Zijn laptop fabrikanten helemaal gek geworden?

Pagina: 1
Acties:
  • 530 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01 19:14

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Het is niet helemaal een vraag maar een ervaring/discussie, alhoewel ik wel met het volgende probleem zit;
Afgelopen week moest ik "even" een (nieuwe) laptopje inrichten voor een collega. Opzicht geen mirakel, meestal is alles netjes voor geinstalleerd en hoef je alleen een user aan te maken. Goed na een kwartiertje was ie klaar en kon er op gewerkt gaan worden. Na heel even internetten kreeg ik al de indruk dat ie wat stroperig was, en na een langere tijd gewoon irritant sloom. Terwijl het toch geen misselijke laptop is (HP-Pavilion-tx1127ea). Toch maar eens kijken in de taskmanager, ik viel bijna van mijn stoel..... :(
Nog zonder enige software geinstalleerd te hebben, en na een reboot draaiden er 71 processen en was 73% van de systemresources in gebruik 7(8)7 Dit is toch niet normaal meer, het was me al wel opgevallen dat laptops steeds meer afgeleverd worden met meuk van de fabricant, die je ongevraagd voor je snufferd krijgt. Je bent soms uren bezig om alle zin van de onzin te scheiden en dan moet je het er nog maar vanaf krijgen. Bij deze laptop bv. stonden er 3 mixers in de tray, 1 van windows, 1 van realtec en natuurlijk 1 van HP... dat is toch gewoon om te huilen . Zouden ze nou echt daar niet over nadenken? Ik weet dat ik zelf een minimalist ben, heb zelf een laptopje met 15 processen en met alle functionaliteiten nog intact. Ik begrijp best dat een frabricant wat "luxe" wil leveren, maar hem zo vol met troep stoppen dat het opstarten van wordpad een probleem wordt snap ik echt niet.

Hoe gaan jullie hier mee om ? Ik krijg zelf de neiging om er gewoon een winXP cdtje in te stoppen en overnieuw te beginnen.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• giMoz
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-01 09:10

giMoz

iets met meester...

niet alleen laptops. ook desktops..
elke pc die ik onder handen krijg krijgt dezelfde behandeling:
drivers op cd branden
HD partitioneren in minimaal 2 delen (een voor windows en progs, en 1 voor data)
en een format C en windows opnieuw erop...

kost wat tijd maar dan is alles tenminste wel zo als ik het wil

Of niet natuurlijk...

Verwijderd

Is die niet aan het updaten?, dat wil een nieuwe laptop nog wel eens doen op de achtergrond.
En ja, een hoop Troep die ze mee instaleren om het systeem aantrekkelijker te laten lijken, maar niks getweaked om het systeem sneller te maken.
Ik installeer, haal de zooi eruit en maak een image, makkelijk voor een volgende keer.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is een beetje jammer dat je er tegenwoordig zo veel meuk bij krijgt inderdaad. Een Northon virusscanner die het maar drie maanden doet bijvoorbeeld. Pure reclame.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07-2025
Caveman schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 12:26:
...
Hoe gaan jullie hier mee om ? Ik krijg zelf de neiging om er gewoon een winXP cdtje in te stoppen en overnieuw te beginnen.
Dit is dus de reden dat ik ALLEEN kloons koop als het om desktops gaat. Laptops zijn natuurlijk veel moeilijker samen te stellen (komt omdat er relatief weinig barebone keuze is op de laptopmarkt), en daarom heb ik een Zepto gekocht...ZONDER OS.

Ik had al een legale Vista business liggen, en Linux wilde ik er sowieso op.

Lang verhaal kort: zelf je OS installeren idd.
Marzman schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 12:34:
Het is een beetje jammer dat je er tegenwoordig zo veel meuk bij krijgt inderdaad. Een Northon virusscanner die het maar drie maanden doet bijvoorbeeld. Pure reclame.
Norton virusscanner doet het helemaal niet, al mag je de eerste 3 maanden wel leuk op het "scannen" knopje klikken...

