Hele korte freezes

Pagina: 1
Acties:

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:27
Hoi, ten eerste, omdat ik niet weet waar het probleem zit, weet ik ook niet in welk forum ik het moet zetten, dus ik heb hier maar op gegokt.

Ik heb hier een Vista machine draaien die hele korte freezes heeft, van minder dan één seconde. Ze zijn er alleen best vaak, komen met veel achter elkaar en zijn variabel in tijdsspanne. Als ik zo'n freeze heb hoor ik die 0,1 s of zo even geen muziek, staat de muis even stil en YouTubevideo's ook, eigenlijk alles dus. Ik heb een systeem wat al een jaar prima werkt met de volgende specificaties:

Asrock 939S56-M
AMD Athlon 3800+ X2
2GB naamloos geheugen
Geforce 7800GT
Windows Vista Ultimate

De freezes komen volledig at random, gewoon tijdens het internetten al bijvoorbeeld. Ik heb nog niets geprobeerd, omdat ik simpelweg niet weet wát ik kan proberen. Wie weet wat een (mogelijke) oplossing zou kunnen zijn?

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:38

Snippertje

Light up your life

Kijk eens of je schijven niet op PIO modus draaien.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• --Christiaan--
Razor.Timo schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 19:34:
Kijk eens of je schijven niet op PIO modus draaien.
Ik heb even zitten googlen, maar waar vind ik dat?

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:38

Snippertje

Light up your life

--Christiaan-- schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 19:37:
[...]

Ik heb even zitten googlen, maar waar vind ik dat?
Onder apparaatbeheer, vervolgens kies je IDE Controllers en kijk je onder eigenschappen van je primaire en secundaire IDE kanalen of deze niet op PIO modus draaien. (Dit vind je onder geavanceerde instellingen) Als dit het geval zorgt een herinstallatie van het desbetreffende IDE kanaal voor een oplossing.

Edit: Bedenk me net dat het in vista weleens anders zou kunnen zijn dan in XP. Weet ook niet of die PIO modus dan uberhaupt nog opgaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Snippertje op 14-09-2007 19:56 ]

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• --Christiaan--
Razor.Timo schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 19:55:
[...]

Onder apparaatbeheer, vervolgens kies je IDE Controllers en kijk je onder eigenschappen van je primaire en secundaire IDE kanalen of deze niet op PIO modus draaien. (Dit vind je onder geavanceerde instellingen) Als dit het geval zorgt een herinstallatie van het desbetreffende IDE kanaal voor een oplossing.

Edit: Bedenk me net dat het in vista weleens anders zou kunnen zijn dan in XP. Weet ook niet of die PIO modus dan uberhaupt nog opgaat.
Ata channel 0: DMA ingeschakeld bij geavanceerde instellingen
Ata channel 1: Niets te zien bij geavanceerde instellingen
SiS PCI IDE-Controller: heeft dat tabblad niet eens

Dit is wat ik zie onder IDE ATAPI/ATA-Controllers, dus nergens PIO

• Baf
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:40

Baf

slopen. alles kapot maken.

In Vista:

control panel --> system and maintenance --> device manager --> view --> ide/ata/atapi controllers --> properties

Moet op Ultra DMA staan.

• --Christiaan--
Baf schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 20:02:
In Vista:

control panel --> system and maintenance --> device manager --> view --> ide/ata/atapi controllers --> properties

Moet op Ultra DMA staan.
"Ultra DMA Mode 2" :). Ik heb nu even in "broncontrole" zitten kijken en het CPU-gebruik gaat dan niet omhoog, krijg wel een hoge blauwe (dus buiten de gewone groene) piek bij "Schijf", maar weet niet of dat verband heeft omdat ik het pas bij één freeze gecheckt heb.

[ Voor 29% gewijzigd door --Christiaan-- op 14-09-2007 20:05 ]

• --Christiaan--
Afbeeldingslocatie: http://xs219.xs.to/xs219/07375/PC.png.xs.jpg

Hier een plaatje van het geheel, CPU is wel redelijk hoog zie ik nu, en hier had ik er dus veel achter elkaar.

• --Christiaan--
En ik kick dit topic met een leuk YouTubelinkje :+ http://www.youtube.com/watch?v=4zNK5kKG0n4 .

Maar even serieus, nog iemand die een oplossing weet?
Pagina: 1