Calamarain schreef op maandag 24 september 2007 @ 13:41:
[...]
Maar daar heeft onze vriend met baard geen problemen mee. De artistieke kant van bijvoorbeeld een spel, de tekeningen, het verhaal en dergelijke, vallen niet onder de noemer software. Daar gelden de vier vrijheden niet.
Op zich zou je zo kunnen redeneren. Ik vraag me echter af of dat een juridisch correcte redenering is. Op het moment van uitgeven is een computerprogramma toch het geheel van alle delen wat benodigd is om het te laten werken.
Daarnaast kun je in een zo principiele discussie als deze de rechten van anderen mijns inziens niet zo makkelijk opzij zetten omdat het toevallig een plaatje is en geen computerprogramma of de sourcecode ervan.
Overigens is het hergebruik van de graphics nog niet het grootste probleem. Je kunt immers makkelijk betogen dat mensen die het origineel in de kast hebben liggen door OpenTTD in staat worden gesteld het spel weer te spelen, een interoperabiliteitsoplossing dus.
Ik ben geen programmeur, ik begrijp daarom niet precies wat je bedoelt. Maar als je volgens Stallman bestaande code zou mogen aanpassen en herdistribueren, dan zou je toch ook bestaande code mogen vertalen en herdistribueren?
Of bedoel je dat het gebruikt maakt van beschermd materiaal van de originele TTD?
Hij is er met de GPL, voor zover ik begrijp, goed in geslaagd zijn principes af te dekken. Aangezien OpenTTD onder de GPL is uitgegeven, lijkt het mij dat het vrije software genoemd kan worden.
Zie Harm's antwoord. Uiteraard respecteert Stallman het auteursrecht van anderen (al zal hij het op bepaalde punten best willen veranderen), want anders heeft zijn ideologie geen basis.
Ik doel op het feit dat OpenTTD een direct afgeleid werk is van de originele TTD. Met direct bedoel ik dat niet alleen de ideeen zijn overgenomen, maar dat de preciese technische werking is bekeken en daarmee letterlijk dezelfde functionaliteit is gebouwd in een andere programmeertaal zonder dat daarbij een significante creatieve stap aan te pas is gekomen.
Zie bijvoorbeeld het volgende stukje assembler:
code:
1
2
| movl $0, -8(%ebp)
incl -8(%ebp) |
dat kan vertaald worden naar het volgende stuk C code:
etc., tot de volledige werking van assembler in C is gerealiseerd. Dat C programma kan vervolgens weer gecompileerd worden tot, jawel, assembler.
Harm schreef op maandag 24 september 2007 @ 18:59:
Als, ik schrijf bewust 'als' omdat ik geen kennis heb van de ontwikkeling van OpenTTD, het inderdaad zo is dat de originele Transport Tycoon geïmplementeerd is in pure assembly en OpenTTD slechts een herimplementatie van die code in C/C++ is, dan is het voor mij geen vraag of Stallmans vier vrijheden hier gelden. Dat is dan namelijk niet zo.
Het is ook wel terug te vinden op de OpenTTD site en forum, maar Wikipedia biedt nog makkelijker uitkomst:
OpenTTD From Wikipedia, the free encyclopedia
OpenTTD is an open source port of the Chris Sawyer game Transport Tycoon Deluxe to C using a disassembly of the original game binaries. Originally closed source, the conversion process from assembly language to C was performed single handedly by Ludvig Strigeus between mid-2002 and March 2004, with the help of Interactive Disassembler. As of begin 2007, the code is converted to C++, with 0.6 as first version based on the C++ code.
Het is dus begonnen als een letterlijke kopie in een andere programmeertaal en daarna uitgebreid.
Hoe dan ook, dit is een technische discussie volgens mij die voor het overgrote deel van de gebruikers van opensourcesoftware in het geheel niet interessant is. Sowieso is een discussie over vrije software in relatie tot opensourcesoftware wat mij betreft vooral een begrippenkwestie, ondanks dat er onder die kwestie weldegelijke relevante vragen zullen leven. Voor het dagelijks leven spelen die dingen echter niet, volgens mij.
Hier sluit ik me bij aan
[
Voor 3% gewijzigd door
Rukapul op 24-09-2007 19:48
]