nog niet vanaf is :P En LPG is dan wel relatief goedkoop om te rijden, maar duur in onderhoud.
Dat is zeker veel. Ik rij nu al 5 jaar in een Citroën ZX, met met wat onverwacht onderhoud en een opengebroken deur zit ik nu op ongeveer € 250 per maand, alles inclusief.
Mijn broer rijdt een 6 jaar oude Renault Safrane diesel, 30.000 km per jaar (veel voor werk) en inclusief reiskostenvergoeding is hij een stuk goedkoper uit dan met een vergelijkbare auto in de lease.
Nog afgezien van het feit dat zijn werkgever zich ook nog eens blauw betaalt aan een dergelijk formaat auto en hij die dus helemaal niet geleased krijgt.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

ToolkiT schreef op maandag 17 september 2007 @ 09:58:
[...]

zou ik niet doen, laatst bij 5th gear hadden ze een crashtest tussen een oude Volvo 940 (oid) tegen een nieuwer renault modus en het resultaat was zeer verhelderend: veiligeheids techniek is behoorlijk vebeterd de afgelopen 10 jaar. zelfs 1 van de veiligste autos uit zijn tijd viel in het niet bij een modern relatief klein wagentje..

Ik zou ook voor de Octavia station gaan.. kijk ook eens wat een octavia superb kost misschien valt die ook nog in je budget...
Weet je toevallig welke aflevering dat was? Die test wil ik wel eens zien namelijk :) Het rotte van bijvoorbeeld EURO NCAP testen is namelijk dat vier sterren in een boodschappenkar een heel andere betekenis heeft dan vier sterren in een SUV. Als jij met je drie ster SUV frontaal op een 5 ster boodschappenkar botst, dan heb jij namelijk drie blauwe plekken terwijl de boodschappenkar eruit ziet alsof 'ie door de autopers is gehaald. Bij wijze van spreken natuurlijk, maar you get the point ;)

En zo'n Superb is er volgens mij alleen als sedan, moet je ook maar willen dus. Hij is inderdaad wel een slag groter dan de Octavia.

• Wijnands
Falcon schreef op maandag 17 september 2007 @ 10:22:
Even aantal auto's die ik hier niet in het rijtje zie terugkomen:

- Skoda Roomster 1.4 Style
Leuke wagen, absoluut. Ben er even in gaan zitten bij de dealer. Skoda schijnt de Roomster alleen te kunnen leveren met een heel mooi audio systeem. Om dat audio systeem heen zit een enorm brede middenconsole waar ik met de rand van m'n knie tegenaan zit.
- Subaru Forester 2.0x Comfort (deze zit wel met een hogere tankpas kosten)
Dat niet alleen... Die bak zit even in een totaal andere prijsklasse.

Merk : SUBARU
Type : FORESTER
Uitvoering : 2.0X AWD COMFORT
Brandstof : Benzine
Catalogusprijs : € 31.100,00
Leasetarief : € 572,25
Brandstofprijs : € 307,52
Assurantieprijs : € 164,57
Totale leasetarief excl. accessoires : € 1.044,34
De maandelijkse bijbetaling aan werkgever is : € 327,34
De maandelijkse kosten aan fiscale bijtelling : € 101,99
De maandelijkse kosten voor deze auto bedragen : € 429,33

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 11:40:
[...]

Weet je toevallig welke aflevering dat was? Die test wil ik wel eens zien namelijk :) Het rotte van bijvoorbeeld EURO NCAP testen is namelijk dat vier sterren in een boodschappenkar een heel andere betekenis heeft dan vier sterren in een SUV. Als jij met je drie ster SUV frontaal op een 5 ster boodschappenkar botst, dan heb jij namelijk drie blauwe plekken terwijl de boodschappenkar eruit ziet alsof 'ie door de autopers is gehaald. Bij wijze van spreken natuurlijk, maar you get the point ;)
http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 11:40:
En zo'n Superb is er volgens mij alleen als sedan, moet je ook maar willen dus. Hij is inderdaad wel een slag groter dan de Octavia.
idd dat is ook de reden waarom ik daar niet voor ben gegaan.

Kijk ook eens naar de 9-5 diesel estate, die bleek hier verrassend betaalbaar te zijn in de lease.. goedkoper dan de 9-3 8)7

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Wijnands schreef op maandag 17 september 2007 @ 14:37:

Dacht ik ook al, wel heel pretige wagen en lekker ruim, zuipt alleen wel behoorlijk..

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wijnands schreef op maandag 17 september 2007 @ 14:37:
[...]

Leuke wagen, absoluut. Ben er even in gaan zitten bij de dealer. Skoda schijnt de Roomster alleen te kunnen leveren met een heel mooi audio systeem. Om dat audio systeem heen zit een enorm brede middenconsole waar ik met de rand van m'n knie tegenaan zit.

[...]

