WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Widescreen probleem bij 1440x900 (Acer X192W)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• D75
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:09
Ik gisteren een nieuwe monitor gekocht een 19" widescreen Acer X192W.
Hiervoor in bezit van Samsung 17" 174T

Ik wil de schermresolutie instellen op 1440x900, zoals aanbevolen.

Ik heb de volgende videokaart: nvidia FX 5600XT.
Ik heb eerst de nieuwste driver geinstalleerd voor deze kaart.

Daarna heb ik bij de nvidia settings de resolutie op 1440x900.
Dit is ook het geval bij de Windows Display properties.

Bij het Asus menu (knop op scherm) staat de resolutie echter op 1280x960.

Gevolg: ik heb een langgerekt ingedrukt beeld. Als ik met de muis helemaal naar links of recht ga kan ik "scrollen" door het beeld.

HELP!
Wie heeft er een oplossing dat mijn scherm ook op 1440x900 komt??
De videokaart moet het als het goed is kunnen.

Verdere info van PC: Windows XP, P4 3GHz en 512 MB RAM.

"it's nice to be important, but it's more important to be nice"

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:08
ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar volgens mij heb je dit nodig:
http://www.guru3d.com/index.php?page=rivatuner

en/of dit:
meuktracker: PowerStrip 3.75 build 590

[ Voor 26% gewijzigd door aryan op 17-09-2007 10:26 ]

• D75
En wat doe ik daar dan mee?

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-06 08:18
Hoe nieuw is je driver van je videokaart? Normaal gesrpoken heb je helemaal geen extra programma nodig om de resolutie in te stellen.
Probeer zowiezo eens de nieuwste driver van nvidia.

• D75
dat dacht ik ook!
Heb de nieuwste driver van nvidia al geinstalleerd.

• D75
Maar geen resultaat!!!
Dus nog steeds... HELLUP!

• aryan
Entech Taiwan heeft PowerStrip een update gegeven naar versie 3.74 build 584. Dit programma is een handige alles-in-één-tool om de videokaart en het beeldscherm te tweaken. Zo is het mogelijk om de refreshrate stapsgewijs aan te passen en het videogeheugen over te klokken. Ook kunnen niet-standaard resoluties worden toegevoegd, bijvoorbeeld voor gebruik met een breedbeeldtelevisie of een beamer. Het programma is beschikbaar in twee versies; de eerste bevat alleen de Engelse taal, de andere bevat meerdere taalpakketten. Het changelog van deze release laat de volgende veranderingen zien:

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:15

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb je toevallig de Samsung nog als geïnstalleerde monitor er in staan?
Zo ja, gooi die eens uit je Apparaatbeheer.
Vervolgens kan het geen kwaad om de drivers voor je huidige monitor te installeren, daar worden vaak beschikbare resoluties in meegenomen.

Als dat niet werkt zou ik de nVidia driver eens volledig uninstallen, rebooten, leuk naar een VGA modus kijken om te zien dat de driver daadwerkelijk weg is en vervolgens de driver weer herinstalleren.

Je hebt nog ontzettend weinig zelf geprobeerd! Ga eens even een beetje prutsen ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:27
Laat me raden, met DVI aangesloten?
If so, dan ligt het aan de drivers. Ik had hetzelfde gel*l met die kl*te drivers van Nvidia tegenwoordig. Installeer de 162.50 quadro drivers, dan doet 'ie het perfect, of sluit hem analoog aan...

[ Voor 6% gewijzigd door gabberjoost op 18-09-2007 14:31 ]

• D75
Sorry... ben nogal een leek! Kan dus domme vragen stellen.

Samsung staat er niet meer in.
Drivers van monitor zijn niet meegeleverd en ook nergens te vinden op de Acer site. Mijn monitor komt niet voor op de download site (te nieuw?!?).

Hoe weet ik zeker dat een driver daadwerkelijk weg is?? Waar vind ik dat?

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-06 22:48

Mojo

The Power Within

Dat kan je terugvinden in het apparaatbeheer. (Start, eigenschappen, hardware, apparaatbeheer). Er moet dan bij "beeldscherm apparaten" iets van standaard VGA, iets staan.

In principe moet 1440 x 900 gewoon ondersteund zijn. Je kan het hardwarematig toevoegen met Powerstrip, als hij niet wilt met je drivers.

Aryan: Voeg anders iets nuttigs toe in plaats van alleen maar een nutteloze link posten. :?

Aryan: Post em dan meteen hier.. :?

[ Voor 18% gewijzigd door Mojo op 18-09-2007 23:46 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• aryan
Mojo schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 15:49:
Dat kan je terugvinden in het apparaatbeheer. (Start, eigenschappen, hardware, apparaatbeheer). Er moet dan bij "beeldscherm apparaten" iets van standaard VGA, iets staan.

In principe moet 1440 x 900 gewoon ondersteund zijn. Je kan het hardwarematig toevoegen met Powerstrip, als hij niet wilt met je drivers.