[ Voor 24% gewijzigd door Jeanpaul145 op 15-09-2007 12:36 ]

:j

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 12:31:
Is die niet aan het updaten?, dat wil een nieuwe laptop nog wel eens doen op de achtergrond.
....
Nee, hij was niet aan het updaten. Das het eerste wat ik uitzet, daar heb een keurig cdtje voor en doe dat in 1 keer.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-01 12:49
Ik geloof dat wij (=reseller) de laatste tijd de optie hebben om Dell machines tool-loos te laten leveren.

Dat scheelt ons weer 15 minuten om alles er weer af te halen :)

Kan dat op de consumenten website ook niet?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• frozen_fire
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Probeerd onderstaand programma eens. Het is speciaal gemaakt om die rotzooi eenvoudig te kunnen verwijderen.

meuktracker: PC Decrapifier 1.8.2

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:17

HugoBoss1985

Xenotech

Op mijn laptop staat ook een eigen Windows Xp.
Ik heb geen zin om al die rommel van hun erop te hebben en dan inderdaad met en slome laptop te zitten.

Ik heb het idee dat ze het ook doen om de "onbewuste koper" sneller een "nog sneller" systeem te kunnen verkopen.

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
frozen_fire schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 12:53:
Probeerd onderstaand programma eens. Het is speciaal gemaakt om die rotzooi eenvoudig te kunnen verwijderen.

meuktracker: PC Decrapifier 1.8.2
Die heb ik over het hoofd gezien, handige tip !

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Helemaal schandalig is het als ze die meuk verkopen op een Vista laptop met maar 1GB geheugen. Er blijft dan nauwelijks geheugen over voor je eigen applicaties.
Een beetje tweaker weet datie gewoon z'n eigen OS moet installeren, maar de gemiddelde consument die heel erg blij de winkel uitloopt met zo'n laptop, hoe moet die in hemelsnaam weten waarom z'n splinternieuwe core duo laptop reageert alsof het een Pentium III is?

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:12

Q-bone

Dusss...

mijn nieuwe dell was anders helemaal geleverd zonder iets er op, nou ja als je hem installed met de cd van dell zelf. Echt geen zooi van dell te bekennen!

bla?

• Mektheb
  • Laatst online: 18:59
Elke standaard Lappie van Hp / Toshiba / Dell 1e wat ik doe Windows cd erin Format c en olee Opnieuw installeren, gelukkig koop ik nooit een "merk" pc / laptop :)

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Er stond ook wel een handige tip bij de meuktracker:

Vraag:
Wat ik mij net af zit te vragen: mijn evaring is dat er bij zo'n PC geen CD zit met het OS. Is het niet mogelijk om middels een stukje slimme software de juiste bestanden van de PC af te plukken en die samen te voegen tot de oorspronkelijke OS CD (OEM of niet), die te branden, CD er in, en installeren maar?
Antwoord:
Download nlite, run het programma, dat vraagt naar een directory "i386" als ik het goed heb.
Heb je die directory gevonden, voeg je meteen even alle updates van "RyanVM's Post-SP2 Update Pack" toe, en Klaar is J.J.J.!

Het voordeel is dat nlite de LEGALE windows-key vind en automatisch opslaat in de "kopie" die jij maakt. Leen deze CD dan nooit uit, anders gaat het legale er een beetje vanaf. Gebruik hem ook niet voor een andere PC.
Die ga ik eens even uitproberen.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:33
Q-bone schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 13:33:
mijn nieuwe dell was anders helemaal geleverd zonder iets er op, nou ja als je hem installed met de cd van dell zelf. Echt geen zooi van dell te bekennen!
Dan heb je verdomde mazzel mijne zat ook behoorlijk vol met troep heb dit dan ook het eerst eraf gehaald. Ik zat geloof ik op 65 processen.....

Nu op dit moment werk ik met 38 processen en dat is nog steeds meer dan mijn desktop gebruikt. Maar alle troep van dell is of A. uitgeschakeld of B. verwijderd.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• mux
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Yep, ik heb zelf bewust voor een OS-loos ding gekozen zodat ik onbeschaamd kon experimenteren met mijn windows om hem zo licht en klein mogelijk te krijgen. Ik heb nu inclusief wat underclockutilities en vingerafdruksoftware, iexplore, msn en winamp ongeveer 400 van de 4000 MB RAM in gebruik over 34 processen (let wel, vingerafdruksoftware hogt al 150 MB), zonder pagefile, alles vliegt. Bij installatie gebruikte mn windows na blackviper.com lijstje ongeveer 73 MB RAM.

