[Mail.app] Alternatieve secure SMTP server poort werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In Mail.app wil ik gebruik maken van een secure SMTP server (dus met SSL aan) op een andere poort dan de standaard (465), omdat deze poort is geblokkeerd op ons schoolnetwerk. Ik heb een eigen mailserver opgezet met een werkend SSL certificaat op een alternatieve poort (443). Mail.app blijkt helaas niet in staat over een niet-standaard poort een mail te verzenden naar een secured SMTP server. Een non-secure SMTP server over een niet-standaard poort werkt wel prima, maar dat wil ik niet gebruiken omdat dat niet veilig is. Dat dit niet werkt, blijkt een onopgeloste bug in het programma te zijn (bron)

Weet iemand of er een oplossing of een mooie workarround voor dit probleem is? Bijvoorbeeld, het permanent doorlussen van een lokale poort ofzo? (dus geen SSH tunnel, dat is niet permanent)

Specs:
Mac OS X 10.4.10 / Mail 2.1.1 (752.3) / MacBook, 1e gen :P

🌞🍃

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Datafeest schreef op zondag 16 september 2007 @ 14:45:
Mail.app blijkt helaas niet in staat over een niet-standaard poort een mail te verzenden naar een secured SMTP server.
Ik heb het even snel voor je uitgetest. Normaal gesproken gebruik ik TLS in plaats van SSL. Maar met 465 open in de firewall is het klik, certificaat accepteren, username en wachtwoord geven, en gaan. Geen enkel probleem. 10.4.10, bijbehorende Mail.App, courier-MTA op een linux-doos.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• kamerplant
  • Niet online
Op 465 doet hij het dus ook prima, omdat dat de standaard SSMTP poort is. Zodra je hem op een andere poort draait, bijvoorbeeld 443, dan kan Mail.app geen verbinding maken. De mailserver en de firewalls zijn het probleem niet aangezien het wel in Thunderbird werkt.

🌞🍃

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kweenie in hoeverre je *nix-dingen op Apple kunt draaien, maar er is een heel handig appje genaamd tcptunnel. (Ook een Windows-binary voor, dus wellicht is de sourcecode dermate simpel dat 't ook voor Mac-dingen te compilen valt.)

Dan kun je gewoon op je localhost op poort 465 die tcptunnel draaien die vervolgens connect naar je mailserver op poort 443.

• kamerplant
  • Niet online
Tcptunnel werkt idd wel onder OS X. Het probleem hiervan is gelijk aan het gebruik maken van een SSH tunnel, er moet een script zijn die constant in de gaten houdt of de tunnel actief om deze vervolgens in stand te houden. (Of doet tcptunnel dat zelf juist ook? Hm).

Ik bedenk me net pas dat een lokale tunnel niet eens goed gaat werken. Mail.app zal blijvend blijven zeuren dat het SSL certificaat niet bij de host "localhost" hoort waardoor er op continue geklikt moet worden... maar opzich is dit alsnog een beter alternatief dan handmatig op webmail inloggen voor ieder e-mailtje.

Hm, ik ga kijken in hoeverre tcptunnel zelf in staat is een tunnel staande te houden, door standby en netwerk reconnects heen :P Misschien dat dat tijdelijk een aardige workarround is, totdat de bug is opgelost. Hopelijk is de bug in Leopard gefixed.

Tnx voor je suggestie, Osiris. Ik laat nog horen of dit gaat werken :). Indien iemand nog een betere oplossing of workarround weet hoor ik dit ook graag.

🌞🍃

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Uh, mail kan dat wel degelijk. Anyway de standaard poort voor message submission door clients is 587. Probeer die eens.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1