Nut van Digital out

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:24

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Oi,
Ik heb op me mobo digital out en coaxial out s/pdif achtig iets... Dit zit er op zodat je bijvoorbeeld je computer kan aansluiten op je home cinema set en je die kan gebruiken als geluidssetje..

Maar wat is hier nou helemaal de meerwaarde van? Bij een surroundset kan ik het nog wel begrijpen, maar ik heb bijvoorbeeld mijn dvd-speler, stereo installatie en PC op een mengpaneel aangesloten (don't ask me why), dit allemaal zonder gebruik te maken van de digital out of coaxial aansluiting, gewoon met een tulp / jackplug vanuit me geluidskaart naar me mengpaneel werkt ook..
Vriend van mij heeft met precies hetzelfde draadje zijn computer aangesloten op zn home cinema set, in de 'radio' aansluiting. Als ie dus voor radio kiest kan ie zn films/muziek/games van zn pc dus horen op zn home cinema set.. allemaal zonder die aansluitingen..

vandaar mijn vraag, wat is hier nou precies het nut van?

Google coulden't answer my questions

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
koekjah schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 14:28:
Maar wat is hier nou helemaal de meerwaarde van? Bij een surroundset kan ik het nog wel begrijpen,
wat is dan precies je vraag :? veel mensen hebben tegenwoordig surround setjes

daarbij, voor mensen die al een goede versterker hebben lijkt het me ook een goede oplossing,
die hebben dan niet ook nog een goede geluidskaart nodig om goed geluid te krijgen.
De geluidskwaliteit van onboard chips is vaak telleurstellend :)

[ Voor 11% gewijzigd door Wouter op 14-09-2007 14:31 ]

Verwijderd

Je geeft de meerwaarde zelf al aan. Jij gebruikt zelf gewoon een stereo uitgang, maar ik heb mn 5.1 setje digitaal aangesloten op de PC. Zelfde reden dat USB toch wel erg handig is, hoewel je muis ook nog via ps/2 kan...

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
. w o u t e r . schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 14:30:
[...]

wat is dan precies je vraag :? veel mensen hebben tegenwoordig surround setjes

daarbij, voor mensen die al een goede versterker hebben lijkt het me ook een goede oplossing,
die hebben dan niet ook nog een goede geluidskaart nodig om goed geluid te krijgen.
De geluidskwaliteit van onboard chips is vaak telleurstellend :)
Ik kan het begrijpen omdat het makkelijker is... maar het kan naar mijn weten toch ook op deze manier zonder (hoorbaar) kwaliteitsverlies

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 14:32:
Je geeft de meerwaarde zelf al aan. Jij gebruikt zelf gewoon een stereo uitgang, maar ik heb mn 5.1 setje digitaal aangesloten op de PC. Zelfde reden dat USB toch wel erg handig is, hoewel je muis ook nog via ps/2 kan...
Dat wou ik ff weten, thanks :)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 12:18
Ook niet heel slim van die vriend van je. Die stuurt nu een stereosignaal naar z'n home-cinemaset die op zijn beurt er weer een Dolby Surround-sausje overheen gooit. Terwijl hij gewoon 5.1 digitaal naar zijn set kan sturen.

En het blijft een vreemde vraag. Ik heb een FireWire aansluiting. Wat moet ik daar nou mee? Ja, als ik een videocamera had, dan kon ik er wat mee, maar die heb ik niet. Waarom zit er dan FireWire op mijn pc :?

Punctuality is the politeness of kings

• Wouter
  • Niet online
koekjah schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 14:32:
[...]

Ik kan het begrijpen omdat het makkelijker is... maar het kan naar mijn weten toch ook op deze manier zonder (hoorbaar) kwaliteitsverlies
dan heb je OF een hele goede onboard geluidskaart
OF een slechte versterker
OF slechte speakers
OF een slecht gehoor

:)
Ik hoor een wereld van verschil tussen m'n onboard kaart en m'n terratec.

[ Voor 16% gewijzigd door Wouter op 14-09-2007 14:38 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Bij de meeste mobo's is de analoge uitgang niet best, er zitten vaak stoorsignalen op die bijv. afkomstig zijn van de fan's en andere electronica van de pc.Ik had een asus a8n-e deluxe en ik kon precies horen dat mijn harde schijf aan het laden was op de analoge uitgang.Dus heb ik een dacje gekocht en nu loopt alles via de digitale uitgang: weg storing :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:14

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat is het nut van een schoenveter als je schoenen met klittenband hebt :? Dat is zo'n beetje precies de zelfde vraag. Of: waarom zou ik een Mercedes kopen als ik ook in een Lada kan rondrijden?