Die Subaru ben ik ook op terug gekomen.. jammer want het is wel een droom auto voor mij persoonlijk. (mag binnenkort ook weer kiezen :))

Dat met die middenconsole bij de Roomster ga ik ook last van krijgen ben ik bang.. binnenkort proefrit.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Falcon schreef op maandag 17 september 2007 @ 15:17:
[...]
Die Subaru ben ik ook op terug gekomen.. jammer want het is wel een droom auto voor mij persoonlijk. (mag binnenkort ook weer kiezen :))
Als je ooit de kand krijgt er 1 te rijden zeker doen, in Sydney hadden we een Forester XT (2.5l turbo) en wat een geweldige auto was dat zeg, kon je in het terrein veel verder mee dan de meeste mensen denken en is ook nog eens een sleeper sportwagen die net zo snel is als een Porsche Boxter S...

Verwijderd

Pfoe, ik sta perplex. Enige kanttekening die ik wil maken is dat ze een oude 940 hebben genomen, zonder airbags. Een iets nieuwer model (vanaf '96) heeft standaard wel airbags en wellicht ook andere veranderingen in de constructie die de veiligheid ten goede zouden komen. Maar het staat wel vast dat je in deze bewuste 940 zwaar de sjaak zou zijn geweest.

• Wijnands
Ik neem morgen vrouwlief mee en we gaan 's rijden in een Astra station, Zafira en een Citroen Berlingo.

Kijken hoe dat bevalt.

• Valandil
Let goed op de beenruimte achterin voor de kids... wel zo prettig voor ze :)

wijze woorden

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

kijk ook eens naar een mondeo station, mega ruim zijn die..

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Hier 2 meter en zonder kids in een Hyundai Getz :P

ik heb het ding om droog en enigzins comfortable van A naar B te komen en het kost geen drol :*)

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Wijnands
ToolkiT schreef op maandag 17 september 2007 @ 17:42:
kijk ook eens naar een mondeo station, mega ruim zijn die..
Ja, en ze beginnen bij 280 euro totale kosten per maand.

@megatronics: Als ik geen familie had om te vervoeren was de keuze simpel genoeg geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door Wijnands op 17-09-2007 19:10 ]

• Wok

Wok

Dakloos...

Verwijderd schreef op zondag 16 september 2007 @ 23:39:

edit:
Nu ben ik toch wel benieuwd hoeveel er van die €750 per maand (= ong. €25.000 totaal) overblijft als je de km-vergoeding eraf zou trekken, Wok.
Maasluip schreef op maandag 17 september 2007 @ 11:24:
[...]
Dat is zeker veel. Ik rij nu al 5 jaar in een Citroën ZX, met met wat onverwacht onderhoud en een opengebroken deur zit ik nu op ongeveer € 250 per maand, alles inclusief.
Mijn broer rijdt een 6 jaar oude Renault Safrane diesel, 30.000 km per jaar (veel voor werk) en inclusief reiskostenvergoeding is hij een stuk goedkoper uit dan met een vergelijkbare auto in de lease.
Nog afgezien van het feit dat zijn werkgever zich ook nog eens blauw betaalt aan een dergelijk formaat auto en hij die dus helemaal niet geleased krijgt.
Even reageren ;)

De €750 die ik noemde was inderdaad zonder verrekening van de km-vergoeding die ik destijds kreeg. De km-vergoeding die ik toen kreeg was echter dusdanig riant, deze kosten meer dan gecompenseerd werden. Onder de streep kostte de Corolla me dus niks. :P

Daarbij moet worden opgemerkt dat ik in die tijd 50-60k km per jaar reed en ik ook stipt elke 10-15k km een onderhoudsbeurt liet uitvoeren bij de dealer: ik stond dus ook vier tot vijf keer per jaar in de garage voor regulier onderhoud. Tel daar de hogere wegenbelasting (geen G3 dus €70 per maand) en forse verzekeringspremie (€90 per maand) bij op en dan ook nog eens de brandstofkosten en de afschrijving (€3000 in 2,5 jaar). Dan gaat het hard ;)

Dat ik onder de streep toch op 0 uitkwam, kwam door de km-vergoeding: 18 cent onbelast + 10 cent belast, zodat ik netto op ongeveer 23-24 cent per km zat. Elke maand ving ik daardoor tussen de 700 en 900 netto aan vergoeding :)

• Wijnands
En daar heb je meteen een goed punt. Ik heb momenteel ook die vergoeding. Ik zit echter nu dusdanig dicht bij huis gedetacheerd dat ik bij lange na niet aan dat soort bedragen kom.

• Wok

Wok

Dakloos...

Precies. Km-vergoeding kan heel leuk zijn, maar dan moet je ook veel kilometers maken, wil het echt lucratief zijn. Zeker als je auto dan ook betrouwbaar is, kan km-vergoeding voordeliger zijn dan lease.

Aan de andere kant: met lease zit je gewoon gebakken. Heel simpel gezien betaal je voor een leaser eigenlijk een flat-fee voor het gebruik van de auto. Je betaalt geen verzekeringspremie, geen onderhoud, geen brandstof, geen afschrijving.... Gaat-ie stuk, dan krijg je (tijdelijk) een andere auto. Wat dat betreft rijdt je met lease vrijwel onbezorgd en dat is met km-vergoeding dus niet jet geval: gaat je auto dan stuk, dan moet je zelf regelen dat-ie weer hersteld wordt en moet je zelf vervangend vervoer regelen (lees: betalen).

