Toon posts:

Dell Laptop HD werkt niet meer na partioneren

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn nieuwe laptop (XPS M1330) uit de doos gehaald en begon meteen met een verse installatie van Vista om de rommel die Dell er standaard opzet niet te moeten deinstalleren:

- Eerst wat prutsen met TrueImage om uit te zoeken of ik niet gewoon een image van de vorige PC kon schrijven over de bestaande data, maar zonder veel geluk.
- PC herstarten en booten met Vista CD
- Bestaande partities verwijderen (behalve MediaDirect)

Toen ik klikte op "New partition" om daarop het OS te plaatsen kreeg ik opeens de error 0xe0000100: verify that the installation sources are accessible. Deze error treedt nu iedere keer op voordat ik met de Windows boot loader tot de stap kom waarbij ik de partities opnieuw kan indelen.

Ik dacht eerst dat er misschien iets mis was met de DVD, maar met een andere Vista OEM DVD die ik van de vorige laptop nog had liggen lukte het ook niet goed. De DVD-drive zelf werk volgens de ingebouwde tests ook, evenals de harde schijf, hoewel ik met Partition Logic de melding kreeg dat er geen harde schijven gevonden werden en met Acronis True Image dat "ata1 failed to respond (30 sec)", wat 10 minuten ongewijzigd op het scherm bleef staan.

Volgens mij is de hardware in orde want Vista leek wel te werken (met uitzondering van een blauw scherm tijdens de eerste poging een gebruikersaccount te configureren) voordat ik de partities verwijderde, maar mogelijk is er iets dieper in de software dan waar ik gewoonlijk mee te maken heb ontregeld bij het proberen aanmaken van een nieuwe partitie?

Verwijderd

Topicstarter
Bij proberen starten van XP geeft hij een blue screen:
"check to be sure you have adequate disk space", error 0x0000007E: pci.sys

Door de flash mogelijkheden en AHCI van de schijf uit te schakelen in het BIOS en via acronis vervolgens een image te herstellen lijkt alles op eerste zicht te werken. Er is wel al een blue screen opgetreden maar ik hoop dat wanneer alle drivers fatsoenlijk geinstalleerd zijn dit niet meer zal gebeuren. Om AHCI t erug te enablen zal ik blijkbaar het volgende moeten doen;
1) Download the Intel Matrix Storage Manager here:
http://downloadcenter.intel.com/Prod...=2101&lang=eng

2) Once you download the file, run it with a -a switch:
iata76_enu.exe -a
This will NOT install the Matrix Storage Manager. What this will do is run the installer, and ONLY EXTRACT the files to C:\Program Files\Intel\Intel Matrix Storage Manager. Again, this does NOT install anything.

3) Your drivers are now located in C:\Program Files\Intel\Intel Matrix Storage Manager. They will be found in either \Driver, or \Driver64, depending on whether you're running a 32-bit or 64-bit OS.

4) Go to Device Manager --> IDE ATA/ATAPI controllers. Double-click on the Intel ICH8M 3-port SATA Controller - 2828... remember, *ONLY* click on the device that ends with 2828.

5) Go to Driver tab, and choose to Update Driver.

6) Tell the Wizard prompts:
- No, not this time
- Install from a list or specific location (Advanced)
- Don't Search. I will choose the driver to install.
- Click the "Have Disk" button. Point it to C:\Program Files\Intel\Intel Matrix Storage Manager\Driver (or Driver64).
- The driver you want to install for WinXP 32-bit for the Dell XPS M1330 is Intel 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller
- After you install the driver and click OK out of every menu, reboot the laptop.

7) During reboot, go into BIOS and turn on AHCI mode and Flash Module

8) Voila! WinXP will boot up with no BSOD!
Het enige verschil is dat ik Vista gebruik en dus mogelijk een andere driver moet selecteren uit de lijst. Volgens dit bericht heb ik de Intel 82801 GBM(GHM) controller nodig. Deze probeer ik dus als eerste.

[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2007 15:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na het instellen van de Intel 82801 GBM(GHM) controller lukte opstarten noch met SATA noch met AHCI enabled in het BIOS. Ik heb vervolgens opnieuw een image moeten herstellen. Heeft iemand enig idee welke driver ik zou moeten gebruiken? Dit zelf uitzoeken met Trial and Error zou een ganse dag duren...

Verwijderd

Het is toch een nieuwe laptop zei je ?
Waarom neem je dan niet contact op met Dell eigenlijk ? dat is een stuk sneller aangezien hun alles als het goed is van hun product weten

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar ik heb tot nu toe enkel slechte ervaringen met telefonische support desks... Anyway, ik laat mijn HD maar draaien met SATA en heb de AHCI uitgeschakeld. Zoveel zal het wel niet schelen qua performance (hoop ik).

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Zit er wellicht een antivirus bescherming in de bios die de partitie table probeert (met beperkt succes..) te beschermen?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1