Hoorbaar kwaliteitsverlies is zeer subjectief, en ik durf te wedden dat in veel gevallen er wel degelijk een verschil te horen is tussen de twee, zeker als het gaat om onboard sound.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik denk dat ik dit niet kan zeggen zonder neerbuigend over te komen (FYI, zo is het dus niet bedoeld) maar ik heb het vaak gezien, van die wazige opstellingen Een mengpaneel komt stoer over, en lijkt soms handig, maar als je je audiobronnen goed aansluit c.q. doorkoppelt kan het mangpaneel in veel gevallen weg. Meeste 5.1 setjes (& fatsoenlijke versterkers (met uitzondering van de high end 1337 woei apparatuur)) hebben meerdere ingangen, dus kan je output van een pc, tv, console of wat dan ook aanbieden. Zonder mengpaneel :) (Ja, uiteraard zijn er uitzonderingen)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2007 14:41 ]

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Even voor de duidelijkheid: Een audio-signaal (film/game/muziek) op de pc is digitaal, en het moet hoe dan ook naar analoog omgezet worden (DA conversie) voordat het versterkt naar de speakers kan gaan. Alle geluidskaarten met analoge uitgangen hebben een DA converter aan boord, alleen is die niet altijd even goed. Meestal is de DA converter van een home cinema receiver een stuk beter, en dan kan je de receiver het digitale geluid (dat via SPDIF loopt) van de PC om laten zetten naar analoog. Dat klinkt meestal een stuk beter.

Verwijderd

Ik gebruik zelf al een langere tijd Coaxiaal ipv Tulip over m'n versterker, als ik een film aan het kijken ben op m'n TV via de PC. Het enige voordeel is is dat je signaal netjes in 5.1 aankomt op je versterker, en je via de onboard soundcard wellicht nog kan upscalen van 41KHz naar 96KHz hoewel dat compleet nutteloos is ook. 44KHz klinkt relatief nog goed met een film maar alles daarboven krijgt gewoon een hele vreemde klank met zich mee. Ook wil m'n versterker niet meer dan 2kanaals weergeven op 96KHz....

Bij digitale output heb je minder last van signaalverlies zover ik begrepen had over Tulip (stel je hebt 15Meter kabel, dan zou het verschil tussen beide merkbaar zijn). Het enige wat er bij digitaal op kan treden is dat het digitale signaal zwakker wordt, en daarop je geluidskwaliteit ook hoorbaar achteruit gaat. Bij analoog (tulip) zou dit alleen zachter worden en hoorbaar verlies.

Afijn. Het blijft een handige functie, zeker wanneer je je analoge poorten in gebruik al hebt en je niet elke keer draden moet wisselen maar simpelweg je versterker gewoon op de juiste input zet en je een film opzet. :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 14:43:
Ik gebruik zelf al een langere tijd Coaxiaal ipv Tulip
SPDIF over coax is net zo goed tulp ;)

Je bedoelt met tulp waarschijnlijk de analoge variant met twee plugjes. Coax SPDIF is dezelfde kabel en plug, maar dan een enkele.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Wouter
  • Niet online
Daarbij moet je ook wel een goed mengpaneel hebben wil het geluid er niet op achteruit gaan.

Ik heb zelf een mengpaneeltje van 100 euro (behringer), maar als ik die ertussen hang gaat de geluidskwaliteit er drastisch op achteruit.

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:04
. w o u t e r . schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 14:54:
Daarbij moet je ook wel een goed mengpaneel hebben wil het geluid er niet op achteruit gaan.

Ik heb zelf een mengpaneeltje van 100 euro (behringer), maar als ik die ertussen hang gaat de geluidskwaliteit er drastisch op achteruit.
Dat zal ook wel gedeeltelijk komen omdat de mengpanelen (mixers) die iedereen hier bedoeld gemaakt zijn om te mixen (wat een DJ doet op t podium) en niet voor gewoon luistergebruik.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 22:24
FouT schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 15:17:
[...]

Dat zal ook wel gedeeltelijk komen omdat de mengpanelen (mixers) die iedereen hier bedoeld gemaakt zijn om te mixen (wat een DJ doet op t podium) en niet voor gewoon luistergebruik.
Onzin,

Een beetje mengpaneel vervormt niet. Onlangs een honkietonkie mixer aangesloten en vergeleken met mijn DJM-800 en het verschil was enorm.

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:04
descon schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 15:31:
[...]