Je moet voor jezelf een afweging maken. Aangezien de km-vergoeding momenteel voor jou niet toereikend zal zijn, sta je dus voor de keuze: Kan en wil ik de (variabele!) kosten van een eigen auto bekostigen of wil ik voor en vast bedrag per maand in een leaseauto rijden zonder me zorgen te maken over onverwachte (onderhouds)kosten?

Verwijderd

Wok schreef op maandag 17 september 2007 @ 20:42:

Je moet voor jezelf een afweging maken. Aangezien de km-vergoeding momenteel voor jou niet toereikend zal zijn, sta je dus voor de keuze: Kan en wil ik de (variabele!) kosten van een eigen auto bekostigen of wil ik voor en vast bedrag per maand in een leaseauto rijden zonder me zorgen te maken over onverwachte (onderhouds)kosten?
En: hoe belangrijk vind ik een nieuwe danwel grote auto? Als je een auto van 10, 12 jaar oud neemt, zoals TS overweegt, dan kun je vaak een klasse groter rijden dan wanneer je gaat leasen.
Overigens vreet zo'n oude BMW je centen, dat zou ik dus niet doen.

• Wijnands
En dan zijn we dus weer terug bij het probleem. Kies ik voor het gemak en onbezorgdheid van leasen maar dan wel van een compromis auto?
Of ga ik kijken of ik zelf wat ga aanschaffen waarbij ik iets kan kiezen wat ik veel leuker vind?

Heb net ff bierviltje berekening gemaakt. Leasen is wel erg aantrekklijk maar wat wordt dna de volgende vraag?

Wat ik nu aan info heb:

Skoda Octavia demarrage: Heel compleet voor heel weinig. Rijdt behoorlijk lekker, nog niet zeker of gezin past.
Opel Astra station 1.6 business: Had 'm laatst als tijdelijke auto. Tikkie traag weg bij het stoplicht. Rijd lekker, redelijk compleet.
Skoda Roomster: Leuk, voordelig maar middenconsole helaas te breed.
Kia Carens: Geweldig ruim voor passagiers, kofferbak valt wat tegen, verbruikt veel, vrij prijzig.

• Wok

Wok

Dakloos...

Wijnands schreef op maandag 17 september 2007 @ 21:56:
En dan zijn we dus weer terug bij het probleem. Kies ik voor het gemak en onbezorgdheid van leasen maar dan wel van een compromis auto?
Of ga ik kijken of ik zelf wat ga aanschaffen waarbij ik iets kan kiezen wat ik veel leuker vind?
Dat is juist de crux ;)

Wat wil je zelf?

Verder is het slechts een kwestie van rekenen, vergelijken en de resultaten naast elkaar leggen :P

• Wijnands
Wat ik wil is een nieuwe BMW 525 touring of Audi A6 avant rijden voor de prijs van m'n 307

• Valandil
Wijnands schreef op maandag 17 september 2007 @ 21:56:

Heb net ff bierviltje berekening gemaakt. Leasen is wel erg aantrekklijk maar wat wordt dna de volgende vraag?

Wat ik nu aan info heb:

Skoda Octavia demarrage: Heel compleet voor heel weinig. Rijdt behoorlijk lekker, nog niet zeker of gezin past.
Demarrage is de Octavia I serie.
Inmiddels is er ook al (geruime tijd) de Octavia II serie (de niet demarrage).
In de nieuwe (Octavia 2) past echt wel je gezin van 2 kinderen. Groter komt er bijna geen auto in deze prijsklasse. Check anders de laatste editie van autoweek: daarin wordt de vergelijking gedaan met de: Golf Variant, Megane Grand Tour en de Octavia.

Octavia komt als beste uit de test.
Mocht je echt ruimer willen: Renault Scenic GrandTour... maar ook duurder dan je andere opties.

wijze woorden

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:10

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

De TS zegt dat de nieuwe bak strakker op de weg moet liggen dan de Peug.
Nou weet ik niet of jullie ervaring hebben met een 307 maar die heeft een super weg ligging.

Alleen is de leon iets beter.

Been ruimte in de Leon is geen enkel probleem. Het is de eerste auto waarin ik rijd waarin ik de stoel niet op de achterste stand heb staan. Tevens 5 derus, dus ideaal voor de kids. En met leuke toeters en bellen is hij echt niet duur. (Tenzij je alle opties neemt :P)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zoals je merkt ben ik zelf ook bezig met het uitzoeken van een nieuwe leasebak. Ik ben zelf op dit moment helemaal in-to de Mitsubishi Lancer 2.0 Intense. Maar of deze voldoende voor jou is... (kwa ook misschien het aantal kids). Voor namelijk om de prijs/kwaliteit verhouding.

1 groot minpunt ... GEEN diesel... maar daarvoor schiet ik LPG erin ;)

Kom er helaas net wel achter dat de auto in de E-energie klasse zit (zonder LPG wel te verstaan!)

