eDimensional 3D Bril nu nog nuttig?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.614 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-07 22:38
Hallo mede-tweakers,

De topic-titel zegt al genoeg. Ik zat laatst te kijken naar dingen die het gamen een beetje interessanter konden maken. Toen las ik iets over 3d-brillen dat mij best wel grappig leek. Na wat rond te hebben gezocht kwam ik er ook achter dat je ook 3d-films kan bekijken met zo'n bril, wat ik altijd ontzettend leuk vond in verschillende attractieparken. Ook het gamen zou dan 3d worden, dus ik heb het idee dat het mijn beleving van de spellen enórm verbeterd.

Nou vroeg ik mij dus af of het nu nog nuttig is zo'n 3d-bril te kopen. Ik had namelijk mijn oog laten vallen op het volgende model:
e-Dimensional Wired 3D Glasses Informatie

Daarbij zit alle software geleverd die je PC 3d-ready maken ( om het zo maar even te noemen :P ). Kabeltje wil ik er wel bij hebben, omdat ik geen zin heb steeds m'n bril te hoeven opladen. Ook heb ik altijd wired headset op, dus met gamen kan een extra kabeltje vast geen kwaad.

Nou was ik dus benieuwd of iemand deze ( of andere ) 3d-bril heeft en wat zijn ervaring er vandaag de dag mee is. De andere topics hier waren namelijk uit 2002 / 2001 ( met de allernieuwste uit 2003 ). Misschien dat vandaag de dag de driver-support zo erbarmelijk slecht is dat het niet slim is om nog zo'n bril te kopen. Ik heb al veel rondgezocht over de drivers, en kon nergens iets vinden over gebrek aan support in Windows XP. Behalve het volgende:Zogenaamd probleem Windows XP en ATi. Dit bericht komt wel uit 2003, dus ik denk dat er ondertussen wel nieuwere drivers uit zijn gekomen die dit probleem verhelpen.

Als jullie mij kunnen helpen in het maken van mijn keuze, alvast bedankt

Met vriendelijke groet,

Gydeon

[EDIT] Vergeten mijn setup te vermelden.
Monitor = Mag Innovision XJ700T ( CRT monitor met 85hz Refresh op 1024x768 ). Dit kan eventueel nog een betere TFT monitor worden met hogere refreshrates.
Videokaart = Sapphire Radeon X1950 Pro 512 MB
OS = Windows XP SP2
Games die ik van plan ben hiermee te spelen = Call of Duty ( 1/2 ), Oblivion, Dark Messiah en nieuwe games als Airborne, CoD 4, Enemy Territory: QW. Ook wil ik er graag 3D-films mee kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Gydeon op 16-09-2007 15:48 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:00
Wat denk ik belangrijk is om te weten/controleren is dat die dingen meestal alleen met een CRT werkten (omdat deze een betrouwbare refreshrate hebben). Met een TFT werkten ze meestal dus niet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Gydeon
In dat geval zou ik het bij deze monitor moeten houden ( die het ook goed doet. Hij heeft alleen lagere refreshrates bij dezelfde resolutie, maar er is minimaal 70 aanbevolen, wat ik met 1024x768 altijd haal ).

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Je kan natuurlijk ook een 3D TFT kopen, b.v. de Sharp LL-151-3D deze zijn nu ook al 2e hands op de markt, en compatible met huidige games ...

ps. Ik weet uit het CRT tijdperk dat ik zelfs met een 100hz CRT nog geen half uur kon spelen zonder misselijk te worden met zo'n brilletje..

[ Voor 33% gewijzigd door djexplo op 16-09-2007 16:14 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Gydeon
Bij 120 hz zouden je ogen 60hz per oog krijgen, wat ik nog wel eens heb hier als ik 1280x1024 speel. Daar merk ik wel lichte flikkering in het beeld, maar niet storend voor een lange tijd. Als ik op 75 hz speel zou ik dus 37/38 hz per oog krijgen, en dat is wel erg weinig. Misschien is het toch niet verstandig om te doen met deze monitor?

