2,5 Gbps SFP module in gigabit switch

Pagina: 1
Acties:
  • 632 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Voor een project op mijn werk ben ik onderzoek aan het doen naar gigabit switches met SFP poort.
Ik moet een switch hebben die een 3 clients voorziet van een constante video over ip stroom van 400Mbps per client. De uplink waar deze video stroom overgaat mag een RJ45 poort zijn. In dat geval moet de kwaliteit van de video stroom verlaagd worden.
Om optimale videokwaliteit te behalen zal de volle 400Mbps per client nodig zijn.

Mijn vraag die ik wil stellen, en waar ik eigenlijk zelf nog geen antwoord op heb kunnen vinden is de volgende.
Als ik een gigabit switch met SFP module neem, kan ik dan een 2,5 Gbps SFP module aansluiten, of kan de switch deze datastroom dan niet verwerken. Er zal dus 1,2 Gbps over gaan plus de nodige overhead.
een mogelijke switch zou dus zoiets als een GSW-0505 kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:27

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

MvdKelen schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 14:23:
Voor een project op mijn werk ben ik onderzoek aan het doen naar gigabit switches met SFP poort.
Ik moet een switch hebben die een 3 clients voorziet van een constante video over ip stroom van 400Mbps per client. De uplink waar deze video stroom overgaat mag een RJ45 poort zijn. In dat geval moet de kwaliteit van de video stroom verlaagd worden.
Om optimale videokwaliteit te behalen zal de volle 400Mbps per client nodig zijn.

Mijn vraag die ik wil stellen, en waar ik eigenlijk zelf nog geen antwoord op heb kunnen vinden is de volgende.
Als ik een gigabit switch met SFP module neem, kan ik dan een 2,5 Gbps SFP module aansluiten, of kan de switch deze datastroom dan niet verwerken. Er zal dus 1,2 Gbps over gaan plus de nodige overhead.
een mogelijke switch zou dus zoiets als een GSW-0505 kunnen zijn.
Belangrijk is het om te weten wat de backplane snelheid van de switch is en de poortsnelheid van de SFP poort.

Daarnaast als het zo kritisch is dan zou ik niet voor een SoHo switch gaan, maar voor een merk als Cisco of HP. Die geven ook duidelijk aan welke SFP modules in welke switches ondersteund worden en op welke snelheid.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163846

Misschien ook belangrijk om te kijken, kunnen die clients die 400mbps wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 17:10
Al eens gedacht aan multicasten? Dan heb je nog maar 1 keer 400 mbit op je netwerk.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Sowieso moet je inderdaad gaan multicasten. Je moet dan wel een switch hebben die IGM snooping ondersteunt.
Overigens is 400 mbps wel belachelijk veel hoor voor een video stream. Is dit niet gecodeerd ofzo.
Ook het aansluiten van een 2,5 gb sfp op een gigabit poort is redelijk onmogelijk lijkt me. Die SFP zorgt enkel voor een verandering van medium.

[ Voor 25% gewijzigd door TrailBlazer op 14-09-2007 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
2.5 Gb Ethernet bestaat niet. Ik denk dat je een SFP module in gedachte hebt voor OC-48/STM-16 interfaces. Deze modules zullen niet herkend worden door je switch :)

Je zou kunnen kijken naar een switch die etherchannels ondersteund welke je kunt gebruiken om aan je source te koppelen. Over het algemeen worden etherchannels niet ondersteund op el-cheapo switches & server NICs, dus kijk naar de betere merken.

Zoals als eerder is aangegeven zou Multicast een betere oplossing voor je zijn, zolang je switch IGMP-snooping ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:22
Als je geen multicasting kunt gebruiken voor de een of andere reden kun je misschien (met een iewat degelijke switch) 3 of 4 poorten bonden naar je source. Dan heb je een 4Gbps (of meer als je meer bond) naar je switch en natuurlijk gigabit naar je clients.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-06 16:59
Als je slechts 1 x RJ45 als uplink mag gebruiken (want anders is n x 1000BaseT met etherchannel oid de meest eenvoudige en goedkoopste oplossing om je 3 x 400Mbps erover te krijgen) EN als multicasting gewoon geen optie is (vb 3 clients die 3 verschillende streams bekijken) dan zal je toch moeten kijken richting een 10Gig ethernet poortje ;-) en dan spreken we niet meer over een SOHO switchke...(vb Cisco Catalyst 3750 heeft 10GE uplink mogelijkheid)

Je werkt met ethernet, dus je moet de ethernet standaarden volgen. 2.5Gbps is helemaal geen ethernet-standaard maar eerder te vinden als STM16-transport snelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door jvanhambelgium op 14-09-2007 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De clients betreffen een product dat we zelf op de markt gaan brengen.
Een module voor in het kabelnetwerk, in de wijkkasten.
De fiber in het HFC netwerk loopt tot de wijkkasten.
Wij hebben een product dat uit een ip stroom, per module 8 RF 256-QAM signalen kan genereren.
elk QAM signaal heeft weer meedere zenders in zich zitten.
Het is dus mogelijk dat er zenders bij zijn die overeenkomen tussen de modules, maar we moeten er van uitgaan dat elke module een unieke stroom aan zenders moet kunnen verwerken.
De modules kunnen gerust 400 Mbps aan.