Eat that, bloatware!

Nu nog even bootvis eroverheen en we zijn helemaal blij.

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Mektheb schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 13:36:
Elke standaard Lappie van Hp / Toshiba / Dell 1e wat ik doe Windows cd erin Format c en olee Opnieuw installeren, gelukkig koop ik nooit een "merk" pc / laptop :)
Nu ben ik toch eens benieuw waar je een "niet" merk laptop vandaan haalt?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Toen ik anderhalf jaar terug mijn HP/Compaq NX6125 laptop kocht en voor het eerst in Windows kwam was het voor mij gelijk duidelijk: XP cd erin er opnieuw beginnen.

Ik vind het ook echt slecht dat er zo gigantisch veel rotzooi op zo'n ding staat vanuit de fabriek. Rechts onderin moeten maar 4 icoontjes staan, geen 10 of meer. Ook laatst gezien bij iemand met een Sony laptop. Er stonden gewoon 15+ proggies te draaien.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Caveman schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 14:26:
[...]

Dat is niet zo moeilijk, er komen steeds meer mogelijkheden om van laptops ook barebones te kopen.
Mijn volgende bouw ik ook zelf...

Heb nu 2 acers gehad, de 1e zat nog een windows cd bij, de 2e niet meer... als dan door devven je hdd crashed (mft naar de knoppen) dan mag je bij Acer mooi een recovery cd KOPEN omdat je geacht wordt om de recovery partitie te gebruiken. (En die werkt dan niet meer)

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Bij Acer laptop moet je nu zelf je recovery CD's / DVD's aanmaken via Acer E-recovery.

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• Mektheb
Caveman schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 14:26:
[...]

Fabriekanten genaamd

Compal ?
Qwanta ?

Met alleen de Intel Produkten erin , en de overige hardware wat je zelf kiest voor schijf merk etc ?

ik hoef absoluut geen pc of laptop waarvan ik niet weet welk merk geheugen / schijf / wireless erin gedaan word ik wil het zelf kiezen , en ik heb een eigen Winkel dus ik weet wel hoe het werkt en ik waar wat kan inkopen

[ Voor 13% gewijzigd door Mektheb op 15-09-2007 14:53 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Inventec!? :)

EDIT @ Hieronder: Hoe kun je die nou vergeten joh |:( _O- :9

[ Voor 72% gewijzigd door CLB op 15-09-2007 14:59 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Mektheb
Heheh ;)

EDIT @ HIERBOVEN : JA sorry sorry , ik loop nog wat achter :D heb die dingen net voor me smiezen gehad om te kijken of het wat is :P

[ Voor 33% gewijzigd door Mektheb op 15-09-2007 15:03 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Mijn Asus A6Ja werd gewoon geleverd met Nero standaard, een driver voor de toetsen, de Realtek geluidsdriver, Asus Probe (start standaard niet op) en dat was het dan. Wel jmmr van Norton maar dat had ik zo dr af gekregen :P

Dus behalve een paar progjes die eigenlijk noodzakelijk zijn (antivir erbij voor de gemiddelde consument is ook nog wel handig omdat die het anders misschien niet installeren, alleen jammer dat het Norton was) verder vrij weinig.

[ Voor 34% gewijzigd door Dutch_Razor op 15-09-2007 17:52 ]

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Mja, van de laptops die we hadden vind ik Asus best wel 'clean'. Misschien Norton (al hoewel ik nog steeds Norton gebruik, maar dan niet versie 2005 met 3 maanden proef), maar verder toch programma's die ik bijna allemaal wel gebruik. Ik kreeg zelfs mn laptop helemaal clean, moest nog drivers en alles zelf instaleren :S.

• Boral27
  • Laatst online: 01-01 21:38
Ik erger me er ook dood aan maar sloop het er wel weer af. Vergeet echter niet dat we allemaal die pc ook graag voor weinig centen willen hebben. Als die PC dankzij Norton 50 Euro goedkoper is wil ik die crap er wel een dagje op hebben zitten. De pc bouwers zullen echter wel wat voorzichtiger moeten zijn want een nieuwe HP die niet vooruit te branden is kan nooit een goede reclame zijn.

