[Asus P5K-E] 4x1gb geeft memory errors

Pagina: 1
Acties:
  • 1.496 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WhistlerNL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 10:44
Hey iedereen,

Een tijdje terug heb ik de volgende onderdelen nieuwe onderdelen gekocht:
* Asus P5K-E Wifi/AP (Intel p35 chipset)
* 2x een setje van 2x 1gb Kingston PC8500
* Intel Core 2 Duo E6750
* Tagan TG530-U15
* Asus 2900XT
* Antec P182

Dit heb ik samen met wat oude hardware tot 1 nieuwe pc gemaakt:
* SB Audigy 2 ZS
* DVD speler/3 HDD's

Een tijdje lang heb ik met 2x 1gb geheugen van een collega van me gedraaid, dat ging prima. Recent heb ik de 4x 1gb van mezelf erin gezet en sindsdien krijg ik (tot nu toe alleen tijdens games maar veel andere intensieve dingen doe ik ook niet met mn pc) blue screen errors.

Ik dacht direct aan mn geheugen, memtest gedownload en gedraaid en ja hoor.. errors. Ik het geheugen van die collega weer terug gezet: weg errors. Mijn conclusie: een van mn geheugen modules is kapot.

Nou heb ik vanochtend alle 4 de modules los in mn pc gehad en gechecked: geen errors. Moet aan het geheugenslot zelf liggen dacht ik, dus 1 module in alle 4 de sloten geprobeerd: geen errors. Toen met 1 per keer modules erbij gaan prikken, en zodra ik er 4 in heb krijg ik errors in memtest.

Heb de meest recente bios die er te vinden is op de asus site en ik twijfel nu dus een beetje of het aan mn moederbord ligt (zijn er mensen hier die eenzelfde probleem hebben, een soortgelijke situatie kunnen nabootsen thuis of van iets gehoord hebben?) of ergens anders aan: mss de hoeveelheid geheugen icm met memtest? al detecteerd memtest mn hoeveelheid geheugen en processor en alles wel goed. Of zou mn voeding te zwak zijn om 4 modules te voorzien van stroom?
(kan er straks even een of ander pci kaartje in stoppen en dan testen, heb er nu nog geen)

Ik kan natuurlijk gewoon 2x 2gb bestellen, maargoed, ben toch benieuwd hoe anderen hierover denken?

Een ander probleem wat ik heb, maar verder nog niet erg uitgebreid naar heb gekeken, is dat ik dus geheugen heb wat op 1066 hoort te kunnen draaien, maar zodra ik mn pc daarop instel blijft ie tijdens het booten hangen (direct na 'detecting usb devices'). Heb het idee dat mn moederbord automatisch andere dingen mee omhoog clocked, maargoed dat moet ik dus nog even verder onderzoeken, maar als iemand daar toevallig al een zinnig woord over heeft?

Heb natuurlijk al een beetje rond gegoogled maar het lijkt er tot nu toe op alsof ik de enige ben..

Verwijderd

pc 8500 1066mhz kan dit moederbord alleen in 2x1 gb aan of 2x2gb.
4x1 gb op die snelheid kan hij niet aan.
Kijk maar in de handleiding op blz 2-15 bovenaan en blz 2-16 onderaan.
Er staan van die bolletjes met a b c.
En let ook op de QVL met die snelheid.

• WhistlerNL
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 09:46:
pc 8500 1066mhz kan dit moederbord alleen in 2x1 gb aan of 2x2gb.
4x1 gb op die snelheid kan hij niet aan.
Kijk maar in de handleiding op blz 2-15 bovenaan en blz 2-16 onderaan.
Er staan van die bolletjes met a b c.
En let ook op de QVL met die snelheid.
Dat is eigenlijk wel stom, totaal niet aan gedacht om in de manual te kijken. Njah heb ik nog een reden erbij om 2x2gb te bestellen. Al heb ik geloof ik ook geprobeerd met 1 dimmetje erin geprobeerd de snelheid op 1066mhz te zetten en voglens mij trok die dat ook niet.

Edit: Net de manual gedownload hier op mn werk, geheugen wat ik heb staat wel bij de 1066 QVL, en als ik hem dan op 800mhz zou zetten (waarop ik het dus ook de hele tijd test nu maar af en toe memory errors krijg) dan zou dat toch prima moeten werken met 4x1gb modules..

