Waterkoelings problemen

Pagina: 1
Acties:

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Het verhaal: Setup draait , na wat opstartproblemen, >1 jaar perfect zonder problemen. Op een duistere dag zet ik de PC aan en hoor geen gebrom van de pomp. Na wat testen en meten blijkt de pomp ermee gekapt te zijn. Wss is de impellor los/stuk. Doet er niet toe, RMA aangevraagd en ik mocht hem opsturen. Geen problemen tot nu toe maar dan!

Ik vanmiddag leuk de pomp eruit geknutseld maar helaas is mijn kast niet allerdaags. Daardoor loopt het hier en daar wat ingewikkeld qua slangen. Helaas is bij het los koppelen water gedrupt op mijn geliefde videokaart en wss ook wat op het mobo alhoewel ik dat niet duidelijk zie. Er ligt dus een flinke drup op mijn videokaart en er is wat langs de rand gelopen waar hij in het slot zit, wss dus ook langs het mobo.

Nou weet ik dat het opzich geen kwaad kan zolang alle spanning ed. er maar af is en dat was gelukkig ook zo maar wat moet ik nu doen? Het gewoon laten opdrogen, afspoelen, droog maken? Ik ben bang dat er ook wat in het PCI-e slot is gelopen. Nu zal ie de komende week(en) sowieso helemaal uitstaan maar mijn concrete vraag is dus: Wat moet ik nog doen om zeker te zijn dat er niks overleden is?

offtopic:
Nieuw topic omdat de search niet echt duidelijk is omtrent dit onderwerp. Alle antwoorden zal ik later weer verwerken in het nieuwe info-topic straks

[ Voor 7% gewijzigd door TEAMIKKE op 15-09-2007 14:52 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor zover ik weet kan je met een wattenstaafje en wat pure alcohol de boel prima schoonmaken. De alcohol vervliegt toch wel en je kan er alles mee schoon maken.

Wat wel belangrijk is: Welke vloeistoffen zijn er op gekomen ? Alleen gedestileerdwater is een stuk minder erg dan koelvloeistof of andere vloeistoffen die geleiden.

Verwijderd

je kunt nog met de fohn alles droog maken. als de pc uit stond en ook niet meer aan hebt gehad lijkt me het zeer onwaarschijnlijk dat hij het niet meer zal doen.

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Haal de videokart eruit en laat het zo 1-2 dagen staan.

Water etc droogt op met verschillende factoren.

- continu wind (ventilatie)
- warmte
- groter opp. geeft snellere opdroging

Wat je bij jou dus kan doen is een klein ventilator van je huiskamer ofso op je mobo richten als je videokaart eruit is. Sommige hebben ook een warmte veld ervoor, die kan je dan ook aanzette op laagste stand. Met deze ventilatie kan je na een uurtje ofso weer aan de slag. Zonder dit zou ik het toch een dagje laten staan.

Voor de duidelijkheid, ik heb er 4 keer ervaring mee gehad.... Dus ik weet wel waar ik over praat.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 14:58:
je kunt nog met de fohn alles droog maken. als de pc uit stond en ook niet meer aan hebt gehad lijkt me het zeer onwaarschijnlijk dat hij het niet meer zal doen.
Alleen blijft er met een fohn wel rotzooi achter. De vloeistof is misschien weg maar de spullen die er in zaten zijn er nog. Alleen droog is niet voldoende. Nou is drogen met de fohn beter dan niet maar ik het toch beter schoonmaken voor de zekerheid.

Verwijderd

Ooit ook een lek gehad, liep mijn hele mobo over (vanaf de CPU), tussen de videokaart waarna het een plas vormde op mijn geluidskaart :/ .
Heb het zaakje gedept met wat keukenrol en alles laten opdrogen, waarna alles nog prima werkte!
Stroom stond uiteraard niet op het mobo.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
PilatuS schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 14:59:
[...]

Alleen blijft er met een fohn wel rotzooi achter. De vloeistof is misschien weg maar de spullen die er in zaten zijn er nog. Alleen droog is niet voldoende. Nou is drogen met de fohn beter dan niet maar ik het toch beter schoonmaken voor de zekerheid.
Daar zat ik idd. ook mee. Het was demi-water met anti-alg spul van Alphacool. Werkt ook voor geen meter aangezien het hele water alsnog blauw was. En dat terwijl er bijna een heel flesje in zat maar goed :X

Ik zal het iig goed drogen en met een wattenstaafje idd. de zooi eraf halen. Andere ideeën zijn ook nog welkom natuurlijk.

Hij zal sowieso nog wel een tijd stil staan aangezien ik geen zin heb om hem weer te vullen om 2 week later weer met hetzelfde gezeur te zitten aangezien ik hem dan flink ga uitbreiden. Ik hoop dat het weer goed komt.

Bedankt voor alle zeer snelle reacties overigens ;) Geeft mij weer moed. Als er nog meer mensen met ideeën zijn: Post ze!

* TEAMIKKE gaat direct een kraantje bestellen voor dit soort shit

[ Voor 3% gewijzigd door TEAMIKKE op 15-09-2007 15:06 ]

Verwijderd

Dit gaat als het goed is gewoon werken. Ik heb ook eens water in m'n AGP slot gehad (dit was dan wel kraantjeswater) |:( .Na een dagje drogen & feunen deed alles het weer perfect. Alleen kan oude hardware wat meer hebben dan nieuwe naar mijn ervaring. :)

dit mobo was een intel bi440zx met een intel celeron 466mhz. :9
Pagina: 1