Toon posts:

Radeon 9800 XXL (medion versie van XT) werkt niet in games

Pagina: 1
Acties:
  • 1.265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn (niet medion) computer een ATI Radeon 9800 XXL kaart gezet. Deze kaart is een versie van Medion die herkend wordt als de 9800 XT.
De computer waar ik hem in heb gestopt is een AMD Athlon 3000+ (1800 mhz) met een Asus moederbord. Voeding is 300 watt.
Voedingskabeltje is aangesloten, en Windows draait prima, alhoewel ik soms wel het idee heb dat in Windows het opbouwen van een venster bij minimaliseren/maximaliseren nét ff iets te schokkerig gaat. Als ik echter een game opstart (bijv. Sam&Max) of 3DMark probeer te laten benchmarken, loopt de computer vast en kan ik niets anders doen dan te resetten.

Ik denk niet dat het aan de koeler ligt, aangezien hij het in de PC waar ie uit komt (de Medion) uitstekend deed.

Heb de officiele ATI drivers al geprobeerd, nu staan er de Omega drivers op. Geen verbetering.

Wat zou het kunnen zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2007 15:19 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De 9800 serie is een stroomslurper. Grote kans dat je voeding het gewoon niet trekt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zie echter wel op de ATI site staan dat ze 300 Watt of hogere voeding aanraden, eigenlijk zou ie dus wel moeten werken!

Welke voeding is een goedkope en goeie oplossing? Game niet heel erg veel, voor de rest heb ik slechts mijn HD (1tje) en DVD-brander op de voeding aangesloten!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb AGP op 4x gezet in het bios en Fast-Write uit en nu doet ie het!

Klopt het wel dat 3dMark 06 erg schokkerig en langzaam draait? (vast wel he, tis niet de nieuwste videokaart meer) maar bijv. die eerste test krijg ik echt 2 FPS ofzo...

nu even 3dmark03 downen en runnen

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:11
Medion drivers al geprobeerd :P ?

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 16:27:

Klopt het wel dat 3dMark 06 erg schokkerig en langzaam draait? (vast wel he, tis niet de nieuwste videokaart meer) maar bijv. die eerste test krijg ik echt 2 FPS ofzo...

Dat 3Dmark 06 bij jou slechts loopt vind ik niet heel vreemd hoor.

Hoi!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je kan beter testen met 3dmark03 of 05, zijn ook meer score over te vinden die je kan vergelijken met die van jou.

Verwijderd

Inderdaad, probeer ff 3Dmark 2005 of 2003 oid.

Verwijderd

de 300watt voeding als het van een goed merk is moet gewoon werken.
Ik had een 9700pro overgeklokt met de zelfde type amd 64 3200+ op een aopen 300watt voeding.

Kijk even wat voor merk voeding het is .
Staat er q-tec of sweex op dan zeg dat genoeg

Verwijderd

Het is sowieso systeem verne*kend om er een q-tec of Sweex in te doen. Als ik jouw was zou ik "dan" een Cooler Master, Enermax, Tagan en alles wat ik nog niet opgenoemd heb maar toch goed is.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Een voeding kan je pc maken of breken. Een maand geleden heb ik mijn eigen systeem samengesteld en had alleen nog een voeding nodig. Uiteraard wilde ik dezelfde dag nog spelen en kocht bij de Dynabyte een Trust 360 Watt voeding :X Prima ding als je geen snelle videkaart wilt aansluiten. Maar mijn x1950xt slurpt de hele 15a leeg op de 12v rail :P Terwijl ik destijds dacht dat ''360 Watt'' voldoende zou zijn.

M.a.w: Hecht geen waarde aan het gegeven vermogen van een computer voeding. Let op het aantal Ampere op de 12v en de 5v rails. Mijn Trust voeding zorgt voor artifacts in Vista en tijdens games, terwijl een 300 Watt Aopen, Zalman, Enermax, etc. hier waarschijnlijk minder moeite mee heeft.

