Rare geluiden van HDD, maar geen fouten

Pagina: 1
Acties:

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Ik heb hier een PC met drie hardeschijven:
1. Samsung 80 GB
2. WDC 80 GB
3. Maxtor 81 GB

Sinds een aantal dagen maakt 1 van deze schijven soms een tikkend geluid en blijft Windows dan soms hangen. Dit lijkt erop dat 1 van de schijven aan het dood gaan is. Maar welke?

Wat heb ik geprobeerd:
- Alle drie schijven een grondige chkdsk (/r /f) uitgevoerd, geen bad sectors of wat dan ook.
- Met behulp van HD Tune getest, geen fouten.
- Controle tools van de fabrikant gedraaid, geen fouten gevonden.
- S.M.A.R.T. uitgelezen met HD Tune, geen problemen.
- In de Event Manager van Windows gekeken, geen meldingen.

Hoe kom ik er nou achter om welke hardeschijf het gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door jelmervos op 16-09-2007 18:17 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 14:02
elke harde schijf individueel testen in een ander systeem. Je geeft aan dat windows dan blijft hangen, dan kan het dus zo zijn dat het je harde schijf is waar windows op staat geinstalleerd.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Daar lijkt het wel op. Al is het wel zo dat Windows niet altijd vastloopt, soms loopt de boel gewoon door terwijl er wat tikkende geluiden uit het systeem komen.

Verwijderd

Tikken van een harde schijf duid er vaak op dat een harde schijf aan het overlijden is. Met name de kop/armen veroorzaken dit geluid. Je hoeft per definitie geen direkte foutmelding te krijgen maar de praktijk wijst al jaren uit dat het het beste is om de schijf te backuppen en deze dan weg te gooien, aangezien ze vaak binnen een aantal weken kaduuk gaan.

Maar als je de search had gebruikt dan had je al heel wat topics hierover tegen gekomen :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14

job

Kijk eens in de event manager. Grote kans dat je daar wat errors kan vinden die je de schuldige aan kunnen wijzen :).

• Hadron
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07-2022
De enige harde schijf die ik heb gehad die tikte was al dood voor ik'm plaatste.
Ik zou zelf denk ik backups maken, uitvogelen welke van de 3 tikt en die terugbrengen (als'ie onder de garantie valt).

Het uitproberen zou je kunnen doen door:
- 1 van de 3 aan te sluiten
- van CD te booten (krijg je geen wazig gemekker van windows)
- luisteren of er nog iets tikt
En dat te herhalen voor alle 3 de schijven.

Succes!

[Edit: Spuit 11 :S Moet toch's mn tiepcursus opnieuw doen ;)]

[ Voor 7% gewijzigd door Hadron op 16-09-2007 18:14 ]

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 16 september 2007 @ 18:11:
Tikken van een harde schijf duid er vaak op dat een harde schijf aan het overlijden is. Met name de kop/armen veroorzaken dit geluid. Je hoeft per definitie geen direkte foutmelding te krijgen maar de praktijk wijst al jaren uit dat het het beste is om de schijf te backuppen en deze dan weg te gooien, aangezien ze vaak binnen een aantal weken kaduuk gaan.

Maar als je de search had gebruikt dan had je al heel wat topics hierover tegen gekomen :)
Ik begrijp ook wel de dat hardeschijf dood gaat. Ik wil wel graag bestanden backuppen en de hardeschijf weggooien, maar ik weet niet om welke hardeschijf het gaat. Dat moet ik wel eerst weten.

De search heb ik gebruikt, heb de stappen uitgevoerd die ik kon vinden.
job schreef op zondag 16 september 2007 @ 18:11:
Kijk eens in de event manager. Grote kans dat je daar wat errors kan vinden die je de schuldige aan kunnen wijzen :).
Shit, vergeten erbij te zetten: ik had ook al in de event manager gekeken, geen meldingen te vinden helaas.

[ Voor 18% gewijzigd door jelmervos op 16-09-2007 18:19 ]

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Hadron schreef op zondag 16 september 2007 @ 18:14:
Het uitproberen zou je kunnen doen door:
- 1 van de 3 aan te sluiten
- van CD te booten (krijg je geen wazig gemekker van windows)
- luisteren of er nog iets tikt
En dat te herhalen voor alle 3 de schijven.
Dat is inderdaad een optie, alleen hoe zorg ik ervoor dat de hardeschijf gebruikt wordt als ik boot vanaf een CD zodat deze gaat tikken? Heb het tikkende geluid alleen onder Windows gehoord, misschien 1x per dag.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Zijn het PATA schijven? Het hoeft niet de Windows-schijf te zijn, maar een andere schijf die de communicatie van de andere schijven verstoort. (Misschien staat je SWAP-file op een andere schijf.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
1x SATA, de Samsung, de andere 2 zijn PATA.
Windows is geinstalleerd op de SATA schijf, de swap file staat op een PATA schijf (Maxtor).

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Ik heb nu twee hardeschijven los gekoppeld, alleen de Windows schijf wordt nu nog gebruikt. Kijken of het daar aan ligt. Als er na een aantal dagen geen problemen meer zijn koppel ik 1 schijf bij en ga dan weer testen.

In ieder geval tot zover bedankt!

Pagina: 1