En een 3D LCD monitor kopen lijkt mij een beetje over-budget. Met zo'n brilletje zou je voor relatief weinig geld best wat extra 3d-plezier krijgen, maar een 3D LCD kopen vind ik misschien iets te ver gezocht.

[ Voor 23% gewijzigd door Gydeon op 16-09-2007 16:22 ]

Verwijderd

Ik heb ze kort geleden geprobeerd. Ook met de bedoeling om ermee te gamen. Maar ik was er niet kapot van.

Voordelen :

-Het ziet er echt 3D uit.
(In spellen iig, films heb ik niet gekeken met de bril op)

Nadelen :

-De bril is voorop vrij zwaar, en glijd daardoor gemakkelijk van je neus af.
-Het 3d gedeelte blijft 'relatief', je moet de bril zelf scherpstellen op òf de voorgrond, òf de achtergrond.
-Driversupport is niet fantastisch, zoals je zelf al aangaf te vermoeden. Erg buggy en geen Anti-A.
-Mijn monitor haalt 1024x768@150 hz, wat betekend 75 hz per oog. Maar dan ziet het er niet hetzelfde uit als een 75hz beeldscherm. Eerder iets van 30hz oid.
-De bril is donker, vergelijkbaar met een zonnebril.

Ik kan nog wel wat nadelen verzinnen maar dan wordt de lijst zo lang. Erg jammer dat er totaal niet mee te spelen valt (mijn mening). Misschien leuk voor een film, maar dan heb je wel zo'n 1,5 uur een zonnebril op je hoofd.

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-07 20:42
Ik heb in het verleden ooit eens zo'n bril uitgeprobeerd maar had het al snel gezien. Ik ben redelijk gevoelig voor lage refreshrate dus toen ik achter een 85Hz monitor met die bril zat had ik binnen 5 minuten al een opkomende hoofdpijn.

Zoals je uit eerdere posts al kon opmaken; zorg dat je een monitor hebt met een dubbel (of meer natuurlijk) zo hoge refresh rate als dat jij prettig vind werken.

Eve char: Warock <TEST>

• Gydeon
Ja, ik was hier dus al bang voor, en ik ben blij dat jullie mij allemaal hebben bevestigd in mijn twijfel. Als de refresh-rates echt super moeten zijn om geen koppijn te krijgen heb ik er al weinig zin in. Ik heb er meer van verwacht dan het waar kan maken, dus ik houd m'n neus wel vrij van allerlei brilletjes :P.

Allemaal bedankt voor de informatie, mocht iemand nog zeer belangrijke informatie kan hij het altijd posten, maar ofdat het mij op een ander idee kan brengen valt te betwijfelen ;).

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:48

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik heb zelf het iets oudere model (da alleen op een CRT werkt) liggen.. al ruim drie jaar niet meer gebruikt though.. omdat ik nu met TFTs werk.
Het nieuwe model van EDimensional werkt WEL met TFTs, maar met deze heb ik dus geen ervaring.
Ik heb zelf wel heel veel plezier gehad van m'n bril, want als je ogen er mee om kunnen gaan is het echt geweldig, ik heb meerdere malen opzij gedoken voor raketten die bij UT m'n scherm uit kwamen zetten :+

Het voegt zeker iets toe aan je game ervaring. Ik zit er ook al een tijdje over te denken een nieuwe te kopen voor TFT monitore, het jammere is alleen dat ik niet zoveel meer game :P

Hoe het tegenwoordig met driver suppport zit weet ik niet, ik weet wel dat het vroeger super brak was met ATI kaarten. nVidia kaarten werden dan wel 100% ondersteund zonder gezeik :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• Xerion404
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-02-2022
ATi drivers ondersteunen geen stereo, en eDimensionals wrapper geeft niet echt goed resultaat. Zelf gebruik ik een eDimensional bril met nvidia drivers (en gfx kaart uiteraard), en dit geeft behoorlijk goed effect, mits goed ingesteld. Helaas is het wel zo dat in veel spellen niet alles helemaal naar behoren werkt. Voor meer informatie over deze bril, en andere stereoscopy oplossingen, kun je eens kijken op http://mtbs3d.com/ en de bijbehorende forums.

