mobo met dual GbE, vga en raid

Pagina: 1
Acties:

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 21:44
ik ben opzoek naar een mobo dat dat onboard dual gigabit ethernet, een igp en raid 5 of 10 ondersteund met minimaal 4 sata poorten en dat met een am2 socket.

ik heb me helemaal suf gezocht maar heb nog niets kunnen vinden, de msi k9n ultra en abit ab9-pro kwamen dicht in de buurt, maar de msi heeft geen igp en de abit geen am2 en bovendien eigenlijk te duur.

dus ik vroeg mij af of iemand een mobo weet te vinden die,

- raid 5 of 10
- am2
- IGP (maakt me niet uit welk type)
- dual GbE (!)
ondersteund

prijs kaartje is max 75,- ( ik weet het tis niet veel :P )

ik wil deze icm met een amd sempron 3600, 1 gb ddr2 en een 2u 19inch kast (al aangeschaft) gaan gebruiken als server(tje) voor onder andere http/ftp, teamspeak/ventrillo wat gameserver en file-server (jaja ik wil nogal wat >:) )

bvd

iggie

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb geen idee of het er is, maar ik ben bang dat je voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. En al zou het mogelijk zijn, voor een server wil je echt geen budget-hardware waarbij de kans groter is dat het wat minder goed wil (samen)werken.

C:\>_

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

microATX bordje en dan een PCI gigabit ethernetkaart erbij nemen? De markt voor dit soort specifieke moederborden is zo klein, dat ik je weinig kans geef.

Als het maar 75 euro mag kosten, dan kun je net zo goed stoppen. Je zult naar zakelijke opties moeten gaan zoeken, consumentenbordjes hebben geen 2 ethernet aansluitingen nodig.

[ Voor 37% gewijzigd door gambieter op 16-09-2007 01:57 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• !GN!T!ON
mischien heb je gelijk, maar aangezien dat msi bord bied *precies* wat ik wil op de igp na, voor 70 euro. dus leek het me niet onmogelijk. ik geen ander bordje kan vinden dan neem ik dat msi bordje maar denk ik en ga ik voor een goedkope losse kaart, maar dat geniet niet mijn voorkeur.

en verder hoeft budget hardware niet meteen slecht te zijn, ik wil ook geen highend of zeer zware dingen doen, ik heb een hele tijd een amd athlon 1ghz met cheap no-name geheugen en een of ander budget mobotje als servertje gehad werkte altijd perfect, maar ik wil nu wel iets dat een tikke sneller is en gewoon in een nette 2u kast

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uuh, je zou wel eens problemen kunnen krijgen om die "goedkope losse kaart" in de 19" 2U kast te passen als dat de kast gaat zijn die ik vermoed :+

Dat ding heeft namelijk een PCI riser op de tweede externe plek zitten, wat op die plank bezet wordt door een PCIe 1x slot...

Tip iig:
Laat je RAID eis vallen - dat kun je prima in software doen als het moederbord het niet in firmware ondersteunt :)

Oslik blyat! Oslik!

• !GN!T!ON
dion_b schreef op zondag 16 september 2007 @ 02:03:
Uuh, je zou wel eens problemen kunnen krijgen om die "goedkope losse kaart" in de 19" 2U kast te passen als dat de kast gaat zijn die ik vermoed :+
nou je het zegt }:O :+

maar software raid, is dat niet veel trager dan onboard ( ik weet het dat nou ik weer neit de snelste manier is :P )

maar goed, dan zou ik maar eens moeten gaan kijken naar een simpel bord je met een igp, 1GbE lan en dan via de riser een pci gbe kaartje erbij gooien, dat zou dan wel toe doen moeten zijn denk ik? :P

toch wel jammer, ik had graag de hele zooi onbaord gehad :/

EDIT: jeetje das nog moeilijk zeg, een mobo vinden die op de tweede plek een pci slot heeft zitten :( zijn er blijkbaar niet veel meer van :X

[ Voor 9% gewijzigd door !GN!T!ON op 16-09-2007 03:39 ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Vinnie schreef op zondag 16 september 2007 @ 01:53:
Ik heb geen idee of het er is, maar ik ben bang dat je voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. En al zou het mogelijk zijn, voor een server wil je echt geen budget-hardware waarbij de kans groter is dat het wat minder goed wil (samen)werken.
pcies ! (meer kan ik niet erover zeggen, koop aub fatsoenlijke hardware :P)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

!GN!T!ON schreef op zondag 16 september 2007 @ 02:23:
[...]

nou je het zegt }:O :+

maar software raid, is dat niet veel trager dan onboard ( ik weet het dat nou ik weer neit de snelste manier is :P )
Nee, het is waarschijnlijk exact even snel, aangezien onboard RAID ook alleen maar in firmware werkt, dus je CPU doet het werk toch al. Grap is trouwens dat bij 'lichte' RAID arrays software RAID juist sneller kan zijn dan echte hardware RAID (dus met een I/O processor)
maar goed, dan zou ik maar eens moeten gaan kijken naar een simpel bord je met een igp, 1GbE lan en dan via de riser een pci gbe kaartje erbij gooien, dat zou dan wel toe doen moeten zijn denk ik? :P

toch wel jammer, ik had graag de hele zooi onbaord gehad :/

EDIT: jeetje das nog moeilijk zeg, een mobo vinden die op de tweede plek een pci slot heeft zitten :( zijn er blijkbaar niet veel meer van :X
Valt op zich mee, kijk eens naar de Asrock ALiveNF6G-DVI :z

Oslik blyat! Oslik!

• !GN!T!ON
ja dat asrock bordje had ik al op het oog ;)

maarre, wat is een "lichte raid setup" dan? mirroring?

iig iedereen bedankt voor de reacties :)

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Licht als in mirroring of striping jah. Bij RAID1 en RAID0 heb je niet te maken met parity wat die I/O processor dus vooral 'goed' doet.

Voor RAID kun je anders eens lezen in de RAID FAQ :)

C:\>_

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook met RAID 5 maakt het geen drol uit of je software RAID of firmware RAID doet. Zoals gezegd beide leunen op de CPU. Als je die wilt ontlasten zul je een (lompe, dure) PCI(e) kaart met eigen processor moeten kopen. Dat kost je geheid ongeveer zoveel als de rest van je systeem bij elkaar (aangezien de rest low-budget is), en bij RAID 10 of RAID 5 met slechts 3 schijven betwijfel ik sterk of het significante verbeteringen gaat opleveren. Die kaarten bewijzen vooral bij grote opstellingen met veel schijven hun nut.

Oslik blyat! Oslik!

• !GN!T!ON
idderdaad ik heb al eens gekeken naar een losse raid controller, expensive piece of kit :P
maar goed het was mijn bedoeling om raid 5 of 10 te draaien, voor toch wat extra snelheid, en data veiligheid
Pagina: 1