Netwerkschijf i.c.m. backup

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mmartin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-06-2025
Let op: Dit is een lang bericht met alle achtergrond informatie, onderaan staat een samenvatting van de gestelde vragen.

Ik zoek een vervanging voor een linux-pc met samba die nu als netwerkschijf draait. De ide aansluitingen van deze pc zijn allemaal gebruikt en de hardeschijven zitten vrij vol. Bijplaatsen van een hardeschijf wordt dus moeilijk en ik wil ook dataverlies door een falende hardeschijf proberen te voorkomen. Daarom ben ik nu aan het kijken naar de mogelijkheid om een (SOHO)-NAS te kopen, hierover heb ik enkele vragen.

Is het de moeite waard om een NAS te kopen vanwege het stroomverbruik? De pc die ik nu gebruik staat namelijk bijna altijd niks te doen, terwijl hij wel continu aan staat. Ik verwacht dat een dedicated NAS een lager idle-verbruik heeft en het verbruik bij het bewerken van office documenten en het opslaan van mail (als bestanden) op de server zal waarschijnlijk ook lager liggen.

Verder wil ik ook graag dataverlies door het kapotgaan van een hardeschijf tegengaan. Hierbij zie ik twee mogelijkheden, je kan RAID gebruiken in de NAS of je kan een tweede NAS/pc neerzetten die via het netwerk backups maakt. Het grote voordeel van RAID lijkt mij dat het makkelijker is om een apparaat te hebben dan twee. Ook is natuurlijk de bandbreedte binnen een NAS veel groter dan binnen een 100mbps-netwerk. (Gegeven de overhead van smb bij kleine bestanden.) Maar als er iets mis is met de NAS dan kan je natuurlijk helemaal niet meer bij je data.

Het voordeel van een tweede NAS (of pc) ergens anders aan het netwerk hangen is natuurlijk dat je hem bijna instant kan gebruiken als vervangen voor de hoofd-NAS. Alleen ben ik hiervoor dan opzoek naar de mogelijkheid om de NAS automatisch en incrementeel te mirroren. Hiervoor heb ik in het SOHO segment van de markt eigenlijk niks kunnen vinden. Weet iemand toevallig een systeem wat dit wel zou kunnen of is de enige mogelijkheid om backup-software op een pc te zetten die incrementele backups kan maken?

Samengevat:
  • Is een NAS de moeite waard vanwege het stroomverbruik?
  • Wat is de betere optie RAID of een tweede NAS in het geval dat een HD het begeeft?
  • Is het mogelijk om een tweede NAS automatisch en incrementeel een mirror/backup van de hoofd-NAS te laten maken?
  • Zo nee, weet iemand een goed software-NAS systeem dat dit wel kan?