• Boral27
  • Laatst online: 01-01 21:38
Geen enkele reactie op het bovenstaande?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Op zich heb je wel gelijk. Ik startte toen ik mijn laptop kocht één keer op om te kijken of alles werkte, en zodra ik alles werkend had gezien werd ie toch geformatteerd. Dus ik lig er niet echt wakker van wat ze er allemaal bij leveren.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Dutchmega
  • Niet online
Als een pc eenmaal verkocht is, maakt het niet uit hoe snel die is :P

De computermarkt is een harde markt.. Marges zijn erg laag en ze doen alles om wat geld bij elkaar te sprokkelen.. Dus stoppen ze de computer maar vol met reclame....

Bij Dell viel het nog wel mee, desondanks heb ik het een format gedaan :O

[ Voor 14% gewijzigd door Dutchmega op 16-09-2007 11:40 ]

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Boral27 schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 18:22:
Ik erger me er ook dood aan maar sloop het er wel weer af. Vergeet echter niet dat we allemaal die pc ook graag voor weinig centen willen hebben. Als die PC dankzij Norton 50 Euro goedkoper is wil ik die crap er wel een dagje op hebben zitten. De pc bouwers zullen echter wel wat voorzichtiger moeten zijn want een nieuwe HP die niet vooruit te branden is kan nooit een goede reclame zijn.
Ik wil wel commentaar geven ... ;) Mja, als de fabricanten dat nou eens aangeven (iets van: met onze shitload aan software wel 100 euro goedkoper), maar dat doen ze helaas niet. Ik betwijfel of het idd zo is dat met bv. Norton erop de laptop er daadwerkelijk goedkoper van wordt. Ik denk dat ze er gewoon meer aan verdienen over de rug van de consument.

Als je de vergelijking doortrekt naar een auto bv. (ongevraagd een nav syteem ingebouwd die alsnog moet kopen na 3 mnd. of de kofferbak vol met reclamemateriaal gegooid) denk ik dat mensen meteen beginnen te klagen.
Trouwens een 2de ding waar ik me vreselijk aan erger is dat ze zo'n mooie laptop vol plakken met van die ^%&*# stikkers, en ook nog op plaatsen waar ik mijn handen opleg als ik aan het typen ben. Voordat je die zooi erook weer af hebt..... :( (weer de vergelijking met de auto; als je een nieuwe auto zou kopen met stikkers die een halve deur zouden beslaan, is ong. dezelfde grote, nam ik hem niet eens mee.)

Maar goed, ik heb hem inmiddels opnieuw geinstalleerd, ben je toch weer een paar uur mee zoet. Hardware opzoeken, drivers opnieuw downloaden. Volgens mij kan dat nooit de bedoeling zijn, maar kennelijk is dat gewoon geacceptererd.

[ Voor 7% gewijzigd door Caveman op 16-09-2007 20:49 ]

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 23:45

Dxue

PSN:EvilDrunk

ik heb bij mijn laptop (hp nc 6000) gewoon een nieuwe install gedaan en daarna de drivers van de cd geplukt die erbij is geleverd. snel makkelijk en een shoon systeem (ben nog net niet zo'n freak die zo min mogelijk wil draaien, maar hoef ook niet van die onzin dingen erop)

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 18:40
Caveman schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 13:37:
Er stond ook wel een handige tip bij de meuktracker:

Vraag:

[...]

Antwoord:

[...]

Die ga ik eens even uitproberen.
Dit lijkt me ook heel interessant! Wil m'n laptop weer opnieuw installeren (Travelstar 7K200 besteld) en dan een dualboot XP (voor de games) en Vista (voor de rest). Werkt dit voor beide OS's? :)

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
_Brake_ schreef op maandag 17 september 2007 @ 00:56:
[...]

Dit lijkt me ook heel interessant! Wil m'n laptop weer opnieuw installeren (Travelstar 7K200 besteld) en dan een dualboot XP (voor de games) en Vista (voor de rest). Werkt dit voor beide OS's? :)
Het werkt alleen voor het OS wat erop staat, dus als er Vista opstaat kun je met die tip alleen Vista opnieuw installeren en zul jezelf een dualboot moeten maken voor XP (met een eigen CD)
Trouwens nlite is voor XP en vlite is voor Vista.