Onzin,

Een beetje mengpaneel vervormt niet. Onlangs een honkietonkie mixer aangesloten en vergeleken met mijn DJM-800 en het verschil was enorm.
I stand corrected :P

zal er wel aan liggen dat ik alleen honkietonkie spul heb gehoord dan ;)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:34

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Waar een mengpaneel ook voor bedacht is (radio, mixen, dj-en), hij zou bij normaal gebruik nooit hoorbaar het signaal aan moeten tasten.
Duidelijk is dat de goedkopere merken daar wat meer moeite mee hebben...
Ik moet Behringer meegeven dat ze het wat dat betreft eigenlijk wel aardig doen, vooral als je dat afzet tegen de prijs.

@TS:
Digitale signaal overdracht in de vorm van SPDIF is altijd beter dan analoge signaal overdracht.
Hoewel analoog met betrekkelijk korte en fatsoenlijke kabels er wel verdraait dichtbij komt.
Dat jij het verschil tussenbeide niet hoort, zegt iets over jouw oren of apparatuur.
Het verschil is er wel en dat is hierboven al een paar keer best goed uitgelegd.

Alles kan stuk.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Een mengpaneel is zeker niet alleen gemaakt om te dj'en, radio maken etc. (battlemixers, effect mixers etc )
Vaak wordt er ook een gewoon 19 inch mengpaneel (of een compacte mixer) gebruikt in kleine verenigingen, café's, scholen, openbare gebouwen.. simpelweg om op een makkelijke manier het geluid te kunnen regelen (zie, volume e.v.t eq) zonder dat je met 10 afstandsbedieningen zit of moeilijk moet doen met kabels. Vooral ook erg handig als er een microfoon op aangesloten wordt.
De mengpanelen waar ik het nu over heb zijn niet echt geschikt om plaatjes te draaien, maar ik denk dat elke DJ daar een andere mening over heeft...

Verder valt het me op dat sommige reacties nogal overtrokken zijn, ik wilde alleen weten wat nou precies de meerwaarde is omdat ik het ook op een andere manier kon doen.. en het voorbeeld met de usb en ps2 poort vind ik een goed voorbeeld.. Misschien was er wel iets waar ik helemaal niet aan gedacht had.. gewoon interesse :)

Anyway, toch bedankt voor de reacties O-)

Verwijderd

Omdat de DAC op m'n moederbord bagger is, en de DAC in m'n DAC (:+) wel goed is.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Even een vraagje tussendoor....waar koop je een losse DAC dan? En wat kost een beetje DAC? :)

Permanent wintericon!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:27
Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 00:19:
Omdat de DAC op m'n moederbord bagger is, en de DAC in m'n DAC (:+) wel goed is.
Precies. Stelletjes noobs met hun Creative-dit kaartje en Logitech-dat setje en er nog tevreden mee zin ook .... ;), maar ik meen het wel.

De digitale uitgangen gebruik ik vooral (enkel en alleen eigenlijk) om het signaal onvervuild door een deftige DAC te sturen. Moet je wel een net geluidschipje hebben dat van je signaal af blijft (geen Creative-meuk dus om te beginnen), en uiteraard een nette DAC. 5.1 laat me koud, ik ga voor een goed stereogeluid.

Waar koop je een DAC en wat kost ie? De vraag is, hoe doe je je research voor je er 1 haalt. Ik zou beginnen met Head-Fi en hydrogenaudio, beetje kijken wat populair is en betaalbaar (je kunt ze voor een paar tientje halen en duizenden euro's). Ik zou zeggen, zeker als je begint, ga niet over de 200 euro heen. Wat ik ook ten zeerste afraad is naar de detailhandel gaan om je te informeren, hooguit om te luisteren, als ze al losse dacs hebben (nog nooit meegemaakt eigenlijk). Meestal kun je ze het beste van eBay halen, goedkoper en geen gezeur. Doe je research, dan komt het goed.

[ Voor 32% gewijzigd door Brent op 15-09-2007 09:00 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Een mooie DAC kan je 2ehands op de kop tikken voor zo'n 100€.
Ikzelf heb een Denon DA-500 met 3 optische en 2 coax-ingangen, geen high-end, maar voor deze prijs toch een serieuze upgrade voor hierboven vermelde toepassingen (alleen stereo natuurlijk).

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 21:19:
Een mooie DAC kan je 2ehands op de kop tikken voor zo'n 100€.
Ikzelf heb een Denon DA-500 met 3 optische en 2 coax-ingangen, geen high-end, maar voor deze prijs toch een serieuze upgrade voor hierboven vermelde toepassingen (alleen stereo natuurlijk).
Ik heb voor 100 euro een keer een Arcam BlackBox 50 op de kop getikt. Weer een beetje hogere klasse maar wel met minder inputs :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1