Die hele QVL staat vol met 1gb modules waar je er dan 4 van in zou moeten doen. Nergens staan er 2gb modules waar je er 2 van in zou kunnen doen, dus nu twijfel ik weer of dat gaat werken :s

[ Voor 26% gewijzigd door WhistlerNL op 17-09-2007 11:32 ]

Verwijderd

Als je met 1 of 2 latjes werkt, heb je dan je vDimm wel hoog genoeg staan?

• WhistlerNL
Njah, alles staat braaf op auto, dus ik heb geen idee wat ie instelt.

Volgens de data sheet:
Each module pair has been tested to run at DDR2- 1066MHz at a latency timing of 5-5-5-15 at 2.2V. The SPD is programmed to JEDEC standard latency 800Mhz timing of 5-5-5-15 at 1.8V.

Zal dus wel 1.8V zijn, dat kan dus inderdaad weer verklaren waarom ie hij ook niet op 1066 wilde met 1 of 2 dimmetjes.

Krijg vanavond nog 2 geheugen modules van diezelfde collega me, kan ik even met ander geheugen proberen of ik nog steeds errors krijg als ik 4x1gb op 800mhz. Mn eigen geheugen op 800mhz zetten en dan op 2.2V instellen kan geen kwaad lijkt me? Ben zelf nooit zo van het aanpassen van voltages, beetje met latencies enzo prutsen is meer mijn ding :)

Heb trouwens gister 1 keer gehad dat memtest door 7 passes ging zonder error, en toen ik mn pc vervolgens uit en weer aanzette kreeg ik wel weer errors. Maargoed dat was dus eenmalig en ik heb zelf helemaal niets veranderd..

[ Voor 13% gewijzigd door WhistlerNL op 17-09-2007 11:50 ]

• WhistlerNL
2x 1gb op 1066 en 2.2 volt boot ie iig voorbij de bios, blijft ie alsnog hangen als hij xp / memtest moet gaan booten, maar tis iig beter.

heb nu 4x 1gb op 800mhz en 2.2 volt en tot nu toe geen memory errors in memtest, maar mn dimmetjes worden wel vrij heet (Het is dat HyperX geheugen van Kingston, met heatspreader erop dus). Kan iemand me vertellen of het kwaad kan om ze op 2.2 volt te draaien op 800mhz ipv 1066mhz? Heb er niet zoveel zin in om mn geheugen door te laten branden oid :s

oh, zie net op de kingston website dat ze voor 800mhz 2.0v voorschrijven, kan iemand me vertellen waarom ze het dan ign op 1.8 volt laten defaulten?

nou, laatste update: op 2.0 volt (en met een cas latency van 4!) komt ie door memtest heen, lijkt allemaal te werken nu dus :) stom voltage probleem dus.

[ Voor 30% gewijzigd door WhistlerNL op 17-09-2007 20:55 ]

Verwijderd

Goede morgen,

Ik heb dezelfde moederbord maar helaas kan ik niet eens in bootmenu komen.
Ik doe mijn pc aan....en dat was het. Scherm reageert niet....maar je hoort hem wel draaien.
Dus ik dacht...misschien is mijn videokaart stuk....dus ik een werkende PCI-E ingedaan. Nog steeds niks.
Iemand iedeeen voor me?
Hoe kan ik checken als mijn moederbord stuk is?

groetjes mike

• Nielson
  • Laatst online: 17:52
WhistlerNL schreef op maandag 17 september 2007 @ 19:37:
oh, zie net op de kingston website dat ze voor 800mhz 2.0v voorschrijven, kan iemand me vertellen waarom ze het dan ign op 1.8 volt laten defaulten?
Via de SPD kun je normaal gesproken geen gewenste voedingsspanning doorgeven, dit is standaard gewoon 1.8V, dus vandaar dat ze een standaard snelheid instellen waabij op 1.8V deze dimmen nog stabiel draaien.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 08:44

Killer

Hatseflats!

2x 1gb op 1066 en 2.2 volt boot ie iig voorbij de bios, blijft ie alsnog hangen als hij xp / memtest moet gaan booten, maar tis iig beter.
Heb je dit al werkend gekregen? Ik zit met hetzelfde MoBo en hetzelfde geheugen. Op DDR800 draait het als een zonnetje, maar ik krijg hem niet geboot op DDR1066. Volgens het boekje ondersteund hij dit geheugen op die snelheid. Heb de vraag ook al bij Asus neergelegd, maar krijg daar geen antwoord.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 08:44

Killer

Hatseflats!