Even een rijtje:
Catalogusprijs: € 20.399,00
Benzine - 5-M/T - 99 kW (135 pk)

Standaard voorzien van: ABS met EBD - climate control - SRS airbags voor bestuurder en passagier - zij- en gordijn-airbags - 16" lichtmetalen velgen - centrale portiervergrendeling met afstandsbediening - elektrisch bedienbare ramen voor en achter - elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels in carrosseriekleur - 6 speakers - sportstoelen voorin - driespaaks met leer bekleed Momo-stuurwiel - wit meterpaneel in Sport-uitvoering - aluminium sportpedalen - privacy glass - mistlampen voor - pookknop met leder bekleed - rolafdekhoes, oprolbaar en uitneembaar
Ik zelf voeg hier nog een aantal zaken aan toe waardoor de prijs op 23.599 uitkomt. (navi, side-skirts, LPG)

Daarnaast nog even een aantal reviews waar je belangrijke punten kunt halen waar je op kunt letten en de verhalen hebben mij tot nu toe overgehaald.

http://www.autoweek.nl/my...etotaal=Lancer&bouwjaar=#

Even een plaatje van al dit moois :)

Afbeeldingslocatie: http://www.mitsubishi.co.hu/WEBSET_PICTURES/430/Lancer_wagon_design1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mitsubishi.co.hu/WEBSET_PICTURES/430/Lancer_wagon_design2.jpg

[ Voor 96% gewijzigd door Falcon op 19-09-2007 14:43 ]

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-11 11:14
Die Octavia mag in de autoweek dan als beste uit de test komen, als je voor comfort wilt gaan zou ik toch bij Renault gaan winkelen. Heb zelf begin dit jaar in de Megane, Octavia en 307 (allemaal station, allemaal diesel) gereden en heb voor de renault gekozen. Octavia viel eigenlijk gelijk al af vanwege het geluidsniveau. Motor erg aanwezig en het afrolgeluid van de banden hoor je erg goed (je moet die goedkope prijs ergens vandaan halen, dus minder isolatie). keuze was tussen megane en 307, waarbij de megane stiller en comfortabeler was. Daarnaast wordt de 307 binnenkort vervangen. Megane duurt nog wat langer.

Het luxegevoel in de megane vind ik prima. heb een tech line uitvoering met het gratis panorama zonnedak. Materialen van het dashboard zijn mooi en zacht en de bekleding chique. Dus misschien krijg je bij een octavia idd de grootste auto voor het geld, maar qua comfort haalt deze het niet bij de megane.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• Valandil
Vandaag de focus wagon getest.

Ansich een fijne auto, vrij stil en best oke rijgedrag.
een groot nadeel: te klein...

De voorstoelen waren te klein en de ruimte tussen de achterstoel en voorstoel ook.

Morgen ga ik een proefrit maken in de Octavia (2.0tdi en 1.9tdi) en 's middags in de Scenic.

Allicht dat ik nog de megane GrandTour ga testen...

wijze woorden

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als je de scenic hebt gehad denk je dat de octavia en grandtour dwergen zijn :)

• Valandil
Het is idd een lastige keuze:

De octavia rijdt prima! Niets op aan te merken en het is veel voor weinig

De scenic rijdt ook uitstekend. Het is een beetje appels met peren vergelijken.

De Scenic is echter wel duurder, dus minder voor meer....

Dit gaat een lastige keuze worden voor me... of de octavia of de scenic

wijze woorden

• Wijnands
Falcon schreef op woensdag 19 september 2007 @ 11:19:
Zoals je merkt ben ik zelf ook bezig met het uitzoeken van een nieuwe leasebak. Ik ben zelf op dit moment helemaal in-to de Mitsubishi Lancer 2.0 Intense.
Toen ik de vorige leaseauto ging uitzoeken heb ik 'm ook gereden. Helemaal geweldig! Kon er gewoon bochten mee doordriften. Minpuntje is dat er zelfs geen kind meer achter me kon zitten. Kijk ik nu naar de leaselijst dan zie ik:

233,30

En da's dus de kale intense.

Voor zover ik weet is de Lancer sinds 2004 niet significant veranderd en dus nog steeds krap voor mij.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Met die 233,30 bedoel je de benzine kosten?

Dat hij krap is, dat wist ik niet.. en dat met mijn 1,92 m wordt denk ik dan toch een probleem voor de kleine achterin .

Trouwens even vraagje over de Roomster. Dat met je knie tegen het dashboard aanzitten, was dat niet op te lossen door de stoel anders in te stellen?

• Valandil
VW Passat niet even slim om naar te kijken? Nu hebben ze de aanbieding ivm 60 jaar VW...

wijze woorden

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:10

Wom

Zosas schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 10:56:
VW Passat niet even slim om naar te kijken? Nu hebben ze de aanbieding ivm 60 jaar VW...
En die is heel ruim vanachter, volgens mij de ruimste in zijn klasse.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

De Passat heeft ideale stapelruimte achter de achterbank. Maar de afstand tussen gaspedaal en achterbank is niet super ruim. Met mijn lange stelten is de achterste en laagste stand van de stoel wel comfortabel. Met K3 op de radio krijg ik dan wel een rugmasage :+

* dhr. banuyn 2m00, 2 kiddo's 1 en 3 in kinderstoeltjes achterin

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

• Ciqniz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09-2023

Ciqniz

On the move...