• JorisTheWise
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:58
De nieuwe generatie van brillen geven trouwens niet zo snel meer koppijn bij het langdurig kijken. In de bioscopen werken ze tegenwoordig ook met actieve brillen bij 3D voorstellingen (tenminste bij digitale 3D voorstellingen).
Als dit soort brillen dezelfde kwaliteit bieden dan biedt het inderdaad een meerwaarde. Het 3D effect tegenwoordig is echt een stuk verbeterd bij films iig, ik ben zelf ook wel benieuwd of de nieuwe generatie beter werkt thuis.

Verwijderd

jorisandkaylas schreef op maandag 17 september 2007 @ 00:19:
De nieuwe generatie van brillen geven trouwens niet zo snel meer koppijn bij het langdurig kijken. In de bioscopen werken ze tegenwoordig ook met actieve brillen bij 3D voorstellingen (tenminste bij digitale 3D voorstellingen).
Dan weet ik niet welke bioscoop jij heen bent geweest, tegenwoordig werken ze namelijk gewoon met gepolariseerd licht in de 3D cinemas (die er niet zo gek veel zijn), je hebt dan gewoon zo'n kartonnen brilletje op (vergelijkbaar met die oude rood/groen brilletjes, maar dan zijn de glazen gewoon egaal zwart).

De linkerkant laat alleen het beeld gepolariseerd voor links door, rechts het beeld voor rechts. Dit geeft je het volledige 3D effect zonder in te hoeven leveren op kleur, refreshrate of helderheid (sterker nog, het werkt vaak beter, normaal licht komt er niet zo goed doorheen, het gepolariseerde licht juist wel heel erg goed).

Een actieve bril geeft altijd een dure lompe bril (en stroom nodig), plus dat je duur spul moet hebben om de bizar hoge refreshrates te halen zodat niet de helft over de nek gaat.

Actieve brillen zijn amper ooit gebruikt in 3D bioscopen en maar heel beperkt in thuisgebruik.

Gepolariseerd licht werkt 1000x beter, maar is voor thuisgebruik onhaalbaar wegens de speciale projectoren en het speciale scherm. Edit: Schijnbaar is thuisgebruik simpel, een speciale doek (a 25 euro via verschillende online sites), een bril (a 2 euro) en een stel filters voor op 2 (DLP) beamers (filters zijn niet duur, beamers mogen standaard DLP beamers zijn, dat kost natuurlijk wel wat) en je bent klaar.

Alles is online te krijgen en de prijs valt reuze mee. Zie ook: http://geowall.geo.lsa.umich.edu/hardware.html

Er zijn geloof ik wel Direct-X wrappers die ervoor zorgen dat een spel een rood en groen beeld geven zodat je met zo'n ouderwetse bril heel goedkoop een goed 3D effect kunt krijgen, enige nadeel is dat je dan geen kleuren meer hebt.

Schijnbaar heb je ook zoiets: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cobox
Dat zou ook super moeten werken.

Die DirectX wrapper is gebaseerd op nVidia's StereoBLT SDK, maar die is schijnbaar ook al jaren oud...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2007 00:43 ]

• Gydeon
Spike_wolf schreef op zondag 16 september 2007 @ 17:17:
Ik heb zelf het iets oudere model (da alleen op een CRT werkt) liggen.. al ruim drie jaar niet meer gebruikt though.. omdat ik nu met TFTs werk.