Heb grumble de grumble antwoordt van Asus:

Check op de site van www.asus.com of het geheugen ondersteund wordt..

Waarvoor vul je dat hele formulier dan is? Checken ze dat niet of zo |:(

Als je dan wil replyen op die mail, werkt he reply systeem niet.....Lekker hoor

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Verwijderd

Goeiemorgen allemaal. Ook bij mij gaat er het een en ander niet goed. Dacht ik een zeer snelle PC te hebben gebouwd, krijg ik bluescreens (nog geen game erop gezet - ik heb het probleem al bij het willen gebruiken van D-tools).

Config (memory staat er niet bij in de Asus QVL):

Asus P5K
Intel C2Q Q6600
Kingston (4*1GB) HyperX PC8500
Geforce 8800GTX (BFG - OC)
Adaptec 1220SA raid controller
2* WD Raptor 150GB (RAID 0)
Antec True ower 850
Alles watergekoeld

In de BIOS zie ik dat het geheugen op 800MHz draait. Zet ik het in de BIOS handmatig naar 1067MHz dan boot het systeem niet - overclock failed.

Zijn er mensen die de nieuwe BIOS van 14 December (beta) al hebben geprobeerd ?

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

Ik wil niet te vlug een conclusie trekken maar:

intussen draait het hier een half uur op bios 0906 (intussen released) @ 1066 Mhz memory

Ik heb een soortgelijke gelijke configuratie als iedereen in dit topic, ben zelf ook al lang opzoek naar een oplossing om 4x 1GiB op de beloofde 1066Mhz te krijgen. Tot zover lijkt alles dus goed te gaan en draai ik netjes een 2:1 divider tussen m'n FSB en m'n memory.

Hoop dat dit voor meer mensen gaat werken! en natuurlijk dat het hier stabiel blijft :)

[ Voor 3% gewijzigd door DirkT op 08-01-2008 02:37 ]

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

• Miar007
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04 17:23
Ik heb nog steeds dat mijn pc instabiel loopt met dit moederbord en 4x 1gb @800mhz en 4-4-4-12
Heb het voltage aangepast naar 2.1 volt.

Vista ultimate X64 loopt niet stabiel en boot soms uit zichzelf

Memtest+ geeft in test 5 een error en in test 7 3000+ errors

ik heb het hier over geheugen van Geil

Iemand nog andere ideeen of gaat dit geheugen egt niet werken met dit mobo?

ps. Overigens worden mijn balkjes ook erg heet en balkjes geven geen errors als je er maar 2 instopt

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Omdat ze volgens JEDEC op 1.8v moeten kunnen booten. Zo staat de SPD dus ook, per default, ingesteld. En das maar goed ook, anders kon je mobo nooit voor het eerst booten met je geheugen! (je moet immers eerst in de BIOS komen om VDIMM te wijzigen)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• jensjens
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-08-2025
het kan ook zijn dat het aan het mobo ligt. Ik heb zelf hetzelfde mobo. Ik had ergens in de handleiding gelezen dan 4*1 of 4*2gyg problemen zou geven in windows. tenminste, niet echte problemen, maar hij zou in windows tskmngr aangeven dat je minder hebt bijvoorbeeld. Daarna stond ook dat dit niet erg is, want windows zou gewoon handelen alsof ie gewoon 4/8 gyg heeft. Mischien dat windows hier tog op reageert en niet weet wat ie er mee moet doen en daardoor crashed.

iRacing Profiel

Verwijderd

IS iemand er al in geslaagd 4*1 GB 8500 geheugen op 1066 te laten draaien? Zo ja welke voltages en latency gebruik je?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 08:28:
IS iemand er al in geslaagd 4*1 GB 8500 geheugen op 1066 te laten draaien? Zo ja welke voltages en latency gebruik je?
Het staat in de **** manual dat dat niet kan.. lijkt me vrij duidelijk?

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 09:39:
[...]

Het staat in de **** manual dat dat niet kan.. lijkt me vrij duidelijk?
Als je mijn post hier had gelezen JA het kan... vanaf BIOS 0906 is het mij gelukt met 4x 1GB transcend 1066 dimms

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

Pagina: 1