[Excel] Cel-waarde ophalen en in formule plaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ghizmo
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-12-2023
Hallo daar tweakers,

ik ben weer eens bezig met Excel, en probeer nu iets uit wat me maar niet wil lukken.
Ook heb ik google al gezocht op de volgende termen:

Fetch cel data into formula
excel cel plaatsen in formule
excel cel invoegen in formule

Ik heb zo een gevoel dat ik weer met VBA moet gaan zitten klungelen, in welk geval ik het wel gewoon handmatig zal gaan doen, tenzij ik en scriptje krijg, hier of van ee nvriend.
Hier komt het dan.

A1 = 1
A2 = 11
A3 = 50
A4 = formule[=A1+A2]

A5 = formule[=A3* 1,"A4"]

Ik dacht dus dat het zoiets eruit zou zien, maar dit werkt overduidelijk dus niet.
Wat ik dus probeer te doen is een cel ophalen en middenin een formule plaatsen zodat hij die cel beschouwt (in mijn geval dan) als een percentage waarde. waardoor het dus 1,12 zou worden. en 50 * 1,12 = 55,6

Wat ik dan eigenlijk ook nog zocht, wat niet persee nodig is of belangrijk, gewoon om te weten, of het mogelijk is een maximum waarde toe te voegen aan A4. Waardoor de totale waarde van A1 en A2 nooit hoger zou mogen zijn als 100 en hij hier dan een bericht voor laat zien, of gewoon een cel met gebrabbel erin.

Alvast bedankt,
Ghiz

PS: Office 2003

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-03 10:53

Gé Brander

MS SQL Server

Wat bedoel je met A3 x 1 en dan die komma en dan A4. Wat wil je dat die komma doet met A4 in combinatie met A3 x 1?

Oh, je wilt A3 x (1 + (A4/100))

Kan je gewoon zo invullen. Vergeet dat rare Formule=, en voer gewoon = in

[ Voor 44% gewijzigd door Gé Brander op 15-09-2007 19:58 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Wat wil je nou? Schrijf de formule eens uit.

Wat werkt er niet aan "= (A2+A1)*(A4 / 100)" ofzo?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-03 20:14
A5 = A3 * (1 + A4/100)

is dat niet simpeler?

edit: te laat :-)

[ Voor 18% gewijzigd door maxtrash op 15-09-2007 19:58 ]

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:41
Je kunt in A5 gewoon zetten =A3*(A4/100+1). En dan komt er keurig 56 uit (en geen 55,6, aangezien 50 *1,12 = 56)
En wat betreft een max. van 100, je zou bijv. in cel A4 kunnen zetten: =als(A1+A2>100;"Meer dan 100% kan niet";A1+A2)

Edit: Moet sneller leren typen

[ Voor 6% gewijzigd door --Niels-- op 15-09-2007 20:01 ]

• Ghizmo
Zoveel gemakkelijker.

Ik type het binnenin [ ] omdat er al zoveel = stonden.

Maar goed, dit is ZOVEEL makkelijk, bedankt allemaal!

EDIT:
=als(A1+A2>100;"Meer dan 100% kan niet";A1+A2
Wat houd dit allemaal precies in-
Hij zegt dat als het groter is als 100 dan krijg je ee bericht met kan niet meer dan 100%, maar wat doet dat laatste ;A1+A2 in de formule dan ?

[ Voor 46% gewijzigd door Ghizmo op 15-09-2007 20:06 ]

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Maarre, dit is niet een gebrek aan kennis van Excel denk ik, maar een gebrek aan logisch nadenken.

Heb ik ook wel eens, je denkt veel te moeilijk om een simpel probleem op te lossen... ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Ghizmo
Precies - basisschool iets, gebeurt vaker, sorry voor de moeite.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ghizmo schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 20:04:

Hij zegt dat als het groter is als 100 dan krijg je ee bericht met kan niet meer dan 100%, maar wat doet dat laatste ;A1+A2 in de formule dan ?
Check of A1 + A2 groter is dan 100, zo ja geef boodschap weer, zo nee geef A1 + A2 weer... ;)

Moet trouwens zijn:

code:
1
=als(A1+A2>100;"Meer dan 100% kan niet";A1+A2)
<= laatste ')' vergeten.

