quickpar langzaam onder xp, snel onder vista

Pagina: 1
Acties:
  • 1.365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:04
omdat ik veel software heb die niet onder vista werkt heb ik weer xp op mijn compal ifl90 gezet

in vista als ik met quickpar aan het repareren ben,
dan haal ik een snelheid van ~800 MB/s tot ~900 MB/S
nu onder xp dan haal ik een snelheid van ~10 MB/s tot ~30 MB/s

hoe kan dit?, (in vista had ik oa indexing en meerdere HD slurpende services uitgezet)
ik heb vista eral af gegooit dus ik kan niet met hdtune even in vista kijken

ik had al hier op GoT gelezen dat quickpar het meeste vraagt van de HD, daarom zet ik hier mijn post.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vista kan je RAM als extra cache voor de HDD gebruiken, dus je bent niet, zoals in XP, constant van de HDD aan het lezen en schrijven.

• oddish2211
TheZeroorez schreef op zondag 16 september 2007 @ 09:56:
Vista kan je RAM als extra cache voor de HDD gebruiken, dus je bent niet, zoals in XP, constant van de HDD aan het lezen en schrijven.
dus je schrijft niet naar de hd maar naar het ram, en daarna achteraf rustig naar de hd schrijven?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Waarschijnlijk zit er zoiets achter ja, want 900MB/s naar een HDD schrijven lukt je niet zomaar, en het kan ook niet eeuwig in je RAM blijven rondhangen :P

• oddish2211
TheZeroorez schreef op zondag 16 september 2007 @ 10:04:
Waarschijnlijk zit er zoiets achter ja, want 900MB/s naar een HDD schrijven lukt je niet zomaar, en het kan ook niet eeuwig in je RAM blijven rondhangen :P
en ik neem aan dat zoiets niet mogelijk is in xp? om ram als swap te gebruiken?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:28

SpamLame

niks

Dat is het wel, maar dan heet het een Ram disk en werkt het even wat anders.
Waar Vista een slim trucje gebruikt zit je met een RAM disk vast aan een soft en of hardware oplossing. Bij Software woordt een deel van je werkgeheugen als disk gepresenteerd aan je OS en bij hardware (bv de iRAM van Gigabyte) hangt dat geheugen dedicated aan een SATA poort.

• oddish2211
SpamLame schreef op zondag 16 september 2007 @ 10:15:
Dat is het wel, maar dan heet het een Ram disk en werkt het even wat anders.
Waar Vista een slim trucje gebruikt zit je met een RAM disk vast aan een soft en of hardware oplossing. Bij Software woordt een deel van je werkgeheugen als disk gepresenteerd aan je OS en bij hardware (bv de iRAM van Gigabyte) hangt dat geheugen dedicated aan een SATA poort.
dat IRAM ken ik al, maar nu kreeg ik een idee;
als je nou 4gb ram in je systeem doet op een 32 bits systeem, dan kun je maar ~3.2 GB zien en gebruiken. maar als je nou die overige 0.8 GB gebruikt als swap disk en die zie je dan in deze computer als een schijf?

( wel een hele verandering in het onderwerp :) )

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:28

SpamLame

niks

Gaat niet als je een software ramdisk maakt. Limiet is nl bepaald door OS (en mogelijk ook de hardware) en je kan alleen het ram gebruiken wat het OS ziet. Daarnaast is het niet handig om je swap in een sw-ramdisk te zetten. Swap wordt immers gebruikt als er te weinig ram voorhanden is en dat ga je dan in de handwerken door een ramdisk aan te leggen.
Pagina: 1