Ik mag over een paar maanden leasen (ivm contract)... Maar waar leasen jullie? Ik kan heel slecht zien wat ik qua prijzen kan leasen, aangezien ik bij ING moet gaan leasen, maar daar (nog) geen inlogcodes van heb... Ik heb veelal begrepen dat ING erg duur is qua tarieven, en aangezien ik wel eens kijk op DirectLease.nl (vanwege het makkelijk inkijken) heb ik het idee dat ik nogal een vertekend beeld krijg...

• Valandil
Ik kan bij meerder leasemaatschappijen inloggen, maar vooralsnog is ING de goedkoopste. Maargoed, de site kan afwijken als ik straks daadwerkelijk een offerte aanvraag. (en dan bedoel ik dit positief)

Mijn keuze is zo goed als gemaakt:
Skoda Octavia Combi 1.9 TDI
Meeste waar voor je geld.

Het type en accessoires moet ik nog even goed en kritisch naar kijken (must haves en nice to haves)

wijze woorden

• MisteRMeesteR
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Netjes, prima auto imho :-) Kijk en zoek op de website van skoda ook even naar de Business Edition, deze heeft echt alles erop en eraan (uitzonderingen daargelaten). Dingen die standaard zijn op de Business Edition zijn o.a.:

-Climate control (links/rechts gescheiden)
-PDC voor én achter
-Xenon verlichting

etc.

Dingen waarvoor je nog extra moet betalen zijn leren bekleding en navigatie etc.

In ieder geval het bekijken waard imho, die business edition.

www.google.nl

• Valandil
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 20:04:
Netjes, prima auto imho :-) Kijk en zoek op de website van skoda ook even naar de Business Edition, deze heeft echt alles erop en eraan (uitzonderingen daargelaten). Dingen die standaard zijn op de Business Edition zijn o.a.:

-Climate control (links/rechts gescheiden)
-PDC voor én achter
-Xenon verlichting

etc.

Dingen waarvoor je nog extra moet betalen zijn leren bekleding en navigatie etc.

In ieder geval het bekijken waard imho, die business edition.
Allang al gespot, echter de Business Edition is er weer uit. :'(
Ze hebben nu "attractive business" pakket voor de Ambiente of anders voor de Elegance uitvoering.

Het is nu even kijken welke opties ik echt wil, in welk pakket dat eventueel zit en eventueel welke opties ik nog seperaat erbij bestel.

wijze woorden

• Wijnands
Nou, ik pak dit topic toch weer even op.

Citroen Berlingo
Een paar collega's hebben 't lef er eentje te rijden. Ze zijn alletwee zo tevreden dat ze aan de 2e toe zijn inmiddels. Plaatselijke citroen dealer (motorhuis groep) had ondanks een tijdig telefoontje geen zin om er eentje te halen voor een proefrit. Dus maar een geleend van een collega.
Tja, het is duidelijk de personen versie van een bestelbus maar wel een hele nette. Interieur is waanzinnig ruim. Alle basis dingen zitten erin en je kan een enorme lading bagage meenemen. Rijden doet het heel redelijk. Vrouw en kids vonden het geweldig.
Nadeel voor mij, ik wil stiekem toch ietsje luxer geloof ik en ik wil een knalrode, een kleur die citroen niet heeft.

Skoda roomster

Vreemd gevormde auto. Als je instapt is het even wennen maar het went snel. Auto kan heel sportief rijden, ligt als een blok beton op de weg ook in snelle bochten. 3 kinderen naast elkaar zonder zitjes passen prima, ik twijfel echter sterk of ik nog een passagier kwijt kan tussen 2 stoelverhogers in.
Achterbak is niet geweldig groot.
De roomster die ik mee had had het "Dance" audio systeem. Zit een erg goed geluid in, zelfs met alle settings op neutral alsnog een volle bas en een aangenaam duidelijk hoog. Over geluid gesproken, motor is duidelijk aanwezig boven de 90 km maar tot 120 (harder heb ik 'm niet gehad) is het niet storend.
Groot nadeel, ik moet me in een rare bocht wringen om een verkeerslicht te kunnen zien (collega die een TT rijdt heeft 't ook en zegt dat 't went)

Toyota prius
Even gaan kijken uit nieuwsgierigheid. Heel apart ding, alles is wennen maar het went snel. Ik zit er behoorlijk goed in. Als je niet accelereert is het erg, erg stil van binnen, doe je dat wel dan hoor je de motor duidelijk en ga je snel te hard. Alles heeft een sfeer van een klasse hoger dan de andere auto's waar ik naar gekeken heb.
Achter mij (2 meter) kan een niet al te lange volwassene prima zitten. Beenruimte gaat best, hoofdruimte niet maar da's niet zo'n probeem. Het grote probleem is de achterbak. Sjongejonge, dat is klein! Als ik deze kies zal ik er heel regelmatig een dakkoffer op moeten hebben. Had toyota een stationuitvoering gemaakt dan was de keuze al gemaakt.
Grote voordeel van de prius is dat als de plannen om auto's tot 110gr co2 lager te belasten doorgaan ik voor zo'n 145 euro totaal in de maand een knap luxe auto kan rijden.