@Dxue
Dxue schreef op maandag 17 september 2007 @ 00:48:
ik heb bij mijn laptop (hp nc 6000) gewoon een nieuwe install gedaan en daarna de drivers van de cd geplukt die erbij is geleverd. snel makkelijk en een shoon systeem (ben nog net niet zo'n freak die zo min mogelijk wil draaien, maar hoef ook niet van die onzin dingen erop)
Mja, das wel aardig als je hetzelfde OS houdt. Ik wilde van Vista terug naar XP en die drivers stonden niet op de CD.

[ Voor 30% gewijzigd door Caveman op 17-09-2007 10:40 ]

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:12

Q-bone

Dusss...

zoals eerder aangegeven heb ik er met mijn dell weinig last van. Mooie cleane instal vanaf de cd (volgens mij is de cd die er bij geleverd wordt, standaard windows, met zelfs wat dingen uit staan die je toch niet gebruikt)

Misschien ligt dit er wel aan dat het een zakelijk notebook is.

Misschien wel handig en leuk om een vergelijk hier mee te maken. Want op een consumenten pc heb je waarschijnlijk wel meer troep zitten. (kwam ineens in mij op)

bla?

• BoyzNDaHood
Ik heb een Dell Inspiron 6000 liggen, en je krijgt daar wel allemaal crap bij van Dell en onnodige programma's.

• rdfeij
  • Laatst online: 18-01 14:50
Ra_gdd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 14:50:
Bij Acer laptop moet je nu zelf je recovery CD's / DVD's aanmaken via Acer E-recovery.
Mja en dan kun je dus nog steeds geen clean install doen, ik hoef al die acer "zooi" er niet bij.
Bovendien gaan ze er dus vanuit dat mensen weten hoe je een dvd moet branden, nu kan ik dat wel, maar gok dat dik 50% van alle particuliere acer gebruikers niet weet hoe dat moet, laat staan dat ze weten hoe dat brandtooltje werkt...
Ze denken er niet aan dat veel mensen angst hebben voor computers.

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-01 10:12
En ALS je al een keer een iets minder volgespamde laptop kan krijgen, moet je nog flink lappen ook :X
Dell: Minder = Duurder?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hoe schoner een pc hoe minder problemen. Vooral voor oudere. Wat moeten ze nou met Norton? Die kost alleen geld en dat is trouwens ook aardige koppelverkoop maar dat is even een ander puntje. Ik zou graag willen zien dat laptop cq desktop zonder besturingssysteem wordt aangeboden en dat de klant kan kiezen wat die wil. Dus XP Home/MCE/Pro of Vista Basic/Prem/Busin/Ultimate. Maar dat is allemaal niet mogelijk behalve als je weer extra geld gaat investeren. Ik zou mensen lekker die keuze geven en niet dwingen tot iets. Wat moet je nou met een Celeron 3 ghz, 512 mb met Vista Basic? Daar kan je geen ruk mee en vooral met alle software erop en met XP gaat het als een trein.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Ruben [NL] schreef op maandag 17 september 2007 @ 19:32:
En ALS je al een keer een iets minder volgespamde laptop kan krijgen, moet je nog flink lappen ook :X
Dell: Minder = Duurder?
Proest :D

Ik heb ooit 1 keer een laptop van Compaq gekocht. De werkzaamheid van de laptop was me traag en ik twijfelde of een aparte nieuwe install los van Compaq wel goed zou doen. Kwestie van de CD erin en windows installeren maar.

Elk bedrijf wil zijn product promoten, en daarbij hoort nu eenmaal software. Ongeacht of er 3 dezelfde pictogrammen in je traybar staan ofniet.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 21:15

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

heb mijn Thinkpad ook van Vista Business ontdaan en fris WINXP pro erop gezet....hoewel het nog wel aardig was qua snelheid en lenovo gelukkig wel begrijpt dat je die onzin niet wil, was hij toch traag vond ik.

Herinstall als tweaker zijnde is altijd beter, je hebt die meuk van de fabrikant niet nodig, alleen drivers en FTD

T60P Widescreen

• BoyzNDaHood
itsalex schreef op maandag 17 september 2007 @ 19:33:
. Ik zou graag willen zien dat laptop cq desktop zonder besturingssysteem wordt aangeboden en dat de klant kan kiezen wat die wil. Dus XP Home/MCE/Pro of Vista Basic/Prem/Busin/Ultimate.
Ehm, er zijn genoeg laptops waarin je zelf een OS los bij kan kopen? Zepto, Compal etc.? En qua desktops -> zelf bouwen?

