Situatie schets
Basis school met 50 pc's met Windows XP SP2
1 DC Windows 2003 Standaard P2 400mhz Raid 1 systeem
- Applicatie server (leerlingen software)
- Database server (geen sql databases, maar gewoon wat simpele leerlingen software db
- DNS/DHCP
1 Linux backup server met raid 1 + tape drive
Speedtouch ADSL Modem/router
Administratie/directie/staff 10 pc's Windows XP SP2
Probleemstelling
Wegens te weinig financiële middelen hebben we heel lang maar één server tot onze beschikking gehad.
Naast een vrij langzaam netwerk, was het ook niet echt veilig te noemen!
Nu hebben we eindelijk nieuwe hardware, maar ik wil graag jullie mening hebben over de inrichting.
Nieuwe Hardware
Het zijn allemaal HP netservers, lp 2000r (2U) en de 1U weet ik het model nr zo even niet van
Boa
1U Dual P3 1.26ghz
2gb Geheugen
3x 18gb ultra 310k scsi
hardware raid
1x nic
geen redundant voeding
Annaconda
1U Dual P3 1.26Ghz
2gb geheugen
2x ultra 318gb 15k scsi
hardware raid
1x nic
geen redundant voeding
Cobra
2u Dual p3 1ghz
1.5gb geheugen
6x ultra 3 10k 18gb + 1 spare
hardware raid
3x NIC
DVD
Dual Power (redundant)
Python
2u p3 Single 1ghz (niet dual dus)
1gb geheugen
hardware raid
6x 18gb 10k + spare
3x NIC
Dual Power (redunant)
CDROM
Plan
Annaconda
Domain controller/Active directory
DNS/DHCP
Printserver
Applicatie server
- Leerling software draait lokaal, maar enkele bestanden worden op server globaal aangesproken
- Leerling software ISO's die niet voor het netwerk zijn gemaakt en via daemon tools worden gedeeld
- Overige sofware die grotendeels op het netwerk staat en leerlingen streamen hier kleine avi's van etc
- Overige software + de installatie files/snelkoppelingen
- Administratie bijna allemaal uitbesteed, maar wel één of twee software pakketen die via het netwerk werken
Database Server
- Geen zware sql/msql databases, maar gewoon simpele acces of gelijkwaardige databases met leerlinggegevens.
Onderbouwing
- 15k disks, hierdoor kunnen meerdere gebruikers veel (kleine) bestanden aanspreken en wijzigen (applicatie services)
- De tweede 1u server (boa) heeft na genoeg dezelfde specs, kan als cold swap dienen? Maar dat is dan weer zonde om de extra hardware niet te gebruiken?
Nadelen
- Geen redundant voedingen, bij uitval, domein en veel applicaties offline.
- Leerlingen kunnen dus niet inloggen en dus ook niet gebruik van hun software maken aangezien er enkele belangrijke bestanden op deze server nodig zijn
Cobra
Fileserver (DFS wellicht??)
Ghostcast server / tftpd
Backup
User profile backups ( alleen administratie heeft roaming profiles)
Onderbouwing
- 6 disks in raid, meer ruimte in tegenstelling tot de 1u servers.
- Fileserver vanwege zijn hoeveelheid opslag
- Ghostcast server + tftpd server, zal niet zo gek veel gebruikt worden, alleen wanneer er een nieuw werkstation moet worden geghost of gerepareerd.
- Data blijft bereikbaar, redundant voedingen voor extra veiligheid.
- DFS weet ik nog niet, maar wellicht een goed idee voor een extra back-up beveiliging via replicatie
BOA
Nog geen echte toepassing voor deze server, eventueel alle data + applicaties van de staff members, administratie en dergelijke hier op te slaan.
Onderbouwing
Mijn idee was om deze gewoon mee te laten draaien met minder belangrijke functies zodat ik deze zo kan ombouwen naar een DC wanneer de andere het begeeft.
Eventueel wou ik deze op een externe locatie gaan ophangen en hier de belangrijkste data naar syncen (leerling databases, administratie etc). Hier wellicht tevens een VPN server van maken aangezien staff members nu bijna alles via de Mail doen.
Python
Net zoals BOA, niet echt een toepassing voor.
Ik zat eventueel nog te denken aan Clark Connect, om daar wat mee te gaan stoeien. Zitten wat leuke functies in (Heb het dan over community, geen licenties voor andere versies).
En anders was ik van plan om deze server aan de andere kant van het gebouw te gaan zetten en deze te laten syncen 's avonds met de andere fileserver (backup?)
Heb nog een tapedrive over, eventueel hier de tape drive aan hangen. En dit eigenlijk inrichten als Backup Server.
Oude servers
Firewall, testbak, en linux server voor tape backups. Eve
Vragen :
- We hebben nu de $UserProfiles en $UserFolders op de DC staan, ik wil deze dus nu gaan opslaan op de Fileserver. Is dit verstandig? Is dit tevens, langzamer of sneller, of zal het niet veel uitmaken?
- Is het niet beter om de filesharing (Fileserver) op dezelfde server als de applicaties te hebben? Dan zou ik alle software + data op de twee 2U servers kunnen zetten en deze dagelijks laten syncen/repliceren.
- Is het wel verstandig om aan DFS te beginnen voor deze relatief kleine omgeving?
- Als ik dit zou doen, dan zou ik via DFS met gemak de andere 2u met 6x scsi disks aan de andere kant van het gebouw kunnen zetten voor veiligheid en replicatie.