Het voegt zeker iets toe aan je game ervaring. Ik zit er ook al een tijdje over te denken een nieuwe te kopen voor TFT monitore, het jammere is alleen dat ik niet zoveel meer game :P
Weet je nu modellen dan die wel TFT schermen ondersteunen? Anders zou ik er ook zoeentje aan kunnen schaffen ( als het binnen het budget ligt ). Anders valt er misschien iets te regelen met jouw 3 jaar oude ( als hij nog in goede staat is ). Ik had namelijk een 3D film bij iemand gekeken die het wel had, en qua oogvermoeidheid vond ik het reuze meevallen. Hij had wel een nvidia kaart, dus dat is wel minder. Misschien dat er met omega drivers of andere customized drivers iets te regelen valt?

Heeft iemand nog een suggestie dan van een van deze nieuwe ontwerpen voor TFT's of CRT's, want die eDimensional is volgens mij al een flinke tijd oud, en ik wil toch wel meteen een goede nemen als ik er toch eentje koop. Als iemand een tip heeft van betere brillen en/of waar ze te halen zijn, heel erg bedankt

[EDIT] Al zie ik hierin toch het idee dat ATi wel ondersteund wordt. Is er niemand die toevallig zo'n bril heeft liggen met een ATi kaart die mij zou kunnen vertellen of het net zo goed werkt als een nVidia?

[ Voor 22% gewijzigd door Gydeon op 18-09-2007 22:08 ]

• gnik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-04 22:45
Toms Hardware heeft een aardig artikel hierover: "Wall-Sized 3D Displays: The Ultimate Gaming Room
zie: http://www.tomshardware.c...ed_3d_displays/index.html

Hier wordt ook een wireless bril van eDimensional gebruikt in combinatie met een DLP projector. De hele setup wordt uitvoerig besproken, gevolgd door ervaringen met verschillende games (flight sims, fps, rts).

Heeft iemand ervaring met zo'n setup? Het artikel heeft me namelijk extreem nieuwsgierig gemaakt ;)

• Gydeon
Wel een beetje boven het budget :P, maar wel erg interessant om te lezen. Ik houd het toch liever bij een brilletje en monitor ^_^.

Serieus niemand die tips heeft om mijn behoefte aan virtual reality met een ATi kaart te stillen? ;( . Als ik een Nvidia had gehad had ik die E-D bril allang gekocht.

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:48

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Gydeon schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 19:58:
[...]

Weet je nu modellen dan die wel TFT schermen ondersteunen? Anders zou ik er ook zoeentje aan kunnen schaffen ( als het binnen het budget ligt ). Anders valt er misschien iets te regelen met jouw 3 jaar oude ( als hij nog in goede staat is ). Ik had namelijk een 3D film bij iemand gekeken die het wel had, en qua oogvermoeidheid vond ik het reuze meevallen. Hij had wel een nvidia kaart, dus dat is wel minder. Misschien dat er met omega drivers of andere customized drivers iets te regelen valt?
Het nieuwe model van EDimensional ondersteunt TFT screens :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Verwijderd

Spike_wolf schreef op donderdag 20 september 2007 @ 23:44:
[...]

Het nieuwe model van EDimensional ondersteunt TFT screens :)
Die is door de topic starter al genoemt. Een van jullie 2 moet beter lezen :+

• JorisTheWise
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 00:30:
[...]

Dan weet ik niet welke bioscoop jij heen bent geweest, tegenwoordig werken ze namelijk gewoon met gepolariseerd licht in de 3D cinemas (die er niet zo gek veel zijn), je hebt dan gewoon zo'n kartonnen brilletje op (vergelijkbaar met die oude rood/groen brilletjes, maar dan zijn de glazen gewoon egaal zwart).

De linkerkant laat alleen het beeld gepolariseerd voor links door, rechts het beeld voor rechts. Dit geeft je het volledige 3D effect zonder in te hoeven leveren op kleur, refreshrate of helderheid (sterker nog, het werkt vaak beter, normaal licht komt er niet zo goed doorheen, het gepolariseerde licht juist wel heel erg goed).