En eerlijk gezegt vind ik het niet echt erg dat er een OS bij geleverd wordt. Scheelt toch weer wat geld als je het legaal los moet aanschaffen. Niet iedereen krijgt bvb studentenkorting of kan het op de werk leveren.

[ Voor 22% gewijzigd door BoyzNDaHood op 17-09-2007 20:00 ]

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Weer een mooi voorbeeld vandaag; Microsoft wordt veroordeelt omdat het WMP verkoopt met XP enzo en wij vinden het gewoon dat een laptop vol met troep staat als je hem koopt. :?
Dat ontgaat me toch wat, de meeste zeggen hier; gewoon cdtje erin en opnieuw XP of Vista erop knallen. Das allemaal leuk een aardig maar ik zie de meeste laptop gebruikers dat toch niet doen, dus koppelvekoop !
Nu zullen er wel mensen komen mja maar je kunt het gewoon deinstallen, nou probeer als gewone gebruiker maar eens norton van je laptoppie af te krijgen, dan zul je toch echt diep moeten vroeten op de website om een removaltooltje te vinden.

* Caveman gaat nellie tippen over laptopfabricanten... >:)

Verwijderd

Tip ze ook even over Apple, het meeleveren van iLife is ook koppelverkoop :)

Verwijderd

Mja laptop + software is meer de voorgeinstalleerde troep dan echt koppelverkoop imo.
Koppelverkoop = 2 producten voor gezamelijke prijs
Laptop = je koopt een laptop, je krijgt er gratis wat meuk bij.

Je gaat toch ook niet klagen over die gratis buisjes parfum die je bij de DA gratis meekrijgt? :P

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wel als dat buisje leeg is.

Ik "kreeg" bij mn Dell een Norton 30 dagen trial met daarna alleen maar processen op de achtergrond en om het uur "Koop een licentie, anders bent u niet optimaal beveiligd" >:)

DAT was ook gratis ;)

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Ook deze meneer heeft zijn Asus laptop direct geformatteerd en weer geinstalleerd. Hoewel Asus niet veel prut erop zet, staan er toch altijd dingen op die je niet gebruikt of fabriekssoftware die de handigere functie van windows moeilijk maakt.

• Knuckless
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:16
Ik heb net even nieuw vista op me acer 7520 gezet vanaf recovery partitie naar opnieuw opstarten enzo al gelijk 76 processen!!! naar het meeste acer software eraf gegooid te hebben hield ik nog maar 55 processen over :S

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Wij verkopen ook Sony Vaio's en de WinXP Vaio's hadden al een start menu wat niet meer in 1 kolom passte. Je denkt lekker, nieuwe laptop ... 2 kolommen met meuk :D ! Dik 70 processes en 700MB kaal in het gebruik met ook gewoon continue 15% CPU :/ . Gaaf joh, retail notebooks. Zelfde bij de Acer trouwens.

Direct formatten en schoon overnieuw doen.

De meeste mensen deugen!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-01 11:27
te jammer dat dit onmogelijk op te merken is voor de gewone consument. Valt wel weer onder marketing omdat hij na 1 jaar zo traag is geworden dat jan maar een snellere nieuwe gaat kopen

• maartenlambrech
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-01 17:01
Heeft iemand een idee of de sneltoetsen van mijn laptop nog werken na een herinstal van vista waarbij ik de drivers backup? Kan ik dan mijn laptop terug LEGAAL voorzien van vista? Ik zie namelijk nergens die serial!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-12-2025
Op mijn nieuwe HP laptop is het niet mogelijk mijn eigen Vista DVD te gebruiken, de licentie code onderop de laptop wordt niet geacepteerd door Microsoft. Alleen de orginele HP DVD met alle meuk er op werkt.

Iemand een idee om die licentie te gebruiken voor een schone installatie?

• Knuckless
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:16
@ maartenlambrech

Kijk is op de site van de leverancier van je laptop daar staan waarschijnlijk drivers voor die sneltoetsen. Zit er ook geen serial onderop je laptop? of op een cd die je meegekregen hebt?