De modules hebben een 1000 Base-T RJ-45 ingang.
We wilden proberen om omzetters te gebruiken voor fiber naar RJ45, en dan 3 modules te bundelen.

Ik zag dat veel switches SFP ondersteunen, en dat SFP modules beschikbaar zijn tot snelheden van 4 Gbps. Hoe de compatibiliteit van al die modules met de switches is wist ik dus niet helemaal.

De backplane snelheid van de in de TS genoemde switch is bijv 10 Gbps, de poortsnelheid kan ik dus nergens terugvinden. Als ik de reacties hier goed begrijp kan ik er dus vanuit gaan dat de poorten nooit meer dan 1 Gbps aankunnen, ongeacht het type SFP module.
De beperkende factor ligt dan waarschijnlijk niet in de interface, maar in de grootte van de poortbuffers van de switch??

de Cisco Catalyst 3750 die ik hier vernoemd zie is ook niet echt wat we zoeken.
De modules zijn namelijk slechts 11x15 cm en 3,2cm hoog ongeveer. De switch is dan vele malen groter dan de modules zelf. Ook gezien de locatie waar het geplaatst wordt krijgen we zoiets dus nooit aan de klant verkocht.

Vanwege de complexiteit van deze techniek zagen we het ook niet zitten om zelf helemaal een switch te gaan ontwikkelen. Daar hebben we de tijd, en de manuren niet voor beschikbaar.
Ik hoopte dus een standaard oplossing te kunnen vinden.
Het probleem is inderdaad dat de zware industriele switches vaak al naar 24 poorts gaan.

Maandag zal ik me weer eens wat in de materie verder verdiepen. Nu eerst weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt geen 2.5G of 4G SFPs (die zijn overigens voor Fibre Channel) in een 1G ethernet poort proppen. Als 't ueberhaupt al werkt zal je niet harder gaan dan 1G. Als je dus meer dan 1G moet versturen heb je twee opties:

• 10gigE
• Meerdere gigE links aggregated.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De 3750-E / 3560-E switches hebben een 64 Gbps backplane.
Elke groep access poorten zitten met een Ethernet PHY op de backplane.
Daarnaast is er natuurlijk wat logica voor het switching / routering proces.

De uplink poorten van de switch (1 Gbps of 10 Gbps) hebben een aparte PHY die met de backplane babbelt.

Uplink poorten zijn er:
Fixed in de switch (RJ45 connector elektrisch)
Modulair SFP op 1 Gbps ( RJ45 connector elektrisch)
Modulair SFP op 1 Gbps ( LC connector mulimode glasvezel)
Modulair SFP op 1 Gbps ( LC connector single mode glasvezel)

Modulair X2 op 10 Gbps ( mulimode glasvezel)
Modulair X2 op 10 Gbps ( single mode glasvezel)
10Gbps elektrisch is nog geen officiële standaard. Als een standaard wordt kun je er geen grote afstanden mee overbruggen.

Naast SFP heb je ook GBIC ( = oud)
Naast X2 heb je ook XENPAK ( = oud)
Naast LC connectoren heb je ook SC en MTRJ ( = oud)
ST vindt je op multimode glas patch panels.

Je zou eens een switch kunnen open schroeven en kijken wat voor PHY men gebruikt. Met een beetje mazzel is dit 3rd party en kun je dit spul gewoon bestellen.

Een andere mogelijkheid is om deze PHY's zelf te ontwikkelen in een FPGA.
Of dit uit te besteden aan een bedrijf.

In één apparaat kun je dan jouw elektronica vatten + switch logica + Ethernet PHY + SFP omhulsel.
Klanten kunnen dan zelf kiezen welke SPF men gebruikt. (Afhankelijk van het type glasvezel / afstand.)

Je kunt ook een bedrijf benaderen om dit alles te vatten in één of meer FPGA's, zodat je jouw apparaat kan miniaturiseren. Dit moet juridisch natuurlijk wel goed dicht getimmerd worden.

1 en 10 Gbps zijn de standaard. Daarnaast kun je ethernet poorten bundelen met link aggregation / etherchannels. ( Eventueel gecombineerd met CWDM of DWDM technieken. ) Een andere optie is een DWDM techniek i.s.m. SDH.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1