Toon posts:

Internetlijn voor Exchange en Sharepoint

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag.
Ik heb een Small business server met exchange draaien en een tweede server met sharepoint erop.
Nu maken er (maximaal) 20 gebruikers via VPN verbinding gebruik van deze servers.
Nu merk ik als er 10 mensen of meer via vpn verbinding gebruik maken van de servers dat de internetlijn erg traag wordt. Nu wil ik een zakelijk internet abbonement afsluiten maar weet nog niet zo goed hoe snel dit moet zijn. Ik heb nu de volgende lijn liggen: 12000 1000 maar de snelheid komt niet hoger dan 4600 / 768.

Wat is nu een goede internetlijn voor deze twee servers (Exchange en Sharepoint)!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Je zou eens kunnen kijken naar SDSL. Daarmee heb je evenveel upstream als downstream, tot maximaal 2,3 mbps.

Zeker voor telewerkers via VPN is de relatief hoge upload erg prettig.

Er zijn genoeg ISP's die je een SDSL verbinding kunnen leveren, met verschillende overboekingsfactoren en SLA's.

Mocht je nog steeds niet de gewenste bandbreedte halen, vraag dan bij een paar ISP's een een offerte voor een gestapelde SDSL verbinding, hiermee kun je 2 tot 4x SDSL bundelen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik zie inderdaad dat bijvoorbeeld KPN SDSL aanbiedt. Waarschijnlijk zit de bottleneck dus in de upload.. en niet in de download snelheid...

Verwijderd

SDSL wordt ook gebundeld geleverd. Zo kan je tot 9.2/9.2 mbps gaan (een bundel van 4) Verder wordt er op steeds meer plaatsen glas leverbaar voor redelijke prijzen.

Verwijderd

Een nog mooiere oplossing is natuurlijk de servers in een datacenter hangen met een constante verbinding van 100Mbit up/down.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 16 september 2007 @ 22:39:
Een nog mooiere oplossing is natuurlijk de servers in een datacenter hangen met een constante verbinding van 100Mbit up/down.
Dat lijkt mij zelfs absoluut het beste idee. In een datacenter is een gigabit internetverbinding namelijk goedkoop (dwz, je betaalt voor het verbruik per megabit) tot een niveau dat je met geen mogelijkheid op kantoor kunt regelen. Tenzij je toevallig je kantoor op precies de goede plek hebt staan.

Voor de volledigheid: gbit met 2mbit verbruik kost je ongeveer evenveel als een 2.3mbit SDSL naar je kantoor (als je een beetje een redelijke isp gebruikt. leaseweb kan 't vast goedkoper.) En dan heb je een stuk meer groeimogelijkheden, plus dat je 100% gegarandeerd stroom hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 16-09-2007 22:50 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 september 2007 @ 22:36:
Oke, ik zie inderdaad dat bijvoorbeeld KPN SDSL aanbiedt. Waarschijnlijk zit de bottleneck dus in de upload.. en niet in de download snelheid...
Dat is wel zeker, die 4600 down is waarschijnlijk meer dan genoeg. Maar die upload gaat met meer dan 10 man inderdaad voor vertragingen zorgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, super. Dan ga ik deze week eens informeren bij de verschillende providers... bedankt voor de adviesen

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Verwijderd schreef op zondag 16 september 2007 @ 22:39:
Dan draai je het probleem om, want dan kunnen de thuiswerkers via VPN snel werken, maar de mensen die op kantoor zitten waar de server staat, moeten dan ook over 1 lijn gaan VPN'en en dat schiet niet op.

Verwijderd

rdfeij schreef op woensdag 19 september 2007 @ 09:32:
[...]

Dan draai je het probleem om, want dan kunnen de thuiswerkers via VPN snel werken, maar de mensen die op kantoor zitten waar de server staat, moeten dan ook over 1 lijn gaan VPN'en en dat schiet niet op.
Ja en nee.
IPV de langzame 768 kbit hebben de kantoor bobos de volle 4600 downstream (zo wat ADSL bedoeld, tenslotte) dus afhankelijk van je hoeveelheid kantoorbobos kan dit voldoende zijn.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 10:00:
[...]

Ja en nee.
IPV de langzame 768 kbit hebben de kantoor bobos de volle 4600 downstream (zo wat ADSL bedoeld, tenslotte) dus afhankelijk van je hoeveelheid kantoorbobos kan dit voldoende zijn.
A DSL wel ja, S DSL daarentegen ;)

Als die server taken heeft zoals file/domein/print etc, zou ik hem zeker NIET in een colo hangen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

ChaserBoZ_ schreef op woensdag 19 september 2007 @ 20:00:
[...]
A DSL wel ja, S DSL daarentegen ;)

Als die server taken heeft zoals file/domein/print etc, zou ik hem zeker NIET in een colo hangen.
Hij heeft A DSL lijkt me, anders krijg je mij niet uitgelegd waarom ie 4600 down en 768 up heeft :Y)
En je fileserver in een colo hangen... als jij drie of vier man op kantoor hebt en de rest veldwerker speelt, dan is dat zeker wel een overweging. In zo'n situatie is bandbreedte voor iedereen misschien wel belangerijker dan bandbreedte voor die paar man op kantoor.
Dus dat kan wel degelijk een optie zijn, alhoewel ik denk dat je wel lokaal een domaincontroller annex printservertje wilt hebben. Maar ook dat moet niet persé, mits je niet te veel clients op je hoofdlokatie hebt kun je met een permanent VPN dit goed werkbaar oplossen.
Niet als je met 20 man over die 4600/768 moet natuurlijk, dat gaat ballen werken. De vraga is dus, wat is de schaal en hoe ver wil je en kun je gaan.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-03 20:52

McMiGHtY

- burp -

En anders hang je er een Terminal Server naast in de colo, net zo makkelijk. Altijd en overal dezelfde desktop

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

Verwijderd

Topicstarter
Er zullen maar 2 a 3 mensen binnen zitten.. de rest werkt via vpn op afstand...
Pagina: 1