Toon posts:

Asus M6Ne CPU temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een probleem waar jullie mij wellicht mee kunnen helpen.

Ik heb een Asus M6Ne notebook en als ik een spel speel loopt de CPU temperatuur de laatste maanden al snel op naar 80 soms zelf 90 graden :(

Heeft iemand van jullie dezelfde problemen of een idee hoe ik dit kan oplossen? Hieronder nog wat specs van de laptop:

Intel Pentium M processor 1.60 GHz
2 GB intern geheugen

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Menno

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Laptop is vies... Misschien een defect in de koeling/fans?

Kijk ook even naar CSL FAQ want ik denk dat je niet helemaal goed zit hier?

[ Voor 53% gewijzigd door MAX3400 op 14-09-2007 13:32 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Probeer eens te kijken of er vuil in je laptop zit, zo ja word dat tijd voor een grote schoonmaak. ;)
En zet de laptop neer op een platte ondergrond zodat ze fans niet geblokkeerd worden.

Als dit probleem blijft en hij is schoon etc zou je eventueel kunnen kijken of er een defect zit in één van de fans.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Bedankt voor de snelle reacties! De laptop is schoon (vanmorgen nog gechecked door het keyboard te verwijderen) ook de fan draait gewoon (als het nodig is). Kan het aan bepaalde drivers/updates liggen? Voorheen had ik dit probleem namelijk niet....

Groet,
Menno

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-01 20:01
ik had hetzelfde probleem met mijn vorige laptop,
probeer aan der onderkant de klepjes open te maken en haal alle prut die je kunt vinden eruit;
bij mij waren dat allemaal haren

edit;
net iets te laat,
wie weet zie je van boven af via het keyboard niets, maar zit het stof aan de onderkant

[ Voor 24% gewijzigd door oddish2211 op 14-09-2007 13:53 ]

Verwijderd

Loopt ie ook echt vast?

Of gaan de fans extreem hard draaien?

Zo niet: Je metingen kloppen niet, bij 85 graden gaat de boel zeker terugthrottlen of zelfs uitschakelen, dus 90 graden lijkt me iets overdreven.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 13:52:
Loopt ie ook echt vast?

Of gaan de fans extreem hard draaien?

Zo niet: Je metingen kloppen niet, bij 85 graden gaat de boel zeker terugthrottlen of zelfs uitschakelen, dus 90 graden lijkt me iets overdreven.
Hallo,

Ik heb 'notebook hardware controle' op de laptop staan die 90 graden heeft aangegeven. De fan draait dan zeker extreem hard en ook schakeld de laptop zich bij deze temperatuur uit. Vast lopen doet hij echter niet.

Groet,
Menno

Verwijderd

Topicstarter
oddish2211 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 13:51:
ik had hetzelfde probleem met mijn vorige laptop,
probeer aan der onderkant de klepjes open te maken en haal alle prut die je kunt vinden eruit;
bij mij waren dat allemaal haren

edit;
net iets te laat,
wie weet zie je van boven af via het keyboard niets, maar zit het stof aan de onderkant
Helaas kom ik niet makkelijk bij de onderkant van de fan zonder de laptop helemaal uit elkaar te halen. Maar toch bedankt voor de tip!

Gr,
Menno

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 14:02:
[...]

Hallo,

Ik heb 'notebook hardware controle' op de laptop staan die 90 graden heeft aangegeven. De fan draait dan zeker extreem hard en ook schakeld de laptop zich bij deze temperatuur uit. Vast lopen doet hij echter niet.

Groet,
Menno
Is het het progje wat de boel uitschakelt of de notebook zelf?

Probeer het eens zonder het progje, hij zou dan ook netjes moeten uitschakelen, anders is er niets aan de hand en is je sensor gewoon gaar.

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Mijn tip; installeer de powermanagement software van de Asus website (ATK0100 ACPI UTILITY en Power4gear). Dit zorgt ervoor dat de laptop trottled (dus de CPU snelheid verlaagt).

http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

PS: het is voor deze CPU niet ongebruikelijk om 110C te behalen. (zie de specs op de intel website). Maak je dus niet te snel zorgen hierom.

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

Swaptor

Java Apprentice

Mijn V6V (Zelfde type proc (sneller), kleinere behuizing, X600 mobile graka annex stroomvreter) is zonder toevoeging van de ACPI util die PowerPee aanhaalt ook een lawaaierig heethoofd, maar mét een stuk minder.
Ik heb dan ook nog de pech een metalen behuizing te hebben dus ik brandde geregeld mijn vingers.

De 110 graden is overigens geen geintje, ik heb zelf tijdens het gamen deze omstandigheden al meerdere malen na weten te bootsen :)

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Verwijderd

Topicstarter
PowerPee schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 14:11:
Mijn tip; installeer de powermanagement software van de Asus website (ATK0100 ACPI UTILITY en Power4gear). Dit zorgt ervoor dat de laptop trottled (dus de CPU snelheid verlaagt).

http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

PS: het is voor deze CPU niet ongebruikelijk om 110C te behalen. (zie de specs op de intel website). Maak je dus niet te snel zorgen hierom.
Hallo,

Fantastische tip _/-\o_ ! Na het installeren van ATK0100 ACPI UTILITY (power4gear nog even niet) kwam de CPU temperatuur tijdens het gamen niet boven de 83 graden (en dan heb ik het over zeker 3,5 uur continue gamen!!).

Dus heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties ik kan weer even vooruit d:)b !!

Groet,
Menno
Pagina: 1