[ubuntu/fglrx] segfault

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Ik las het nieuws dat ATi zijn nieuwe driver (fglrx 8.40.4) heeft uitgebracht, en dat dat nogal een performance-verbetering zou geven. Ik was al met de vorige versie aan het spelen geweest, werkte best aardig (alleen gooide hij de verhoudingen verkeerd, alles werd maar 3/4 zo breed als het hoorde te zijn). Ik heb dus vol goede moed dat bestandje gedownload, en een paar installatiepogingen gedaan.

Probleem 1: Zodra ik een package maak van de installatie, wordt er geen kernel-module package gemaakt. Waarschijnlijk RTFM, maar niet kunnen vinden: hoe hoor je dat ding te bouwen/installeren? Als ik het make-script uitvoer, roept hij dat ik hem niet uit de 'regular lib tree' heb aangeroepen. Lijkt me logisch, waarom zou je de source in je lib-tree willen zetten :S Je bouwt een module, en met make install o.i.d. gooi je die op de juiste plek. Daar had ik met de vorige versie ook al ruzie mee

Probleem 2: Wanneer ik de 'gewone' installatie doe, dus ./ati-driver-installer.....run zonder opties, en dan next->next->next doe, krijg ik de melding dat alles werkt. Ook de test-modprobe werkt. Zodra ik vervolgens echt modprobe, krijg ik de melding:
code:
1
2
3
4
Sep 14 20:45:24 localhost kernel: [ 1139.188000] [fglrx] Maximum main memory to use for locked dma buffers: 928 MBytes.
Sep 14 20:45:24 localhost kernel: [ 1139.188000] [fglrx] USWC is disabled in module parameters
Sep 14 20:45:24 localhost kernel: [ 1139.188000] [fglrx] PAT is disabled!
Sep 14 20:45:24 localhost kernel: [ 1139.188000] [fglrx:firegl_init_module] *ERROR* firegl_stub_register failed

Ik heb dan rmmod radeon gedaan, dat was met de vorige versie ook genoeg. Als ik me niet heel sterk vergis kreeg ik die fout ook nadat ik drm had verwijderd.

Probleem 3: fglrx eraf geknikkerd (/usr/lib/ati/ [iets met uninstall]), maar op de radeon-driver geeft elk 3d-programma (glxinfo, zelf-gebakken 3d-ding) een segfault. Mijn eigen 3d-ding crasht al op glutInit... Het rare is dat ik, sinds ik de vorige versie fglrx geïnstalleerd heb, ik geen 3d-versnelling heb gezien met de radeon-driver :s

Wie heeft er, vooral voor dat laatste probleem, een oplossing? opengl developen werkt zo nogal slecht ;)

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Zelf doe ik het @ Debian altijd zo:
code:
1
2
3
4
5
chmod +x ati*.run
./ati*.run --buildpkg Debian/sid [vervang Debian/sid door Ubuntu/Feisty oid, --listpkg geeft de opties]
dpkg -i *.deb
module-assistant prepare
module-assistant auto-install fgrlx

Bij die auto-install is het een kwestie van kijken hoe die module word gecompiled, en vervolgens X restarten met de fglrx driver :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:47
trouwens, de driver die de enorme performance verbetering zou geven is de 8.41 driver, de 8.40 driver is al een maand oud. De 8.41 driver is te downloaden van game.amd.com

icyx doet het zo op de juiste manier. :)

[ Voor 11% gewijzigd door FRidh op 15-09-2007 10:37 ]

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Goed, wat ik gisteravond had willen tikken (voory icyx ;)):

Hmm, UTFG dus :X

http://wiki.cchtml.com/in...Feisty_Installation_Guide
module-assistant gebruiken, ln -s naar volatile, en waarschijnlijk had libgl1-mesa een tik gekregen. Alles uittikken in een TS werkt dus toch ;)

Blijft wel een onwijs irritant probleem bestaan: 't stomme ding wil niet op de goede breedte renderen, alleen op 3/4. Kijkt nogal irritant naar filmpjes :(

Alleen toen crashte X omdat ik halverwege een render-operatie (waar er toch al een div-by-zero zou optreden) de debugger liet stoppen :X

Nu zit ik met een ander probleem: module-assistant install fglrx zorgt er niet voor dat in /lib/modules/$(uname -r)/volatile de goede fglrx.ko terecht komt: dat is een tempfs wat wordt aangemaakt door linux-restricted-modules-common = lrm-manager. Die haalt het bestand uit /lib/linux-restricted-modules, terwijl module-assistant het kennelijk in /lib/modules gooit. Ik zal het de volgende keer opstarten wel weer eens uitproberen (ik weet nu wat er fout gaat, dus ik hoef het niet nog een keer een uur lang uit te zoeken), maar herkent iemand dit probleem? Of heb ik gisteravond zo erg de boel zitten verzieken dat ik maar even een verse installatie moet doen? ;)
FRidh schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 10:36:
trouwens, de driver die de enorme performance verbetering zou geven is de 8.41 driver, de 8.40 driver is al een maand oud. De 8.41 driver is te downloaden van game.amd.com

icyx doet het zo op de juiste manier. :)
Ehm, ja, soort van typo. .29 was de oude versie, .40 de versie die ik in ~/Downloads had staan, .41 had ik even in ~/Downloads/ati-temp staan om niet in de war te raken ;)

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 15-09-2007 13:57 ]