Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Doorschakelen standby stand naar ander apparaat.

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Djodjotje1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2024
Hallo,

Ik ben bezig nmet een media centre en wil eigenlijk de externe tv en de versterker ook uit laten schakelen als de pc op standby gaat, ik zou er wel uitkomen maar misschien scheelt deze vraag hier wat zoekwerk.

Ik wilde een relais hangen aan een voedingslijn of iets dergelijks, maar kan iemand vertellen welke uitgang spanningsloos wordt als de pc in standby gaat?

Alvast bedankt.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

12v wordt spanningsloos...
5v in principe ook... alleen de 5vsb (5 volt stand by ;)) blijft aan....

• Djodjotje1
mooi kan ik dus gewoon een uitgang gebruiken van de fan. heb er nog wel een over.

• Tha Ra
  • Laatst online: 20:09
Je kan ook een master/slave-stekkerdoos gebruiken.

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 08:23
pak gewoon een 12v relais en zet er een diode en een molex stekker erop ;)

• Djodjotje1
Dank je jongens, zit al in elkaar en werkt als een tierelier.

Grt

Djo

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 08:23
vertel eens hoe je het gedaan hebt, zodat andere het ook kunnen gebruiken als je wil :P misschien ook nog foto's ;)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Djodjotje1 schreef op zondag 16 september 2007 @ 20:12:
Dank je jongens, zit al in elkaar en werkt als een tierelier.
Welke connector heb je gebruikt? Een molex van een harddisk?

Ik zit al een tijdje over deze constructie te denken:
-Onderbreek 1 van de 2 draden (220V) naar m'n PC-stekkerblok
-Maak een relais en druk-schakelaar* parallel over de onderbreking
-Druk ik op de druk-schakelaar, wordt er even verbinding gemaakt, en krijgt de PC stroom.
-1 van de molex-schakelaars** in de PC sluit ik aan op het relais. Zodra de PC aangaat, schakelt het relais dus dicht, en blijft de 220V naar de PC bestaan.
-Zodra de PC (softwarematig) uitgaat, valt de 12V naar het relais weg, en schakelt het relais uit. Op dit moment krijgt de PC geen stroom meer, tot ik de druk-schakelaar weer indruk.
Lijkt me net iets makkelijker dan handmatig m'n stekkerblok aan/uit-schakelen (wat ik regelmatig vergeet).

*met "druk-schakelaar" bedoel ik een schakelaar die alleen contact maakt, zolang ik hem blijf indrukken
**Ik zou liever USB gebruiken dan molex, maar als ik m'n muis-verlichting aan zie blijven, lijkt me dat die niet uitschakelt als de PC uit gaat.

Verwijderd

Dat moet kunnen.
Het is wel handig als je er dan een timerschakeling met een NE555 achter hangt.
Je druk dan even op de drukknop. De timer gaat aan en houd dus het relais bv 20sec vast

Een 2de timer gaat na 3 sec af en geeft via een relais een signaal aan de pc om aan te gaan.

IK zei dus een NE555 maar omdat je dan met 2 timers werkt kan je ook een NE556 gebruiken of anders 2 * NE555.

Hoe je een timertje maakt is wel op I-net te vinden.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Voor dergerlijke zaken kan je ook master-slave stekkerdozen kopen, deze hebben één master-stopcontact (waarop je in dit geval de PC aansluit), waarop constant spanning blijft staan. Als de gevraagde stroom op dit master-stopcontact boven een drempelwaarde komt (soms instelbaar), dus in dit geval de PC ingeschakeld wordt, zullen de slave-stopcontacten stroom krijgen.
In basis zijn deze bedoeld om het scherm, printer, boxen, .... van je PC mee in te schakelen, maar niets houd je tegen om meteen ook stereo en TV hierop aan te sluiten.

Als je toch TV wil kijken onafhankelijk van de PC, kan je die via de scart-aansluiting ook in standby laten schakelen, wordt vaak gebruikt door video/HDD-recoders, zodra je deze uitschakeld valt de TV ook mee in standby, bij inschakelen schakelt de TV vanzelf weer in.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Djodjotje1
@naftebakje

Wat jij omschrijft zal waarschijnlijk ook uitstekend werken en geeft minder geknoei en gesoldeer. Wist alleen niet van het bestaan af.

Fotos en omschrijving volgen

• Djodjotje1
even de beloofde foto

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~erik_janssen/uit.jpg
Pagina: 1