[Netwerk]Heeft een gbit switch achter 100mbit router zin?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Morrey
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-03 17:32
Beste tweakers,

Ik heb de volgende vraag. Ik zit in een studentenhuis en heb de volgende situatie:
We hebben een router die de internet connectie netjes opdeeld met een aantal 100mbit stekkertjes. In totaal 5 studenten zitten erop, werkt prima.

Nu begint er op mijn eigen kamertje een soort van subnetwerkje te ontstaan. Ik heb zelf een 100mbit hubje van 2 tientjes ooit gekocht waarop nu een desktop hangt en zo af en toe mijn notebook. Ik heb nu een NAS op de kop getikt op internet van Synology (die ook aan de hub moet hangen), en nu wil ik de 100mbit hub vervangen door een 1gbit switch. De benchmarkjes op internet laten zien dat de NAS een stuk sneller zal werken.

Wat ik me nu afvraag is of dit wel zin heeft, omdat de switch misschien wordt beperkt door de 100mbit router die de dhcp server regelt en dergelijke?

Mij maakt het niet veel uit dat bijvoorbeeld de andere studenten met "slechts" 100mbit de NAS kunnen bereiken, als ik maar de optimale snelheid behaal.

dus: heeft het zin om een 1gbit switch achter een 100mbit router/hub te plaatsen?

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Je gbit switch bepaalt de maximale snelheid per poort dus dat is geen probleem.

This can no longer be ignored.

• Morrey
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-03 17:32
Het is dus niet zo dat de data pakketjes van mijn desktop (die onder de 1gbit switch hangt) via de langzamere router naar de NAS verstuurt worden, maar juist direct via de switch gaan?

Dan ga ik eens googlen naar een aardige 1 gbit switch voor een mooie prijs. Iemand suggesties wat dat betreft?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
Erik Jan schreef op zondag 16 september 2007 @ 15:45:
Je gbit switch bepaalt de maximale snelheid per poort dus dat is geen probleem.
Yep.. mits je NAS natuurlijk ook een gigabit aansluiting heeft..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Morrey schreef op zondag 16 september 2007 @ 15:52:
Het is dus niet zo dat de data pakketjes van mijn desktop (die onder de 1gbit switch hangt) via de langzamere router naar de NAS verstuurt worden, maar juist direct via de switch gaan?
Correct.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.