Ik pieker gewoon door, op- en aanmerkingen welkom.

• Wok

Wok

Dakloos...

Kan geen goed oordeel geven over de genoemde auto's, maar één punt (Skoda Roomster) pik ik er even uit:
Wijnands schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:10:
Groot nadeel, ik moet me in een rare bocht wringen om een verkeerslicht te kunnen zien (collega die een TT rijdt heeft 't ook en zegt dat 't went)
Gewenning is niet helemaal het juiste woord ;) Ik rijd zelf in een Mini Cooper en die heeft ook een ver naar voren doorgetrokken dak. Ik heb dus ook het 'probleem' om vooraan bij het verkeerslicht een rare houding aan te moeten nemen. Je leert ermee om te gaan, maar echt wennen doet het voor mij niet :P

Daarnaast wil ik opmerken dat een vrij rechtop staande voorruit ook een garantie is voor vele bezoekjes aan de CarGlass :X Ik heb mijn Cooper nu anderhalf jaar (80.000km) en ik sta gemiddeld elke twee maanden bij de CarGlass om de zoveelste ster te laten fixen en vanavond heb ik de derde (!) voorruit afgeschreven: zit een scheur in door weer een inslag... Goed, leasebak, dus het kost me zelf niks, maar het is frustrerend om _weer_ (vrije) tijd op te offeren voor herstel/vervanging van de ruit...

• Wijnands
Apart. M'n vrouw heeft jaren een echte mini gereden en nooit serieus last gehad.

• Wok

Wok

Dakloos...

Een oer-Mini en een nieuwe zijn dan ook niet te vergelijken ;) Ik moet overigens zeggen dat ik wel 99% snelweg rijd, dus dat is ook wel van invloed ;) Toen ik nog particulier reed in een oude Corolla uit 1996 moest ik ook vaker dan gemiddeld naar de CarGlass (ongeveer twee a drie keer per jaar), maar met de Mini is het echt erg... :P

• Wijnands
Ze zijn in zoverre te vergelijken dat de echte mini ook een knap verticale ruit had.

Lijkt wel alsof jij 't aantrekt dan.

• Wok

Wok

Dakloos...

Een oer-Mini is wel een stuk lager dan de BMW-versie ;) Mijn Cooper is qua afmetingen (lengte, breedte en voornamelijk hoogte) vergelijkbaar met een nieuwe VW Polo... ofwel een volwassen B-segment auto..

Een oer-Mini is een behoorlijk stuk lager, waardoor de meeste 'projectielen' dus over de auto heen schieten ;)

(maar met 60k km per jaar ben ik inderdaad hoe dan ook vatbaarder voor dergelijke schades ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door Wok op 03-10-2007 22:27 ]

• Wijnands
Tja, als je 60k per jaar doet is het niet zo gek dat je wel 's wat steentjes tegenkomt.

Net in m'n lunchpauze een Kia C'eed sporty wagon gereden. Leuke auto, rijd zalig, redelijk ruim en op de 2 topuitvoeringen zelfs een usb aansluiting.

• DaRKie
  • Laatst online: 17-11 10:19
Ik rij nu met een Kia C'eed 1.6D (in afwachting tot de 318 geleverd is), maar ik vind hem toch niet zo zalig rijden. Het ergste vind ik eigenlijk dat hij veel te veel lawaai maakt als ik +90km/u rijd. En alles voelt ook zo plastic aan.

Ruim is hij wel en de usb poort is ook wel nice to have, is veel gemakkelijker dan met cd'tjes te rommelen.

Maar persoonlijk zou ik toch nog wat verder rondkijken ...

• Wok

Wok

Dakloos...

Hmm.... apart dat je zoveel lawaai 'beleeft'... Ik heb twee weken terug namelijk een uitgebreide proefrit gemaakt in het broertje: de Hyundai i30 met de 115pk 1.6D motor. Daarin viel me juist op dat-ie zo stil is op snelwegtempi (140+).. Zou jammer zijn als dat in Kia anders is, omdat ik daar ook een kandidaat inzie als mijn volgende leasert (aangezien ik de i30 niet mooi vind). Binnenkort daar maar eens een proefrit in maken dan om mezelf een oordeel te vormen...

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 09:04

Meneer iCy

swarma

Ik heb afgelopen weekend een proefrit gemaakt den 1.6 benzine Cee'D Sporty Wagon en die is juist weer hartstikke stil, ook bij 110 km/h.

Ik ga zelf voor de 1.4 benzine Cee'D Sporty Wagon, wat voor die 13 pk maar 1500 euro hogere catalogus waarde te hebben doe ik het niet voor. 1.4 heeft standaard al 109 pk en is ruim voldoende. Nu mijn inloggegevens nog krijgen van de lease maatschappij :X

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Verwijderd

Wok schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:36:
Kan geen goed oordeel geven over de genoemde auto's, maar één punt (Skoda Roomster) pik ik er even uit:

[...]