Daarnaast moet een 9800XT gewoon op AGP 8x kunnen draaien. Waarschijnlijk verbruik je nu minder stroom oid door 'em op 4x te zetten.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-07 11:04

w0w

Barry|IA schreef op zondag 16 september 2007 @ 01:15:
Een voeding kan je pc maken of breken. Een maand geleden heb ik mijn eigen systeem samengesteld en had alleen nog een voeding nodig. Uiteraard wilde ik dezelfde dag nog spelen en kocht bij de Dynabyte een Trust 360 Watt voeding :X Prima ding als je geen snelle videkaart wilt aansluiten. Maar mijn x1950xt slurpt de hele 15a leeg op de 12v rail :P Terwijl ik destijds dacht dat ''360 Watt'' voldoende zou zijn.

M.a.w: Hecht geen waarde aan het gegeven vermogen van een computer voeding. Let op het aantal Ampere op de 12v en de 5v rails. Mijn Trust voeding zorgt voor artifacts in Vista en tijdens games, terwijl een 300 Watt Aopen, Zalman, Enermax, etc. hier waarschijnlijk minder moeite mee heeft.

Daarnaast moet een 9800XT gewoon op AGP 8x kunnen draaien. Waarschijnlijk verbruik je nu minder stroom oid door 'em op 4x te zetten.
Het vermogen is gewoon de spanning maal de stroom... hoe hoger het vermogen hoe meer amperes hij kan leveren. De 3.3V is net zo belangrijk als de 5V en 12V rail btw ;)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:55

Yep, zo'n dingen kwamen "vroeger" wel eens voor ;) De 9xxx-reeks kan inderdaad soms eens lastig doen op 8x of met fast writes ingeschakeld. Maar gelukkig merk je het verschil tussen 4x en 8x agp nauwelijks. En wat als je enkel fast writes uit zet en de AGP terug op 8x zet? Of omgekeerd?

Soms kan een BIOS-update voor het mobo ook het probleem oplossen (maar meestal niet jammergenoeg). Over welk mobo gaat het trouwens?

[ Voor 14% gewijzigd door D-Three op 16-09-2007 01:48 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
w0w schreef op zondag 16 september 2007 @ 01:24:
[...]

Het vermogen is gewoon de spanning maal de stroom... hoe hoger het vermogen hoe meer amperes hij kan leveren. De 3.3V is net zo belangrijk als de 5V en 12V rail btw ;)
Dat snap ik ook wel. Maar het opgegeven vermogen is vaak marketing gedoe en je kunt er niet van aflezen of een voeding voldoende is voor een bepaalde configuratie. Voldoende prik op de 3.3v rail is net zo belangrijk, maar in dit specifike AGP verhaal weer niet. Hoewel ik persoonlijk geen ervaring met de 9800 heb en dus ook niet zeker weet of deze middels een externe 12v aansluiting werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Barry|IA op 16-09-2007 01:47 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

pas op mensen, dit topic is oud!
nu dat uit de weg is:
ik had hetzelfde 'probleem', de drivers zijn dan niet goed geinstalleerd, daarom gaat het slepen en minimaliseren zo schokkerig, trust me. niks voeding.
de medion xl en xxl kaarten stonden erom bekend dat de koeling niet voldoende is, dit was een keer bij kassa. het kan zijn dat je agp poort niet 'powered' is, dan moet je de floppy stroomstekker aansluiten. drivers, koeling, stroomkabel. in die volgorde zou ik alles nog eens even nalopen. de driver kunnen het beste de medion drivers zijn, maar die zijn erg achterhaald. ik heb een 9800 xt bios genomen, en die vervolgens op de clocksnelheden van de 9800 xxl gezet, dit geheel eropgeflashed. en sindsdien deden ook de normale drivers het. instructies over het flashen kan je vinden op veel websites. als dit je probleem oplost dan hoor ik het graag :) trouwens, de firmware flashen is niet altijd nodig, als windows de regular ati drivers gewoon pakt dan is er niks aan de hand en hoef je niet te flashen.
-saladin
Pagina: 1