Aryan: Voeg anders iets nuttigs toe in plaats van alleen maar een nutteloze link posten. :?
ik heb anders meteen een oplossing gepost, de TS zou dan gelijk zijn gewenste resolutie kunnen krijgen :O

• gabberjoost
aryan schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 15:52:
[...]

ik heb anders meteen een oplossing gepost, de TS zou dan gelijk zijn gewenste resolutie kunnen krijgen :O
Als TS hetzelfde probleem heeft als ik, werkt dit ook niet.

@TS:
DVI is doorgaans een witte stekker, aangesloten op de witte aansluiting van je videokaart. Dit is digitaal. De blauwe stekker en aansluiting zijn doorgaans analoog.
Wat de drivers betreft is de monitor driver niet zo interresant, standaard monitor of plug and play is prima. De Nvidia drivers is wat ik bedoelde. Uninstal de huidige (configuratiescherm > software > nvidia software (oid) en dan je display drivers uninstallen). Installeer dan deze: meuktracker: nVidia ForceWare 162.50 WHQL
Als het goed is, probleem opgelost!

[edit]
zie ook mijn topique: LG 194 WT-SF resolutieprobleem bij DVI

[ Voor 4% gewijzigd door gabberjoost op 18-09-2007 16:07 ]

• D75
Hoi gabberjoost,

Bedankt voor de info... jouw probleem lijkt idd gelijk aan het mijne.
De nvidia driver die je geeft is echter voor de Nvidia Quatro.
Ik heb een Nvidia Geforce FX 5600XT, ik heb de laatste driver voor die kaart geinstalleerd: 162.18_forceware_winxp_32bit_english_whql.exe (van: http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_162.18.html)

Misschien moet ik een oudere versie proberen?
Zo ja, weet je waar ik die vandaan kan halen?

Zal ook eens met een VGA kabel proberen!

[ Voor 5% gewijzigd door D75 op 18-09-2007 19:24 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

de nVidia Geforce FX 5 series kunnen geen hogere resolutie dan 1280X1024 (of zelfs 1024X768 :X ) aan op de DVI poort, je zult dus of je GPU moeten upgraden of je scherm over VGA aan moeten sluiten

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• gabberjoost
D75 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 19:21:
Hoi gabberjoost,

Bedankt voor de info... jouw probleem lijkt idd gelijk aan het mijne.
De nvidia driver die je geeft is echter voor de Nvidia Quatro.
Ik heb een Nvidia Geforce FX 5600XT, ik heb de laatste driver voor die kaart geinstalleerd: 162.18_forceware_winxp_32bit_english_whql.exe (van: http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_162.18.html)

Misschien moet ik een oudere versie proberen?
Zo ja, weet je waar ik die vandaan kan halen?

Zal ook eens met een VGA kabel proberen!
Geen probleem, quadro of niet, de 162.50 werkt!
Tenzij je DVI idd geen hoge resolutie's ondersteund, zoals hierboven gezegt wordt...

• john19_386
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-01-2025
Ik heb dit probleem gehad met mijn Samsung. Ik heb het probleem kunnen verhelpen door de timing standard te veranderen. Toen ik deze op GTF zette was het probleem opgelost.

Deze optie kun je vinden in de nVidia control panel onder 'aangepaste resoluties beheren'. Vul hier dus 1440x900 in en onder geavanceerde opties zet je de timing standard op GTF.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-06 19:57
GoldenSample schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 19:35:
de nVidia Geforce FX 5 series kunnen geen hogere resolutie dan 1280X1024 (of zelfs 1024X768 :X ) aan op de DVI poort, je zult dus of je GPU moeten upgraden of je scherm over VGA aan moeten sluiten
Ja en daarom werkt mijn samsung widescreen prima op een FX5200 via de dvi-poort....

• D75
OK, dus ff samengevat.

- Mijn videokaart zou dus wel de resulutie aan moeten kunnen, aldus Stijnd (heb ook nergens kunnen vinden waar bevestigd wordt wat GoldenSample schrijft).
- Ik ga kijken of ik mijn probleem door de timing standard te veranderen (op GTF) zetten
- of door de andere nvidia driver te installeren (quadro).

Ga vanavond weer ff proberen, bedankt!

Wat is trouwens de timing standard??
En wat is GTF?

• john19_386
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-01-2025
Wat die timings standaards zijn en die GTF weet ik ook niet precies. Maar toen ik daar keek toen ik zelf het probleem had viel het me op dat het aantal beeldlijnen niet overeenkwam met de resolutie. Toen ik de timing op GTF zette paste de control panel die lijnen aan aan de resolutie en toen was ie goed.

Bij mij gaf het scherm daarom ook eerst een andere resolutie aan in zijn menu dan bij de beeldinstellingen op de pc. Waar je die optie kan vinden staat in mijn voorgaande post.

• D75
Hulde!!!
De timing standaard op GTF zetten bij mij werkt ook!

Pagina: 1