Gewenning is niet helemaal het juiste woord ;) Ik rijd zelf in een Mini Cooper en die heeft ook een ver naar voren doorgetrokken dak. Ik heb dus ook het 'probleem' om vooraan bij het verkeerslicht een rare houding aan te moeten nemen. Je leert ermee om te gaan, maar echt wennen doet het voor mij niet :P

Daarnaast wil ik opmerken dat een vrij rechtop staande voorruit ook een garantie is voor vele bezoekjes aan de CarGlass :X Ik heb mijn Cooper nu anderhalf jaar (80.000km) en ik sta gemiddeld elke twee maanden bij de CarGlass om de zoveelste ster te laten fixen en vanavond heb ik de derde (!) voorruit afgeschreven: zit een scheur in door weer een inslag... Goed, leasebak, dus het kost me zelf niks, maar het is frustrerend om _weer_ (vrije) tijd op te offeren voor herstel/vervanging van de ruit...
Mijn vader zijn berlingo 1 tot 2 voorruiten perjaar schreef die af (maar vader had er een aparte verzekering voor) ongeveer een 11 tal op 7 jaar tijd nu hopen dat het bij de toekomstige C3 niet zo erg word.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wijnands schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:10:
Nou, ik pak dit topic toch weer even op.

Citroen Berlingo
Een paar collega's hebben 't lef er eentje te rijden. Ze zijn alletwee zo tevreden dat ze aan de 2e toe zijn inmiddels. Plaatselijke citroen dealer (motorhuis groep) had ondanks een tijdig telefoontje geen zin om er eentje te halen voor een proefrit. Dus maar een geleend van een collega.
Tja, het is duidelijk de personen versie van een bestelbus maar wel een hele nette. Interieur is waanzinnig ruim. Alle basis dingen zitten erin en je kan een enorme lading bagage meenemen. Rijden doet het heel redelijk. Vrouw en kids vonden het geweldig.
Nadeel voor mij, ik wil stiekem toch ietsje luxer geloof ik en ik wil een knalrode, een kleur die citroen niet heeft.

Heb je ook gekeken naar de Peugeot Partner en de VW Caddy Combi? Zo ja, hoor ik graag van je wat jouw bevindingen zijn!

Skoda roomster

Vreemd gevormde auto. Als je instapt is het even wennen maar het went snel. Auto kan heel sportief rijden, ligt als een blok beton op de weg ook in snelle bochten. 3 kinderen naast elkaar zonder zitjes passen prima, ik twijfel echter sterk of ik nog een passagier kwijt kan tussen 2 stoelverhogers in.
Achterbak is niet geweldig groot.
De roomster die ik mee had had het "Dance" audio systeem. Zit een erg goed geluid in, zelfs met alle settings op neutral alsnog een volle bas en een aangenaam duidelijk hoog. Over geluid gesproken, motor is duidelijk aanwezig boven de 90 km maar tot 120 (harder heb ik 'm niet gehad) is het niet storend.

Welke motortype heb je hier gereden? En vondt je de bagageruimte ook te klein toen je de achterbank iets naar voren zet?

Toyota prius
Even gaan kijken uit nieuwsgierigheid. Heel apart ding, alles is wennen maar het went snel. Ik zit er behoorlijk goed in. Als je niet accelereert is het erg, erg stil van binnen, doe je dat wel dan hoor je de motor duidelijk en ga je snel te hard. Alles heeft een sfeer van een klasse hoger dan de andere auto's waar ik naar gekeken heb.
Achter mij (2 meter) kan een niet al te lange volwassene prima zitten. Beenruimte gaat best, hoofdruimte niet maar da's niet zo'n probeem. Het grote probleem is de achterbak. Sjongejonge, dat is klein! Als ik deze kies zal ik er heel regelmatig een dakkoffer op moeten hebben. Had toyota een stationuitvoering gemaakt dan was de keuze al gemaakt.
Grote voordeel van de prius is dat als de plannen om auto's tot 110gr co2 lager te belasten doorgaan ik voor zo'n 145 euro totaal in de maand een knap luxe auto kan rijden.

Ik vindt dat deze auto dat wel weer compenseerd met de cataloguswaarde van 26.000 die alleen al de standaarduitrusting heeft. (Hybrid Synergy Drive Comfort (5d) 82kw). Das nog al een verschil
met de andere auto's die hier genoemd worden.
Zie mijn reacties hierboven.

Verder vroeg ik mij af of je ook gekeken hebt naar de Renault Megané Station Wagon? Zit ook rondt de prijzen van de bovengenoemde auto's.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 21:32
Partner en Berlingo zijn hetzelfde.
Ik heb zelf ook een Berlingo voor mijn werk, ik vind het voor een bestellertje echt een geweldige auto.
Ze zijn inderdaad erg ruim (ik heb nog de oude versie, nu hebben ze een nieuw dashboard en front), maar vooral ook heel comfortabel. Vergeleken met een caddy rijden ze gewoon echt veel beter. Een caddy laat je helemaal op en neer schudden, rijd maar eens over een drempel heen!
Verder zijn die Berlingo's/Partners ook heel betrouwbaar en makkelijk in onderhoud. Er zit vrij weinig op, alles kan makkelijk uit elkaar.
Ik heb een 1.9d, en ik kan niet zeggen dat ik er nou echt last van heb dat hij langzaam zou zijn. Ik vind hem zelfs nog behoorlijk rap voor een 75pk landbouw-diesel.
Het allergrootste voordeel vind ik dat ze comfortabel zijn en makkelijk in onderhoud zijn.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

