X2 4200+ gewoon te gebruiken met cooler van andere CPU?

Pagina: 1
Acties:

• Cpt.Iglo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-03 14:02
Volgende week komt eindelijk mijn CPU upgrade; het betreft een X2 4200+.
Op dit moment heb ik een Opteron 144 met boxed cooler. De 4200+ die ik haal is bij de betreffende winkel alleen te krijgen als Tray variant.

Mijn vraag is nu dan ook, is het veilig om de boxed cooler van de Opteron te gebruiken bij de nieuwe processor of is het aan te raden om gelijk een nieuwe CPU cooler te halen?

Vanzelfsprekend is hier op internet weinig over te vinden en ook op GoT krijg ik geen antwoord op mijn vraag. Vandaar dit topic :)

Iemand die me hierover kan adviseren?

Alvast bedankt :)

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik vind het nogal onuttig om dit te vragen, je koopt al voor een prikkie een goede universele cpu cooler. Dus waarom moeilijk doen, als het makelijk kan of zie ik dit verkeerd ?:)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Het antwoord op je vraag is 'ja'.

Maar zoals hierboven gezegd, waarom moeilijk doen? Voor 9 euro heb je een Arctic Alpine 64 die beter koelt dan welke boxed koeler dan ook.

Verwijderd

als het afgegeven vermogen van de CPU's hetzelfde is, of de oude hoger, dan is het geen probleem.

Als het afgegeven vermogen van de nieuwe hoger is, dan kan je het proberen.
Als dan de temperatuur dan boven de ±60 graden komt kan je beter een koeler kopen die wat meer warmte af kan voeren.

Heb je koelpasta in huis?

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Dit moet gewoon kunnen, wel even de oude koelpasta verwijderen/schoonmaken en nieuwe koelpasta eronder doen. zover ik weet zijn alle boxed koelers hetzelfde op een paar heatpipe varianten na.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 13:38
Bij een boxed A64 X2 tot en met 4200+ zit dezelfde koeler als bij een single core A64. Dus volgens AMD is die koeler voldoende.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Cpt.Iglo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-03 14:02
@ rafler en leonpwner1: Ik vraag gewoon of het mogelijk is, ja of nee. Ik weet ook wel dat je voor een tientje een betere koeler hebt, maar dat is mijn vraag niet. (No offence verder ;))

De reden dat ik dit vraag is omdat ik een videokaart teruggebracht heb, en van dat geld (of minder) wil ik graag een CPU upgrade doen. Als ik er nog een koeler bij koop kom ik waarschijnlijk boven dit bedrag uit en ik heb geen zin om bij te betalen. ;)

@ de rest: Bedankt, dat is dan duidelijk. Ik heb koelpasta in huis dus het moet geen problemen gaan geven denk ik.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:17
Het is wel 65Watt voor de Opteron tegen 90 Watt voor Athlon X2. Het kan wel, maar ik adviseer het niet :+.

Verwijderd

Jazeker, het kan, als de koelers praktisch hetzelfde zijn. Ik ga zo een A64 3000+je swappen voor een A64 x2 4200+je, dus zal kijken naar het verschil in de koeling. Zoals het in mijn geheugen staat zijn het exact dezelfde koelers hoor, een 3000+ wordt met stockcooler ook zeker niet warm, iedereen was daar altijd positief over toentertijd. Weet niet hoe het met de Opteron zit, uit mijn hoofd waren de koelers voor alle processoren van de nieuwe A64 generatie in het begin hetzelfde, ik denk dat de Opteron dus dezelfde koeler heeft meegekregen als mijn 3000+.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 11:19 ]

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 23:18
Misschien dan nog een "nuttelose" vraag (voor sommige personen dan).

Als ik een nieuwe CPU neem (heb ik vanavond) en wil dus ook de oude koeler gebruiken. Moet er dan nieuwe koelpasta tussen?

Aangezien er nu zo'n "koelsticker" onderzit. Of kan blijft dat spul gewoon goed zitten en kan de nieuwe CPU gewoon weer gebruikmaken van de oude sticker?

(Ga van AMD 64 3700+ -> X2 4200+ )

alvast bedankt voor de info ;)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Sowieso nieuwe koelpasta smeren, die uit hard uit, en maakt nooit optimaal contact meer met de nieuwe CPU. Er blijven normaal gesproken immers ook restjes koelpasta achter op de processor waar je de koeler vanaf haalt.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 23:18
Brede P schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 12:51:
Sowieso nieuwe koelpasta smeren, die uit hard uit, en maakt nooit optimaal contact meer met de nieuwe CPU. Er blijven normaal gesproken immers ook restjes koelpasta achter op de processor waar je de koeler vanaf haalt.
ok, dan moet ik er effe een tubetje bij halen ;)

Ik dank u voor de snelle reactie!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik denk dat TS na twee maanden zelf het antwoord al heeft gevonden. O-)

Verwijderd

Edmin schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 12:57:
[...]

Ik denk dat TS na twee maanden zelf het antwoord al heeft gevonden. O-)
Whehe, lol, keek even niet naar de datum... Maar, heb net cpu's verwisselt (a64 3000+ voor een a64 x2 4200+), paar tips:
- reset je bios eventjes, want mijn overclock bleef behouden (gelukkig voor mij geen probleem, apparaatje draait nu op 2900 mhz stable tot nog toe _/-\o_ )
- koelpasta uiteraard opnieuw aanbrengen, oude verwijderen met wasbenzine
- koeling van mijn 3000+ (uit 2004) heeft een koperen onderkant, terwijl de nieuwe koeling helemaal uit alu is voltrokken, ik heb daarom de oude behouden (betere warmte overdracht).
Pagina: 1