Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[VISTA] Harddisk activity blijft maar doorratelen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sindskort heb ik een nieuw systeem met ... Windows Vista.

Ik word toch wel gek van het feit dat die harddisk soms maar door blijft ratelen, zelfs als ik helemaal nakko doe. 2 GB is toch meer dan genoeg geheugen, en die harddisk is volgens mij snel genoeg.

Laat ik het zo zeggen, op mijn vorige systeem met 1 GB geheugen en Windows XP heb ik dit nog nooit ze extreem meegemaakt. Ik heb hetvolgende systeem:

Behuizing: Antec Veris Fusion v2 HTPC Case, 430W, mATX, Zlv.

Moederbord: MSI K9AGM2-FIH, AM2, 690G, 2xDDR2, FW, HDMI, mATX

Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+, 2.2GHz, 1MB, AM2, 65W, Box

Proc.Cooler: Cooler wordt bij de processor meegeleverd

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 320GB,7200rpm,16M,SATAII

Diskdrive: Sitecom USB 2.0 Mini Card Reader, 18 in 1

Geheugen: 1x Kingston DChannel 2GB Kit, 2x1GB DDR2 PC2-5300

Videokaart: Grafische kaart is geintegreerd op het moederbord

Monitor: Monitor is in deze configuratie niet inbegrepen

Geluidskaart: Geluidskaart is geintegreerd op het moederbord

CD-ReWriter: Lite-On LH-20A1P 20x8x20x DVDRW, Zwart, PATA

Netwerkkaart: Netwerkkaart is geintegreerd op het moederbord

Controller: S-ATA controller is geintegreerd op het moederbord

Besturing: Microsoft Windows Vista Home Premium NL, 32b, oem

Overige: Kaspersky Internet Security 7.0, 3mnd, oem

Overige: Hauppauge PVR-500 MCE Kit

Daarnaast heb ik wat dingen geinstalleerd:

- Driver Webcam Microsoft VX-1000 lc14 voor Vista
- Drivers Logitech Keyboard en Mouse voor Vista
- Yahoo Messenger (Vista Compatible)
- DivX voor Vista
- World of Warcraft
- Never Winter Nights 2

Mijn vraag, is dat nu normaal of niet? Ik heb naar achtergrond processen gekeken, zie niet bijster veel wat het systeem zo doet ratelen.

Wat ik wel zie is dat Kaspersky Internet Security echt constant met files bezig is, zelfs tijdens het installeren van programma's checkt 'ie alles? Moet het zoiets zijn, of eventueel een process van Vista (Systeem Herstel of zo)? Of is het gewoon Vista wat ... brak is?

Verwijderd

mogelijk checkt jouw virus scanner bestanden die veranderen/worden gelezen?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heb je na de install al gedefragmenteerd?

Ook kun je in explorer even met de rechtermuisknop op je schijven klikken, en bij de eigenschappen het indexeren en comprimeren uitschakelen. Stopt het dan? In dat geval is het gewoon het indexeren voor zoeken, dat zou na een tijdje over moeten zijn, of als je het uitgevinkt laat.

Kijk trouwens voor de grap eens in het taakbeheer, ga naar processen, en zet bij beeld een paar I/O lees/schrijf dingen aan. Even sorteren op die kolom, en vaak zie je wel wat je harde schijf zo belast...

[ Voor 24% gewijzigd door TheZeroorez op 16-09-2007 10:08 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:56
Waarschijnlijk is het de Vista indexer en aangezien Kaspersky alle IO scant, draait je schijf idd overuren. Ik vind het ook waardeloos gedrag. XP werkt prima.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de tips, ik ga na mijn werk even aan de slag.

Defragmenteren had ik bijna gedaan, wilde daar eerst wat over opzoeken, maar volgens mij hebben ze het versimpelt naar "defragmenteer alles" ...

Kan ik beter AVG Free installeren, die had ik op XP ook. Volgens mij de enige die je systeem niet zwaar belast, ik had het idee dat dat Kapersky nog erger dan Norton was. Het is toch maar een trial versie die bij mijn systeem zat ... ik had echter nog niet zo snel een Vista versie van AVG kunnen vinden ... zo nog maar ff spitten.

Idd, erg vervelend een applicatie die echt ALLES checkt (zelfs als ik echt helemaal niet doe, blijft 'ie doorgaan ... vervelend gedrag in ieder geval, wellicht dat ik dat Kapersky kan tweaken, hoewel ik volgens mij alleen maar iets aan of uit kan zetten).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb indexeren en compromeren uitgezet op alle schijven en kijk of het weggaat.

Daarnaast, neemt naast Kapersky het process nrss.exe veel IO lees / schrijf verkeer op (meer zelfs dan Kapersky). Volgens mij is dat normaal, gezien was het process doet.

Wellicht het beste dit te bekijken, als hij weer ralelt.

Daarnaast wijzig ik niet te veel tegelijkertijd, anders weet je niet wat er het nu precies veroorzaakt / verhelpt!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2007 16:22 ]

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 september 2007 @ 10:04:

Mijn vraag, is dat nu normaal of niet? Ik heb naar achtergrond processen gekeken, zie niet bijster veel wat het systeem zo doet ratelen.
Superfetch uitschakelen. Ik heb geen last meer van ellenlang geratel van de harddisk.
Pagina: 1