Basis school met 50 pc's met Windows XP SP2
1 DC Windows 2003 Standaard P2 400mhz Raid 1 systeem
- Applicatie server (leerlingen software)
- Database server (geen sql databases, maar gewoon wat simpele leerlingen software db
- DNS/DHCP
1 Linux backup server met raid 1 + tape drive
Speedtouch ADSL Modem/router
Administratie/directie/staff 10 pc's Windows XP SP2
Probleemstelling
Wegens te weinig financiële middelen hebben we heel lang maar één server tot onze beschikking gehad.
Naast een vrij langzaam netwerk, was het ook niet echt veilig te noemen!
Nu hebben we eindelijk nieuwe hardware, maar ik wil graag jullie mening hebben over de inrichting.
Nieuwe Hardware
Het zijn allemaal HP netservers, lp 2000r (2U) en de 1U weet ik het model nr zo even niet van
Boa
1U Dual P3 1.26ghz
2gb Geheugen
3x 18gb ultra 310k scsi
hardware raid
1x nic
geen redundant voeding
Annaconda
1U Dual P3 1.26Ghz
2gb geheugen
2x ultra 318gb 15k scsi
hardware raid
1x nic
geen redundant voeding
Cobra
2u Dual p3 1ghz
1.5gb geheugen
6x ultra 3 10k 18gb + 1 spare
hardware raid
3x NIC
DVD
Dual Power (redundant)
Python
2u p3 Single 1ghz (niet dual dus)
1gb geheugen
hardware raid
6x 18gb 10k + spare
3x NIC
Dual Power (redunant)
CDROM
Plan
Annaconda
Domain controller/Active directory
DNS/DHCP
Printserver
Applicatie server
- Leerling software draait lokaal, maar enkele bestanden worden op server globaal aangesproken
- Leerling software ISO's die niet voor het netwerk zijn gemaakt en via daemon tools worden gedeeld
- Overige sofware die grotendeels op het netwerk staat en leerlingen streamen hier kleine avi's van etc
- Overige software + de installatie files/snelkoppelingen
- Administratie bijna allemaal uitbesteed, maar wel één of twee software pakketen die via het netwerk werken
Database Server
- Geen zware sql/msql databases, maar gewoon simpele acces of gelijkwaardige databases met leerlinggegevens.
Onderbouwing
- 15k disks, hierdoor kunnen meerdere gebruikers veel (kleine) bestanden aanspreken en wijzigen (applicatie services)
- De tweede 1u server (boa) heeft na genoeg dezelfde specs, kan als cold swap dienen? Maar dat is dan weer zonde om de extra hardware niet te gebruiken?
Nadelen
- Geen redundant voedingen, bij uitval, domein en veel applicaties offline.
- Leerlingen kunnen dus niet inloggen en dus ook niet gebruik van hun software maken aangezien er enkele belangrijke bestanden op deze server nodig zijn
Cobra
Fileserver (DFS wellicht??)
Ghostcast server / tftpd
Backup
User profile backups ( alleen administratie heeft roaming profiles)
Onderbouwing
- 6 disks in raid, meer ruimte in tegenstelling tot de 1u servers.
- Fileserver vanwege zijn hoeveelheid opslag
- Ghostcast server + tftpd server, zal niet zo gek veel gebruikt worden, alleen wanneer er een nieuw werkstation moet worden geghost of gerepareerd.
- Data blijft bereikbaar, redundant voedingen voor extra veiligheid.
- DFS weet ik nog niet, maar wellicht een goed idee voor een extra back-up beveiliging via replicatie
BOA
Nog geen echte toepassing voor deze server, eventueel alle data + applicaties van de staff members, administratie en dergelijke hier op te slaan.
Onderbouwing
Mijn idee was om deze gewoon mee te laten draaien met minder belangrijke functies zodat ik deze zo kan ombouwen naar een DC wanneer de andere het begeeft.
Eventueel wou ik deze op een externe locatie gaan ophangen en hier de belangrijkste data naar syncen (leerling databases, administratie etc). Hier wellicht tevens een VPN server van maken aangezien staff members nu bijna alles via de Mail doen.
Python
Net zoals BOA, niet echt een toepassing voor.
Ik zat eventueel nog te denken aan Clark Connect, om daar wat mee te gaan stoeien. Zitten wat leuke functies in (Heb het dan over community, geen licenties voor andere versies).
En anders was ik van plan om deze server aan de andere kant van het gebouw te gaan zetten en deze te laten syncen 's avonds met de andere fileserver (backup?)
Heb nog een tapedrive over, eventueel hier de tape drive aan hangen. En dit eigenlijk inrichten als Backup Server.
Oude servers
Firewall, testbak, en linux server voor tape backups. Eve
Vragen :
- We hebben nu de $UserProfiles en $UserFolders op de DC staan, ik wil deze dus nu gaan opslaan op de Fileserver. Is dit verstandig? Is dit tevens, langzamer of sneller, of zal het niet veel uitmaken?
- Is het niet beter om de filesharing (Fileserver) op dezelfde server als de applicaties te hebben? Dan zou ik alle software + data op de twee 2U servers kunnen zetten en deze dagelijks laten syncen/repliceren.
- Is het wel verstandig om aan DFS te beginnen voor deze relatief kleine omgeving?
- Als ik dit zou doen, dan zou ik via DFS met gemak de andere 2u met 6x scsi disks aan de andere kant van het gebouw kunnen zetten voor veiligheid en replicatie.