Lacie 500GB External HDD CRC errors.

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Glopes
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 20:06
Hallo.

Ik heb sinds kort een Lacie Porche design 500 gb externe HDD in mijn bezit, deze direct geformatteerd naar NTFS omdat het standaard als Fat32 geleverd wordt.
Alles leek perfect te werken maar laatst kreeg ik echter na het downloaden van een aantal bestanden van usenet een flinke lading CRC errors naar mn kiezen (te weinig par files om alle missende blokjes in de rar bestanden te repareren).

Om te kijken of dit niet aan de bestanden zelf lag heb ik het getest op één van mn vaste disks, en
dat leverde geen enkel probleem op.
Na wat ge-experimenteer kwam ik er achter dat dit alleen het geval was met bestanden die snel waren gedownload, toen ik het desbetreffende programma dat de bestanden download heb gelimit op 50 KB/s leverde het geen enkele CRC error op.

Ik heb na het rondneuzen van dit forum een aantal tests en dergelijk uitgevoerd, waaronder Memtest en chckdsk (/f/r, 121891450 vrije clusters verwerken duurde even (zo een 2.5 uur :o )) en heb geen
fouten of anomaliteiten ontdekt.

Verder werkt de HDD goed. Transfer tijden zijn soms wat langzaam, maar gezien dit mijn eerste ervaring is met een externe HDD kan ik daar niet echt een oordeel over vestigen, verder heb ik ook nog geen CRC errors gehad buitenom bestanden van Usenet (maar dat wil ik uiteraard voorkomen).
De HDD maakt soms ook best wat herrie, met name bij het wegschrijven van gegevens, maar ook hier geld weer dat ik niet weet of dit normaal of niet is.

Uit de case halen en aansluiten via ATA om te kijken of het dezelfde problemen oplevert is geen optie ivm het vervallen van de garantie.

Ik weet niet of het van enig nut is maar hiet is de chckdsk uitslag:
Bestanden controleren (stap 1 van 5)...
64 bestandsrecords verwerkt.
De bestandscontrole is voltooid.
0 records met grote bestanden verwerkt.
0 records met beschadigde bestanden verwerkt.
0 EA-records verwerkt.
0 reparserecords verwerkt.
Indices controleren (stap 2 van 5)...
166 indexvermeldingen verwerkt.
De indexcontrole voltooid.
5 niet-geïndexeerde bestanden verwerkt.
CHKDSK controleert de security descriptors (stap 3 van 5)...
64 security descriptors verwerkt.
De controle van security descriptors is voltooid.
11 gegevensbestanden verwerkt.
CHKDSK controleert de bestandsgegevens (stap 4 van 5)...
48 bestanden verwerkt.
De controle van bestandsgegevens is voltooid.
Vrije ruimte controleren (stap 5 van 5)...
121891450 vrije clusters verwerkt. )
De controle op vrije schijfruimte is voltooid.
CHKDSK heeft vrije schijfruimte in de volumebitmap gevonden die als
toegewezen is gemarkeerd.
Het bestandssysteem is hersteld.

488384000 kB totale schijfruimte.
737260 kB in 7 bestanden.
16 kB in 13 indexen.
0 kB in beschadigde sectoren.
80924 kB in gebruik door het systeem.
Het logboekbestand neemt 65536 kB in beslag.
487565800 kB beschikbaar op schijf.

4096 bytes per cluster
122096000 clusters in totaal op schijf
121891450 clusters beschikbaar op schijf
Ik heb geen idee wat ik er aan kan doen, het enige wat ik er buiten tweakers over heb kunnen vinden is dit maar gezien mn Noors(?) niet zo heel denderend is weet ik daar niet veel uit te halen.

Ik hoop iemand hier me verder op weg weet te helpen, alvast bedankt!

• Glopes
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 20:06
Een schopje met nieuwe ontwikkelingen;

Ik ben erachter gekomen dat in de 1e 15 minuten dat de externe HDD aanstaat er geen problemen voortdoen (dus usenet downloads zonder missing blocks.) De langer de HDD echter aanstaat, de meer missing blocks ik begin te krijgen op nieuwe bestanden.

Het ligt nu schijnbaar ook niet aan het downloaden, maar aan de transfer.. Ik heb namelijk dezelfde bestanden naar mn interne gedownload, en dit leverde geen missing blocks op (gechecked met quickpar). Verplaats ik de bestanden echter naar de externe HDD en doe nog een quickpar check, dan stikt het ineens van de missing blocks... Ligt het dan aan de USB transfer, of is de HDD brak? Met HDTUNE en CHCKDSK ontdek ik geen fouten.

Alvast bedankt.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Draai da ding eruit, steek 'm in je PC op PATA/SATA.

Weet je het direct.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Hd wordt wrs iets te warm (ik heb er hier 2 en dat kastje word bij beiden toch iets te warm op het gevoel)

Met mijn andere HD had ik bij transfer-problemen gemekrt dat afkoelen - en dan vooral de usb-controller in die externe HD-kast - het probleem oploste.

Mits ik die LAcie's van mij nog niet echt in gebruik heb, zou ik je toch de tip willen meegeven om de schijf eens op een lager temperatuurtje probere nte brengen. (Hier draait zo'n tafel-model ventilator over de switchen, adsl-modem en uiteindelijk over alle USB-schijven om alles fris te houden - die eerste omdat die ook vrij warm worden bij continu downloaden)