Asus p5n32e-sli bootfailure by hogere memory freq.

Pagina: 1
Acties:

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:20
Ik heb sinds een maand ofzo een nieuwe pc. Het is een Intel Core2duo e6750 met een asus p5n32-e SLI met 2x 1 gb kingston hyperx 1066 mhz Nvidia ready dual channel kit en een 2x 500gb seagate drive in raid0, kaart geforce 8800GTS en dat was het ong wel.
Nu had ik een aantal problemen, na uren speurwerk heb ik hier een aantal van opgelost.

Probleem 1) voltages in asus probe waren rood
Oplossing: googlen en asus mailen. Via google bleek dat het door de bios versie kwam (802) en asus zei stuur het bord maar rma...
Zelf via manual VHT op 1.25 gezet, 1 vd 2 rode was toen weg. Met SBcore lukte dit niet want dan (lager) startte windows niet meer.
Vandaag naar 1103 geupdate en die voltage problemen zijn weg.

Probleem 2 is hierdoor echter verergerd: het systeem kan niet hoger dan de AI +10%, dan hangt alles in windows. Doe je het via de bios (dus FSB hoger dan 366) dan krijg je een mooi zwart scherm en na enige tijd de melding dat er een bootfailure was.
Na deze update had ik sli ready weer ingeschakeld op 5% echter de boot hiernaa liep de bios vast in de setup en vervolgens kon ik niks meer met mn pc. NA 3x power on/off kwam hij tot de L van Ai LifestyLe maar daar bleef het dan bij.
Jumper ding gedaan zodat bios resette. Alles defaullt en SLI op disabled en welja alles werkt.
Ik begon te vermoeden dat de problemen iets met geheugen te maken hadden.

Voor de zekerheid dit gedaan:
pc uit, geheugen verplaatst naar bank 3,4 ipv 1,2 (opstelling is 1,3,2,4 voor dual channel), manual bios toen LINKED overclocking en dan 1550 mhz en dus geheugen op ong 860 automatisch. Pc restart en ja hoor: problemen.
Hierna 1520 mhz UNLINKED (dus geheugen 800) pc restart en werkt perfect. Om zeker te zijn 1600 mhz en pc restart en die werkt ook, typ er nu mee (dus @ 3.2 ghz effectief).

Mijn verhaal is misschien beetje chaos maar komt er op neer dat kleine overclock van de standaard 1333mhz opererende mobo leid tot wijgeren van de boot van de gehele pc (dus niet windows ofzo). Zet ik geheugen op unlinked dan werken de hogere fsb's wel gewoon.
Dus waar ligt het nu aan? Zo ver ik me kan herrineren staat mijn geheugen op de supported list van het moederbord. Mobo RMA sturen wordt ik niet echt vrolijk van maarja testen van het geheugen bij alternate is ook weer 15 euro als het niet defect is (en op standaard mhz is dat ook niet zo want nog nooit een BSOD gehad).
HELP:S?
O ja de reactie van asus was in het begin meteen stuur maar RMA (in het nederlands dus dan weet je het wel...), dus zonder uberhaupt de bios te updaten... Jammer dat je niet meer de japanners krijgt die weten er vaak veel van...

Dit is mijn geheugen: http://www.valueram.com/datasheets/KHX8500D2K2_2GN.pdf
Moederbord: http://www.asus.com/produ...=0&model=1459&modelmenu=1
of http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=397
Geheugen staat niet op de VQL maar kingston 6400 variant wel...

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 15-09-2007 19:10 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:11

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Tja, de simpele oplossing is dat het geheugen het niet trekt. Staat dat soms op een hoge divider? (oftewel het geheugen draait 1066 met de processor op stock) Dat zou betekenen dat je geheugen niet goed overklokt.. Kan gebeuren, en in dat geval is je optie de divider omlaag zetten. (check ook even je timings, 5-5-5-15 moet werken ;) ) Wat zijn je voltages echt? Heb je een multimeter die je even op je 12V kunt zetten? (en als je een beetje handig bent zoek je een pinnetje op je moederbord dat ongeveer 1.25V voert, maar dat kan tricky zijn).

Als je serieus wilt overklokken raad ik je trouwens aan om die AI te vergeten, en de FAQ in TCA door te lezen... Leer je ook nog eens wat van :P

ps. RMA is in dit geval niet nodig, het bord werkt goed op aangegeven specs, en overklokken == weg garanties...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn