Handige schoonvader.. SDRAM in DDR geplaatst, nu PC defect..

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 20:23

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb geprobeerd in de topictitel de kern samen te vatten. Ik zal hieronder e.a. uit de doeken doen.

Mijn schoonvader heeft van z'n buurman 'oud' geheugen gehad (256Mb PC133 SDRAM) en dat in zijn eigen PC voorzien van Asrock P4V88 geplaatst. Helaas is dat alles gebeurd zonder enige kennis van zaken. Het moederbord bevat nl. DDR-SDRAM.

Het was hem al wel opgevallen dat de gekregen module 'n nokje meer had dan zijn eigen module, en dat het niet pastte, maar ondanks dat de nokjes niet dicht gingen dacht hij dat zal wel werken (ja echt totaal geen kennis).

Gevolg van deze briljante actie: PC doet het niet meer. Fans worden actief en thats it. Er hangt ook 'n brandluchtje, maar de voeding is OK. En dan word ik ingeschakeld. Als IT-er mag ik dan de oplossing gaan aandragen.

De oplossing is volgens mij 'n nieuw moederbord (gelukkig zijn er nog enkele s478 borden te krijgen). Maar ik heb dit topic geopend om even wat meningen te polsen.

Hij heeft het PC133 geheugen in het zwarte slot direct naast zijn eigen DDR module gedaan (die zit dus in blauw). Ik vermoed hierdoor dat het DDR-geheugen niet beschadigd zal zijn, aangezien beide blauwe/zwarte in verbinding staan met elkaar. Maar wat denken jullie?

En wat zouden gevolgen kunnen zijn voor de overige componenenten? Zou er nog meer beschadigd kunnen zijn?

Heeft iemand al meer zoiets 'slims' meegemaakt?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Met geheugen dat scheef, of verkeerd, geplaatst wordt is het meestal zo dat alleen het mobo of het geheugen bankje de geest geven. Heb het wel vaker gezien dat dit gebeurde en nog niet mee gemaakt dat er meer dan alleen het mobo of het geheugen kapot gegaan is

• EvilMeBe
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-04 19:10
Een vriend van me heeft een keer (vraag me niet hoe) een geheugenbankje verkeerd om erin geduwd. Alleen geheugen en moederbord waren kapot, met bijbehorende brandlucht :).. Maar als je zekerheid wil voor je nieuwe onderdelen koopt, kan je natuurlijk gewoon de videokaart en dergelijke in een andere pc testen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De kans dat je DDR mem niet kapot is hangt natuurlijk ook af van hoe goed die persoon rekening heeft gehouden met ESD. Ik zie dit soort mensen de onderdelen vastpakken terwijl ze hartstikke statisch geladen zijn, simpelweg omdat ze niet weten dat het wat uitmaakt.

Gewoon testen, ik zou een nieuwe mobo kopen en dan kom je er vanzelf wel achter of het ram goed is, zo gek veel kost dat ook niet meer en als het kapot is moet je het toch vervangen. De kans dat je met een dode dimm je mobo sloopt is vrijwel nihil.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vaak genoeg dit soort acties mogen herstellen, en tot nu toe was steeds 'slechts' het mobo en/of het onjuiste geheugenbankje overleden.

Overigens heeft dit niets met gebrek aan kennis te maken, SDR in DDR plaatsen en vice versa is gewoon 100% dom.

{signature}

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Hoe KRIJG je het in hemelsnaam voor elkaar vraag ik me af?!?! Je merkt toch wel dat het gewoon niet past? |:(

Specs

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gevolg van deze briljante actie: PC doet het niet meer. Fans worden actief en thats it. Er hangt ook 'n brandluchtje, maar de voeding is OK.
Hoe heb je geconstateerd dat voeding OK is :?

Het feit dat het ongeveer 12V aflevert richting fans wil allerminst zeggen dat het nog in staat is +12V, +5V en +3.3V te leveren en dat alles binnen de marges die een chip nodig heeft om te functioneren (afwijkingen mogen echt niet meer dan 10% bedragen :o )
En wat zouden gevolgen kunnen zijn voor de overige componenenten? Zou er nog meer beschadigd kunnen zijn?
Als er ergens kortsluiting is opgetreden in een PC moet je er voor de zekerheid vanuit gaan dat *alles* in beginsel verdacht is. Waarschijnlijk valt het mee en is muv mobo en foute DIMM niets dood, maar als je pech hebt kan van alles en nogwat een opdonder hebben gekregen (zo niet van de kortsluiting zelf dan wel van ESD of mechanische lompheid die iemand die dit voor elkaar krigt allicht toepast). Gewoon alles stuk voor stuk testen.
Heeft iemand al meer zoiets 'slims' meegemaakt?
Eeh, heb zelf ooit eens een mobo+DIMM om zeep geholpen door op een of andere manier de +12V lijn naar de CPU fan onder de DIMM in het slot te klemmen :X

Overige onderdelen waren in dat geval gelukkig nog OK (die CPU draait 24/7 in m'n router, HDD en PSU zijn ook veilig elders ondergebracht).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik denk dat je schoonvader stuk is :P
Ik denk dat je sowieso de moederbord ook stuk is, verder...
IK hoop dat je voeding en alles nog gewoon heel is (alle voltagelijnen nog gewoon stabiel).