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

• Mektheb
wrcveen schreef op woensdag 19 september 2007 @ 22:21:
Op mijn nieuwe HP laptop is het niet mogelijk mijn eigen Vista DVD te gebruiken, de licentie code onderop de laptop wordt niet geacepteerd door Microsoft. Alleen de orginele HP DVD met alle meuk er op werkt.

Weet je wel zeker dat je hem goed ingetypt hebt ? Oo , want het is een officele MS code dus die moet met de juiste Licentie erbij werken

3333-3333-3333-3333-333- Xp Pro
4444-4444-4444-444-444 - Xp Home

kijk wel je de goeie versie neemt ;) want dit moet kunnen doe dit al jaren met Hp's / Toshiba's / Dell / etc

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:05

bakvis

Tweakers.Nerd

wrcveen schreef op woensdag 19 september 2007 @ 22:21:

Dit kan inderdaad kloppen, dan probeer je vista te installeren met een licentie die specifiek aan HP is uitgedeeld. Deze kun je daardoor alleen met de orginele HP DVD installeren. De OEM Vista DVD zal hem gewoon niet herkennen als legale sleutel

Mijn Specs

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:09
Marzman schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 12:34:
Ik kan er over mee praten. Na deinstallatie van Norton Center met alle kraom was de Laptop voor het gevoel 2 keer zo snel.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• medendo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-01 15:39
Een kleine sneer van de concurrent
Serieus, de zakelijke gebruiker heeft meestal niks aan een macbook (pro) , die krijgt gewoon een bedrijfsimage op z'n Dell en heeft geen last van bloatware.
Apple hardware is gewoon duurder, o.a. omdat ze die meuk er niet bij stoppen zoals hierboven al gemeld.
Overigens vind ik de bouwkwalitieit van die Acers, Packard Bells, Compaqs en budget Dells ook maar matig. Staar je niet blind op GHZ'en en andere specs. je krijgt wat je ervoor betaalt.
Wie een knappe niet-apple laptop wil (vaio), moet er gewoon duur aan. Dan is een macbook vergeleken met een laptop qua prijs redelijk gelijk.

• mux

mux

99% efficient!

medendo schreef op donderdag 20 september 2007 @ 08:16:
Een kleine sneer van de concurrent
Serieus, de zakelijke gebruiker heeft meestal niks aan een macbook (pro) , die krijgt gewoon een bedrijfsimage op z'n Dell en heeft geen last van bloatware.
Apple hardware is gewoon duurder, o.a. omdat ze die meuk er niet bij stoppen zoals hierboven al gemeld.
Overigens vind ik de bouwkwalitieit van die Acers, Packard Bells, Compaqs en budget Dells ook maar matig. Staar je niet blind op GHZ'en en andere specs. je krijgt wat je ervoor betaalt.
Wie een knappe niet-apple laptop wil (vaio), moet er gewoon duur aan. Dan is een macbook vergeleken met een laptop qua prijs redelijk gelijk.
Bouwkwaliteit is meestal een groot probleem. Je hebt fabrikanten als Apple, Sony die alles in een zo dun en stijlvol mogelijk jasje willen stoppen, en zodanig oververhittende niet-laptops bouwen (bij de macbook pro wordt zelfs in de handleiding gewezen op het feit dat je hem niet op je schoot moet gebruiken, ronduit belachelijk). Dan heb je mainstream computerbouwers die proberen voor een goedkoop prijsje (foute uitdrukking, ik weet) een leuk kastje willen maken dat 'gewoon verkoopt', dat is ook allemaal maar matig. Zeker wat performance modellen betreft is het contrary to intuition: dikker en zwaarder = beter. En daar hoef je niet eens zoveel meer voor te betalen.

Ik heb de laatste tijd echt een hekel gekregen aan sommige modellen desk- en laptops puur omdat je ze niet fatsoenlijk voluit kunt gebruiken voor lange periodes, laat staan overklokken e.d. Ze oververhitten gewoon, of hebben een matige voeding, of hebben ontwerpfouten die dan voor defecten zorgen. Ooit eens je hand gehouden boven de nieuwste imacs?