[ Voor 11% gewijzigd door Gé Brander op 15-09-2007 20:11 ]

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:41
Ghizmo schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 20:04:
Zoveel gemakkelijker.

Ik type het binnenin [ ] omdat er al zoveel = stonden.

Maar goed, dit is ZOVEEL makkelijk, bedankt allemaal!

EDIT:
Als groter dan 100, dan krijg je idd een bericht, als het niet groter is dan 100, dan rekent hij uit hoeveel A1+A2 is.
Tip: Als je in Excel in de formulebalk gaat staan, dan geeft Excel ook extra info over wat de functie doet. Als je bijv. op de laatste A1+A2 gaat staan, dan zie je dat dat het gedeelte is waar het "Waarde-als-onwaar" afhandelt.

• Ghizmo
Ja dat waarde-als-onwaar dat snap ik niet.
als ik fx doe krijg ik wel lekker alles uitgelgd, maar dat is zo marginaal dat ik dan nog niks van snap.

Beetje oefenen, gaande weg leer ik ook wel dingen.

Maar bedankt voor de uitleg :) waardeer het ten zeerste :D

Verwijderd

Vind ik overigens wel het nadeel van exel. Het irritante =als... Met php schrijf je dat toch sneller vind ik. Ik moest laatst bij een bepaalde waarde een bepaald procent geven, en dan moet je dat helemaal uitschrijven.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 20:18:
Vind ik overigens wel het nadeel van exel. Het irritante =als... Met php schrijf je dat toch sneller vind ik. Ik moest laatst bij een bepaalde waarde een bepaald procent geven, en dan moet je dat helemaal uitschrijven.
Ghizmo schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 20:16:
Ja dat waarde-als-onwaar dat snap ik niet.
als ik fx doe krijg ik wel lekker alles uitgelgd, maar dat is zo marginaal dat ik dan nog niks van snap.

Beetje oefenen, gaande weg leer ik ook wel dingen.

Maar bedankt voor de uitleg :) waardeer het ten zeerste :D
Wat is er nou zo moeilijk aan:
code:
1
=als(Evaluatie;formule als waar;formule als niet waar)

Of begrijp ik niet goed wat je niet begrijpt?

• Ghizmo
Hoe moet ik weten wat evaluatie inhoudt, welke cellen ?
Daarnaast staat er ..als je tekst wilt gebruiken, niet bij dat je quotes moet gebruiken voor tekst.
En hoe moet ik weten dat als het niet waar is dat je gewoon de normale formule moet gebruiken.

Niet iedereen snapt zo'n globale uitleg. En ik ben daar blijkbaar één van.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dit gaat het langzamerhand nergens meer over. Het is niet erg als he het niet 1-2-3 snapt, maar er zijn meer dan genoeg boekjes waar de basisbeginselen van Excel op een eenvoudige manier worden uitgelegd en ook in de help van Excel staan bij bijna iedere functie wel een aanal voorbeelden. :)

Bestudeer die eens, en als je het dan nog niet begrijpt, probeer dan ieder geval een concrete vraag te stellen. Je kunt niet verwachten dat wij helderziend zijn en weten wat jouw niveau precies is.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ghizmo schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 23:31:
Hoe moet ik weten wat evaluatie inhoudt, welke cellen ?
Daarnaast staat er ..als je tekst wilt gebruiken, niet bij dat je quotes moet gebruiken voor tekst.
En hoe moet ik weten dat als het niet waar is dat je gewoon de normale formule moet gebruiken.

Niet iedereen snapt zo'n globale uitleg. En ik ben daar blijkbaar één van.
Evaluatie is iets wat jij zelf bepaalt aan de hand van de functionele eis van je werkblad. Dat kan niemand anders dan jij zelf bepalen.

In elk voorbeeld binnen de hulp functie van Excel, staan er quotes om de tekst heen als het een voorbeeld met tekst is. Dan is het logisch dat je dat moet gebruiken. 8)7

En die laatste opmerking... Check de voorbeelden in de hulp functie van Excel!

Pagina: 1