eX0duS schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:42:
Partner en Berlingo zijn hetzelfde.
Ik heb zelf ook een Berlingo voor mijn werk, ik vind het voor een bestellertje echt een geweldige auto.
Ze zijn inderdaad erg ruim (ik heb nog de oude versie, nu hebben ze een nieuw dashboard en front), maar vooral ook heel comfortabel. Vergeleken met een caddy rijden ze gewoon echt veel beter. Een caddy laat je helemaal op en neer schudden, rijd maar eens over een drempel heen!
Verder zijn die Berlingo's/Partners ook heel betrouwbaar en makkelijk in onderhoud. Er zit vrij weinig op, alles kan makkelijk uit elkaar.
Ik heb een 1.9d, en ik kan niet zeggen dat ik er nou echt last van heb dat hij langzaam zou zijn. Ik vind hem zelfs nog behoorlijk rap voor een 75pk landbouw-diesel.
Het allergrootste voordeel vind ik dat ze comfortabel zijn en makkelijk in onderhoud zijn.
Dat klopt. Wat betreft de VW Caddy Combi vindt ik wel dat je kiest voor een duitse auto ipv een franse. Kwa technische kwaliteit kies je met de Caddy voor minder problemen denk ik. Maar dit is puur op ervaring gebaseerd en niks wetenschappelijkst :)

Daarnaast vindt ik persoonlijk het uiterlijk van de Caddy beter dan de Partner of Berlingo. Puur persoonlijk natuurlijk.

Nog even een toevoeging ... ik denk dat TS ook dan moet kijken naar de Opel Combo. Spuuglelijk in mijn ogen maar goed.. dat interreseert meestal niemand :)

Afbeeldingslocatie: http://foto.autozone.be/fotoseurotax/450/opel-combo-tour-2003-4185.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Falcon op 12-10-2007 13:09 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Trouwens Wijnands nog even een vraag.

Dat met je knie tegen de middenconsole in Roomster.. was dat niet op te lossen door je stoel anders in te stellen?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Check voor jezelf ook even de Seat Altea XL. In de basisversies heb je dan een MPV stationwagon, met net zoveel of meer ruimte als de octavia :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

SEAT Altea XL 1.6 Businessline:

cat. prijs (incl btw) € 24.990

Op basis van 40000km p/jaar en 3,9 maanden heeft deze een leaseprijs van: 842 euro (incl). even netto berekening op basis van 0,- eigen bijdrage, is dat: 192,- per maand aan bijtelling.

Helaas is mijn leasebedrag hiervoor echt te laag :)

[ Voor 8% gewijzigd door Falcon op 12-10-2007 14:55 ]

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 21:32
Falcon schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 13:06:
[...]

Dat klopt. Wat betreft de VW Caddy Combi vindt ik wel dat je kiest voor een duitse auto ipv een franse. Kwa technische kwaliteit kies je met de Caddy voor minder problemen denk ik. Maar dit is puur op ervaring gebaseerd en niks wetenschappelijkst :)

Daarnaast vindt ik persoonlijk het uiterlijk van de Caddy beter dan de Partner of Berlingo. Puur persoonlijk natuurlijk.

Nog even een toevoeging ... ik denk dat TS ook dan moet kijken naar de Opel Combo. Spuuglelijk in mijn ogen maar goed.. dat interreseert meestal niemand :)

[afbeelding]
Ben ik gedeeeltelijk met je eens. Ik geloof niet, dat met de huidige technieken een Caddy technisch beter is als Berlingo. Bij de Berlingo bijvoorbeeld hoeft de distributieriem pas om de 120.000 km vervangen te worden, ik weet niet of dit bij de Caddy ook zo is.
Ik geloof wel dat de Caddy wat meer "premium" is. Mooiere materialen, mooier uiterlijk, maar daar betaal je ook gewoon voor. Wat ik persoonlijk ook fijn vind aan de Berlingo is het gebrek aan knopjes. Er zit niks op, dus kan er ook niks kapot. Electrische ramen en dat soort zaken kunnen me weinig boeien, het kan in elk geval ook wat minder makkelijk kapot allemaal. Voor een bedrijf is dat best belangrijk. Niet dat ik niet in een luxe auto zou willen rijden, maar qua kosten is een Berlingo gewoon een goede aanschaf.

De Caddy ziet er inderdaad behoorlijk dik en meer mannelijker uit. Maar de Caddy is ook wel wat jaren nieuwer, de Berlingo draait al weer zo'n 10 jaar mee, en dat zie je natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door eX0duS op 13-10-2007 09:37 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat betreft minder knopjes ben ik het volledig met je eens, maar daar zou ik echt opletten als ik auto prive zou aanschaffen. Maar wij hebben nu over lease en zeg nou zelf, als er dan wat aan de hand is, is het minder erg en vaak kun je heel goed vervangend vervoer krijgen.

En verder is het natuurlijk altijd wat je persoonlijke wensen zijn.

Pagina: 1