• magic_nl

magic_nl

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 16 september 2007 @ 14:20:
[...]

Hoe heb je geconstateerd dat voeding OK is :?

Het feit dat het ongeveer 12V aflevert richting fans wil allerminst zeggen dat het nog in staat is +12V, +5V en +3.3V te leveren en dat alles binnen de marges die een chip nodig heeft om te functioneren (afwijkingen mogen echt niet meer dan 10% bedragen :o )
Getest met 'n voedingtester. Omdat bij 'n 'brandlucht' dat bij mij altijd de eerste verdachte is. Op dat moment wist ik niet meer dan dat ie niet meer opstartte. Hij vertelde na het testen van de voeding dat ie met 't geheugen aan 't 'spelen' was geweest.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Tja zowieso het moederbord vervangen en dit keer wel goed geheugen erin zetten...
Ik zou persoonlijk voor "het gevoel" de voeding ook vervangen.

Altijd leuk zulke geintjes, zo heb ik dat bij mijn schoonmoeder ook vaak.

Alleen die knutselt (Gelukkig!) niet zelf aan de pc, maar is het vaak een software probleem.
Naluh! schreef op zondag 16 september 2007 @ 13:57:
Hoe KRIJG je het in hemelsnaam voor elkaar vraag ik me af?!?! Je merkt toch wel dat het gewoon niet past? |:(
Geloof me, het kan nog veel erger met zulke mensen hoor! :D

[ Voor 68% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-09-2007 11:56 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat dacht je van een hamer en dan erin rammen en het geheugen schikt dan wel en zit dan. Ik heb het gelukkig maar een keer gehad met een Intel S775 AsrockDual bordje dat ik een latje van 1 gb even andersom erin deed. Brandlucht en mb defect. RMAen en klaar. Per ongeluk een P4 S478 terug gehad maar ok.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

itsalex schreef op maandag 17 september 2007 @ 14:17:
Wat dacht je van een hamer en dan erin rammen en het geheugen schikt dan wel en zit dan. Ik heb het gelukkig maar een keer gehad met een Intel S775 AsrockDual bordje dat ik een latje van 1 gb even andersom erin deed. Brandlucht en mb defect. RMAen en klaar. Per ongeluk een P4 S478 terug gehad maar ok.
Da's diefstal :O

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:54
itsalex schreef op maandag 17 september 2007 @ 14:17:
En er dan ook nog openlijk voor uitkomen :/
Ik zou me kapotschamen als ik de fabrikant op deze manier had opgelicht.

• Flip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:03

Flip

^^

offtopic:
Ik heb het nog wel eens erger gehad, iemand had DDR-SDRAM gekocht en meneer had gewoon SDRAM. Dus wat denkt hij: Oh dan knip ik er toch een nokje uit met een tangetje! Dat voldoet prima :+
Vervolgens garantie komen claimen omdat het geheugen niet meer werkt }:O

• magic_nl

magic_nl

Topicstarter
Zo.. Na het plaatsen van 'n nieuw bordje (Asus P4V8MX-VX) werkt 't machientje weer naar behoren... En nu wachten op z'n volgende slimme actie...

Oh en de moederbordkeuze is tot stand gekomen middels 2 redenen:
- Nieuwe moederbord heeft net als oude 'n Via chipset (oud PT880, nieuw P4M800) waardoor de kans dat windows zonder reinstall zou werken groter was (en dus ook is gebleken, wel de drivers bijgewerkt naar de niewste)
- Er zijn nog maar weinig s478 borden te vinden

[ Voor 41% gewijzigd door magic_nl op 19-09-2007 08:32 ]

Systeemspecificaties

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Kan je de kast niet met een hangslot dichtmaken, kan ie ook geen hardware meer beschadigen....
vaak zitten er aan een kast 2 oogjes waar een hangslotje doorheen past.. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door 2bmws op 19-09-2007 08:36 ]

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• magic_nl

magic_nl

Topicstarter
Helpt vast niet... Pakt ie gewoon 'n ijzerzaag..

Systeemspecificaties

Verwijderd

2bmws schreef op woensdag 19 september 2007 @ 08:35:
Kan je de kast niet met een hangslot dichtmaken, kan ie ook geen hardware meer beschadigen....
vaak zitten er aan een kast 2 oogjes waar een hangslotje doorheen past.. ;)
Antec Sonata III heeft een slotje in de zijkant :)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Er hangt ook 'n brandluchtje, maar de voeding is OK.
Jaja, als de magische rook eruit is dan werkt het moederbord niet meer..... :P

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

-=bas=- schreef op woensdag 19 september 2007 @ 11:00:
[...]

Jaja, als de magische rook eruit is dan werkt het moederbord niet meer..... :P
Want moederborden werken op rook :+
Pagina: 1