Compaq Armada E500 tft beeldscherm 'dood'

Pagina: 1
Acties:

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09
Er zijn al wat topics over voorbij gekomen maar helaas niet compleet met oplossing vandaar mijn post.

Het scherm van mij compaq e500 (laptop) blijft gewoon zwart bij het opstarten en daarna ook. Een externe monitor werkt wel. Het vreemde is dat het scherm vrijwel nooit gebruikt is omdat de laptop altijd dicht heeft gezeten om als downloadbakje te dienen. Het heeft wel gewoon gewerkt in het verleden trouwens. Bios en software instellingen sluit ik uit (bios reset plus verse windows install, was weer eens nodig)

Nu heb ik gelezen dat dit probleem met de backlight te maken kan hebben. Deze heb ik ondertussen ook gevonden voor nog geen 15 euro dus zeker de moeite waar om de te vervangen.

Echter:

Hoe kom ik er achter dat het echt de backlight is ?
Waar zit deze precies (ik denk achter het scherm, lijkt me logisch als in back..)
Iemand ervaring om het scherm van een e500 uit de behuizing te halen ? Ik zie geen schroefjes dus ik vermoed dat het geklikt is maar kan ook geen gaatjes / inkepingen vinden.
Is dit iets om even zelf te doen ? (ik ben verder best handig, kan solderen indien nodig en het fatsoenlijk gereedschap)

alle hulp is welkom.

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als het het baclight is: zie je het scherm nog vaag als je er met een felle lamp op schijnt?
Het backlight zit aan de rand van het scherm (meestal onder of boven).
Ik heb geen ervaring met de e500, maar als je een beetje handig bent moet het wel te vervangen zijn. Er zijn vast wel guides te vinden op internet hoe je die laptop uit elkaar haalt (linkje).

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09
als je heel goed kijkt zie je bij het opstarten wel even wat minimale streepjes of het scherm (met de felle zon erop) daarna lijkt het of hij tja...uuh ook wat van totaal kleur veranderd. eenmaal in windows zie ik helemaal niets op het scherm. Als ik hem open maak moet ik toch wel kunnen zien of die lamp het doet ?

bedankt voor de link, inderdaad staat alles beschreven......alleen niet hoe je het scherm openmaakt :(

update:

ik heb hem inmiddels open. Scherm kan er uit. Nu zie ik dus de inverter maar de backlight zie ik niet. Wel de 2 draadjes die er heen gaan maar het ding zelf lijkt gewoon embedded in het scherm. iemand een tip hoe nu verder ?

[ Voor 36% gewijzigd door Ray op 16-09-2007 20:40 ]