Geluid naar Marantz over spdif, alc888 of Xfi?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik wil m'n geluid van m'n HTPC naar m'n Marantz versterker sturen over SPDif, dus digitaal.
Ik wil de DAC in de versterker gebruiken om het geluid af te handelen.

Ik heb al een en ander gelezen over kaarten die wel of niet het geluid resampelen naar 48Khz.
Dit schijnt niet goed te zijn wanneer je de geluidsafhandeling door je versterker laat doen.

Nu had ik een Xfi kaartje op het oog van +/- 100e die ik via de Spdif wil aansluiten op m'n receiver. Deze zou het geluid niet resampelen. Maar nu zag ik ook bijvoorbeeld dit moederbordje:

MSI K9AGM2-FIH met de ALC888 soundchip. Dit bordje heeft ook spdif en zover ik kon vinden op internet resampled deze ook niet. Kan ik nu net zo goed deze nemen of zit er weldegelijk kwaliteitsverschil in deze opstelling.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Realtek's ALC888 resampled als ik de bronnen op internet mag geloven niet meer, dus het signaal zal equivalent zijn.

Anders ben je beter af met deze drivers en een van de volgende kaartjes dan met een overpriced XFi:
http://cmediadrivers.googlepages.com/supporteddevices
De Trust SC-5250 ligt bijvoorbeeld voor drie tientjes in de Mediamarkt en heeft coax/optical inputs en outputs.

This can no longer be ignored.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Als je de boel via spdif gaat uitsturen zou ik lekker voor een onboard geluidschip gaan.
100 euro uitgeven terwijl een onboard geluidschip hetzelfde kan is gewoon echt heel zonde van je geld. zelfs die 30 euro is zonde van je geld (blijf ver weg van de producten met het merkje trust).

[ Voor 10% gewijzigd door job op 15-09-2007 22:09 ]

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-02 09:15
Probleem met de X-fi's is ook nog dat je een bijbehorende io-module of verloopkabeltje moet kopen van 30 euro (heb het zelf trouwens wel met mijn Marantz receiver).

• NitSuA
bedankt voor jullie snelle antwoorden!
maar dan nu de hamvraag (en ik weet dat ik het zelf kan opzoeken :*) ) maar weet iemand uit z'n hoofd een moederbordje voor intel core2duo met spdif die niet resamples naar 48Khz en die een hdmi uitgang heeft incl. audio die hd ready kwaliteit aan kan :P ?

zo ja, kan deze dan geluid over hdmi en over spdif tegelijk weergeven onder vista media center?

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:36
Voorzover ik weet bestaan er geen (Core 2 Duo) moederborden met HDMI-uitgang. Je zult het gewoon met S/PDIF moeten doen. In theorie zou het niet uitmaken wat voor geluidskaart je dan gebruikt, zolang er maar niet geresampled wordt. In de praktijk heb ik gemerkt dat het vaak nog best wat geklooi is.

Ik heb nu een HDA/Auzentech X-Plosion geluidskaart gekocht, waar je de sample rate zelf kan instellen (44.1 of 48KHz). Dit is ook niet ideaal, want dan moet je steeds handmatig switchen als je van muziek naar film gaat. Ik weet niet hoe dit bij andere geluidskaarten gaat, maar het lijkt me dat dit onvermijdelijk is (namelijk: wat doet 'ie als er 44.1 EN 48KHz content afgespeeld wordt?).

Ik ben nu tot de conclusie gekomen dat ik mijn computer maar lekker analoog ga aansluiten. Ik weet niet in wat voor prijsklasse je versterker ligt, maar ik heb gelezen dat een goede geluidskaart (oa X-Fi en Auzentech kaartjes) vaak beter analoog dan digitaal kan worden aangesloten. De geluidskwaliteit van die dingetjes zijn namelijk nog helemaal zo gek niet. Op sommige Auzentech kaarten kun je zelfs nog de 'opamps' vervangen, voor een nog betere kwaliteit. Dure versterker die daar tegenop kan. Wel zorgen voor goede kabels, niet van die dropvetertjes.

Maar inderdaad, in theorie zou het met een bepaald type Trust kaartje van nog geen 20 euro ook moeten kunnen om lekker alles door te sturen naar de versterker.

PS: je hebt het over HD-ready kwaliteit audio. Wat moet ik me daar bij voorstellen? :P Er bestaat helemaal niet zo'n HD-standaard in de audiowereld. Eigenlijk begrijp ik je hele laatste post niet, wat moet je met EN S/PDIF EN HDMI? Je wilde toch S/PDIF (coax/optisch) gaan gebruiken voor je versterker, en niet HDMI?

[ Voor 10% gewijzigd door FreddyFish op 15-09-2007 22:31 ]

• NitSuA
Freddyfish, ik bedoel eigenlijk met hdmi en spdif dat ik m'n tv via hdmi wil aansluiten en dat deze zo tv met geluid uit de tv boxjes heb, en dat ik tegelijk een spdif naar m'n receiver heb lopen zodat m'n receiver ook geluid heeft.

ik kan dat tv kijken met gewoon tv geluid, of het tvgeluid ff uitzetten en m'n versterker aanzetten, zonder dat ik dus kabeltjes of instellingen moet veranderen. Mijn vraag is dus of ik 2 geluidsbronnen in een vista media center tegelijk kan laten werken.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

NitSuA schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 22:13:

maar dan nu de hamvraag (en ik weet dat ik het zelf kan opzoeken :*) ) maar weet iemand uit z'n hoofd een moederbordje voor intel core2duo met spdif die niet resamples naar 48Khz.
Ga eens op zoek naar een moederbord met een chip uit de realtek alc88x chipset serie. :)
Je hebt er zelf al een in de startpost staan, maar er zijn nog genoeg andere borden. Wat die hdmi uitgang betreft.. dat is niet zo interessant. Een beetje moderne tv die hdmi heeft, kan prima een andere bron (bijvoorbeeeld toslink) koppelen aan het beeld wat die binnen krijgt.

Er zijn overigens ook videokaarten verkrijgbaar met een digitale geluids ingang om deze toe te voegen aan de hdmi uit.

[ Voor 35% gewijzigd door job op 15-09-2007 22:57 ]

Pagina: 1