Vreemd geratel, stof achter pc

Pagina: 1
Acties:

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:54

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
't Is me vanacht al een paar keer opgevallen: ineens komt er vanuit de richting van mijn computer een vreemd geratel. Het klinkt "kort, droog en heeft een redelijk heldere/hoge toon" alsof iemand aan een xylofoon rammelt. Achter mijn pc ligt allemaal stof. Geen wolken en plukken, maar allemaal kleine puntjes en streepjes. Dit terwijl ik er pas nog achter gestofzuigd heb. In de luchtroosters aan de zijkant van de pc zit wel wat stofophoping, maar dat "waait" er niet zo maar uit.

Nu begint mijn pc al wat ouder te worden (4 jaar ongeveer) en ik heb het idee dat er voorheen niet van dit vreemde stof uitkwam, dus ik maak me een klein beetje zorgen. Is er iemand die weet wat er aan de hand is?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
heb je zelf al gekeken waar het geluid vandaan komt? zet je kast eens open en houd de fans 1 voor 1 stil als je het hoort.

grote kans dat het lager van 1 van je fans kapot is, waardoor de fan niet meer axisymetrisch draait en gaat wiebelen, waardoor meteen het stof op de fan er af wordt geworpen.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:54

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Nee, ik heb de pc nog niet open gehad. Ik zit eigenlijk nooit aan de binnenkant van mijn computer. Kun je hem openmaken en dan veilig aanzetten? En mag je dan zo'n fannetje stilzetten? Hoe zet je die dingen stil zonder ze te beschadigen? En dan is het waarschijnlijk net als bij de tandarts: als je op de stoel zit heb je geen kiespijn meer. M.a.w. straks staat de kast open en hoor ik het vreemde geluid niet meer. (Hoor ik nu trouwens ook niet.)

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Jorgen schreef op zondag 16 september 2007 @ 12:24:
Nee, ik heb de pc nog niet open gehad. Ik zit eigenlijk nooit aan de binnenkant van mijn computer. Kun je hem openmaken en dan veilig aanzetten? En mag je dan zo'n fannetje stilzetten? Hoe zet je die dingen stil zonder ze te beschadigen? En dan is het waarschijnlijk net als bij de tandarts: als je op de stoel zit heb je geen kiespijn meer. M.a.w. straks staat de kast open en hoor ik het vreemde geluid niet meer. (Hoor ik nu trouwens ook niet.)
mn pc ligt hier op n plank zonder kast :P dus trust me, dat kan heel goed. en fans kun je gewoon stilhouden, zolang je ze maar niet blokkeerd voor 5 mins ofzo... ter vergelijking: mijn cpu gaat zonder actieve koeling (idle) van 30 naar 40 graden in 5 minuten ofzo. als je t zeker wil weten zet je gewoon ff speedfan op je pc, dan kun je de temperaturen in de gaten houden. anders kun je ook gewoon je pc draaien met de kast open tot het geluid er weer een keer is. succes!