Een actieve bril geeft altijd een dure lompe bril (en stroom nodig), plus dat je duur spul moet hebben om de bizar hoge refreshrates te halen zodat niet de helft over de nek gaat.

Actieve brillen zijn amper ooit gebruikt in 3D bioscopen en maar heel beperkt in thuisgebruik.

Gepolariseerd licht werkt 1000x beter, maar is voor thuisgebruik onhaalbaar wegens de speciale projectoren en het speciale scherm. Edit: Schijnbaar is thuisgebruik simpel, een speciale doek (a 25 euro via verschillende online sites), een bril (a 2 euro) en een stel filters voor op 2 (DLP) beamers (filters zijn niet duur, beamers mogen standaard DLP beamers zijn, dat kost natuurlijk wel wat) en je bent klaar.

Alles is online te krijgen en de prijs valt reuze mee. Zie ook: http://geowall.geo.lsa.umich.edu/hardware.html

Er zijn geloof ik wel Direct-X wrappers die ervoor zorgen dat een spel een rood en groen beeld geven zodat je met zo'n ouderwetse bril heel goedkoop een goed 3D effect kunt krijgen, enige nadeel is dat je dan geen kleuren meer hebt.

Schijnbaar heb je ook zoiets: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cobox
Dat zou ook super moeten werken.

Die DirectX wrapper is gebaseerd op nVidia's StereoBLT SDK, maar die is schijnbaar ook al jaren oud...
Utopolis gebruikt in 3 vestigingen (in Nederland) de actieve 3D brilletjes van NuVision, evenals de Cinemec in Ede als ik het goed heb.
Deze bioscopen gebruiken een speciale server met DLP projectoren van dan wel Barco danwel Christie's die geschikt zijn voor 3D voorstellingen.
De techniek die met gepolariseerd licht werkt heeft als nadeel dat je een "silver screen" nodig hebt geloof ik, de actieve bril versie van NuVision (http://www.nuvisiontechnologies.com/) zorgt er voor dat je niet een nieuw doek hoeft te gebruiken in je zalen en dus gewoon ook normale voorstellingen daar kan draaien.
Verder worden ze ook al veel in België gebruikt (de actieve brilletjes), ze kosten wat meer dan de kartonnen versie's maar de resultaten zijn veelbelovend en de mensen zijn er zeer positief over hoorde ik. In Almere vind ik het er in iedergeval prachtig uit zien, vooral het voorstukje van The Nightmare Before Christmas in 3D is prachtig (deze film komt in Oktober iig in Amerika weer opnieuw uit maar dan volledig in Digitaal 3D).

Verder zijn de huidige actieve brilletjes draadloos, reageren op signalen die van de server via het doek worden gestuurd(infrarood maar ik weet dat niet helemaal zeker) en zit er een batterij ingebouwd (ja, na 4000+ uur is die leeg en moet je een nieuwe bril kopen á €35 euro geloof ik).
De enige echte grote beperking is dat het maar werkt op een doek van maximaal 15m breed maar ook dat zijn ze aan het verbeteren.

[ Voor 6% gewijzigd door JorisTheWise op 21-09-2007 11:12 ]

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-07 11:13
Over die techniek met dat gepolariseerd licht met 2 DLP beamers, zou dat nie gaan met een lcd beamer ?! Heb er hier 2 staan dus da zou wel handig zijn ... :*)

• JorisTheWise
Nope gaat denk ik niet, totaal verschillende hardware, DLP is totaal verschillend van LCD, een volledig verschillende techniek vrees ik voor je, iig in beamer/projectie technologie vrees ik (weet het niet 100% zeker). Al is er vast wel een andere oplossing voor LCD projectoren.

[ Voor 27% gewijzigd door JorisTheWise op 22-09-2007 11:16 ]

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-07 11:13
LCD-beamers kunnen toch evengoed gepolariseerd licht uitzenden ?!
Moest ik toch verkeerd zijn, kent iemand een goede techniek voor Virtual Reality, liefst zonder actieve bril .... :?
Pagina: 1