Dus in navolging van het topic: niet alleen softwarematig, maar ook op het gebied van uiterlijk en bouw is er een hoop mafketelarij :)

• maartenlambrech
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-01 17:01
Als de licentie code van de hp laptop niet herkend wordt door microsoft, is er dan geen enkele manier om toch de oem versie er legaal op te installeren?
Ik vind het verder erg vreemd dat HP laptops verkoopt die zò traag opstarten. Dat kan toch niet hun bedoeling zijn?

• mux

mux

99% efficient!

Met OEM heb je eigenlijk alleen de keuze om alle bloatware handmatig te deinstalleren, het lijstje van blackviper.com eroverheen te halen, bootvis eroverheen, evt. snellere drivers, en dan maar hopen dat het in de buurt komt van de performance van een schone installatie.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Zelf vind ik het gebruik van een pre-installed OS zoooo vreselijk kansloos :') Je weet nooit wat er nog meer op staat en bovendien staat er allerlei troep van de fabrikant zelf op :')

In een klein uurtje heb je toch weer je eigen dingen erop :P? Kleine moeite maar een wereld van verschil :Y)

/me MensionXL snapt mensen die met hun pre-installed OS werken totaal niet :N
Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 12:31:
En ja, een hoop Troep die ze mee instaleren om het systeem aantrekkelijker te laten lijken, maar niks getweaked om het systeem sneller te maken.
Ik installeer, haal de zooi eruit en maak een image, makkelijk voor een volgende keer.
71 processen voor een update? Ben jij wel helemaal lekker? :')

[ Voor 41% gewijzigd door MensionXL op 22-09-2007 19:46 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-01 20:55

Comgenie

Soms heb je dat

Ik doe altijd een format en daarna de drivers er opnieuw op installeren. Zou niet kunnen leven met die zooi wat er soms op staat. :/, Bij toshiba viel het nogal mee, maar bij iemand die ik zag die Dell had, zat zoveel shit op, zelfs norton, zonder uninstaller!

No animals were harmed in the making of this comment.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41
Komt me bekend voor, Sony heeft ook een handje van allerei troep mee te leveren. Het vervelende is helemaal dat de standaard recovery partitie dezelfde troep opnieuw mee installeerd. Helaas bestaat er geen keuze om die troep niet te installeren. Het gaat dan om 7 á 8 trial-ware programma's en een bureaublad + startmenu vol met links naar software die je kunt kopen onder het mom van promoties. Daarnaast zit je met software waar je helemaal niks aan hebt zoals yahoo messenger, skype, google toolbar en desktop, roxio media center? en nog wat adobe criple-ware programma's.

Gelukkig zijn er wel alternatieven als nLite om een schone image te trekken van je i386 mapje. Maar standaard is het systeem niet vooruit te branden als je ziet wat voor troep er wordt mee geinstalleerd. Ook hier gedraagd het systeem (een duo centrino T2300 met 1gb ram) zich als een PIII 800mhz.

Hopelijk ben ik er straks vanaf als ik een thinkpad koop met Novell SLED erop.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Miki schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 20:10:
Komt me bekend voor, Sony heeft ook een handje van allerei troep mee te leveren. Het vervelende is helemaal dat de standaard recovery partitie dezelfde troep opnieuw mee installeerd. Helaas bestaat er geen keuze om die troep niet te installeren. Het gaat dan om 7 á 8 trial-ware programma's en een bureaublad + startmenu vol met links naar software die je kunt kopen onder het mom van promoties. Daarnaast zit je met software waar je helemaal niks aan hebt zoals yahoo messenger, skype, google toolbar en desktop, roxio media center? en nog wat adobe criple-ware programma's.

Gelukkig zijn er wel alternatieven als nLite om een schone image te trekken van je i386 mapje. Maar standaard is het systeem niet vooruit te branden als je ziet wat voor troep er wordt mee geinstalleerd. Ook hier gedraagd het systeem (een duo centrino T2300 met 1gb ram) zich als een PIII 800mhz.

Hopelijk ben ik er straks vanaf als ik een thinkpad koop met Novell SLED erop.
Of je installed gewoon je eigen OS en verwijdert de recovery partitie? :') Hoef je ook geen nieuwe laptop te kopen. :P

Goedkoop bellen via VoIP

Pagina: 1