bevestigen van een kogellager

Pagina: 1
Acties:
  • 1.091 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223388

Topicstarter
Weet iemand hier hoe je een kogellager kan bevestigen? Ik moet mijn kogellager bevestigen aan een koperen buis. Ik heb op internet gezocht (link, link, link)

Maar ik heb nergens iets kunnen vinden.. toch gek vind ik want ze worden heel veel gebruikt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Kogellagers hebben zoveel verschillende toepassingen, dat ze ook veel verschillende constructietechnieken kunnen omvatten. Klempassingen, lijmverbinding of vormgesloten systemen, het hangt helemaal af van je toepassing. "Zomaar" een kogellager in een koperen buis bevestigen is vreemd, je zal altijd een as-naaf verbinding hebben, omdat een kogellager altijd twee-zijdig gemonteerd is (zowel een binnen- als buitenkant zegmaar, anders heb je niets te lageren ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223388

Topicstarter
ok.. maar weet je misschien ook een veel gebruikte techniek om de kogellager te bevestigen? Ik lees op sommige sites dat ze die klemmen maar dat lijkt me nou niet echt het handigst..

Edit:
lol @: (Google)

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 223388 op 16-09-2007 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Klempassingen is juist een veel gebruikte techniek, omdat het in bijna alle gevallen sterk genoeg is, extra materiaal uitspaart en machinaal eenvoudig (en dus goedkoop) te fabriceren is. Vooral bij metaal-metaal verbindingen met een redelijk gelijke hardheid kan ik wel zeggen dat in 95% van de gevallen passingen worden gebruikt.

Dubbel-gelagerde systemen zullen zo bijvoorbeeld altijd een klempassing en een losse passing hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 12:09
Dat ik als electronicus weet dat je voor het monteren van lagers met erg veel zaken rekening moet houden, en je dus véél te weinig informatie hebt gegeven, is volledig toeval. Kogellagers horen niet echt in het vakgebied van elektronica.

Wegens het gebrek aan informatie kan ik het in huidige vorm niet verplaatsen, slotje dus.

Als je op een geschikte plek een topic opent (heeft het te maken met je PCkast, dan kan ie in casemodding), dan zal je best een tekening maken, om voldoende info te geven.
De lagering van een as bijvoorbeeld, daar zal men doorgaans aan de ene kant een kogellager en aan de andere kant een tonlager of dergelijke gebruiken om het uitzetten en krimpen van de as op te kunnen vangen. Als je toch 2 kogellagers gebruikt, mag de ene geen axiale verschuivingen tegengaan, anders zal je bij uitzetten/krimpen het lagerhuis kapot drukken (dan zal idd iets als mithras zegt toegepast worden).
Bovenstaande ter illustratie dat "hoe kan ik een kogellager bevestigen" onmogelijk volledig te beantwoorden is als je de specifieke toepassing niet kent.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Dit topic is gesloten.