[Ubuntu] Een aantal beginnersvraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een aantal vraagjes:
• Hoe kan ik 'system' en 'places' van het 'startmenu' in 'applications' krijgen? Met 'edit menu's' lukt het niet en zo nemen ze iets teveel ruimte in.
• Ik wil een soort OSX Spotlight/Vista-achtige search hebben, maar ik kom er niet helemaal uit. Er is deskbar applet, er is Kerry Beagle en er zit van zichzelf ook al search in. Wat is de beste manier om een vlekkeloos geïntegreerde goeie search á la spotlight/vista te krijgen?
• Ik heb per ongeluk een snelkoppeling naar een bestand op een gemounte schijf op mijn desktop staan, maar als ik hem wil verwijderen zegt-ie dat het niet kan omdat het op een andere volume zit. Hoe krijg ik hem weg?
• Mijn duimknop van mij Logitech G3 muis doet het niet, moet ik daar nog drivers voor installeren?

Meer vraagjes kan ik op dit moment niet bedenken :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

• Mijn duimknop van mij Logitech G3 muis doet het niet, moet ik daar nog drivers voor installeren?
xmodmap zou daar wel wat mee kunnen doen.
• Ik heb per ongeluk een snelkoppeling naar een bestand op een gemounte schijf op mijn desktop staan, maar als ik hem wil verwijderen zegt-ie dat het niet kan omdat het op een andere volume zit. Hoe krijg ik hem weg?
Een symlink? Doe het eens in de shell, wat voor error krijg je precies?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
anandus schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 12:59:
Een aantal vraagjes:
• Hoe kan ik 'system' en 'places' van het 'startmenu' in 'applications' krijgen? Met 'edit menu's' lukt het niet en zo nemen ze iets teveel ruimte in.
Je kan het menu zo maken dat je alleen nog maar het ubuntu logo krijgt. Daarvoor moet je de huidige applet verwijderen (rm. knop) en vervolgens de kleinere (weet niet precies hoe die heet) toevoegen (rm. knop -> toevoegen).
• Ik wil een soort OSX Spotlight/Vista-achtige search hebben, maar ik kom er niet helemaal uit. Er is deskbar applet, er is Kerry Beagle en er zit van zichzelf ook al search in. Wat is de beste manier om een vlekkeloos geïntegreerde goeie search á la spotlight/vista te krijgen?
Deskbar is iets anders dan spotlight/vista search/beagle/tracker. Het kan namelijk programma's opstarten, een bepaalde search gebruiken (zoals beagle of tracker) e.d.

Beagle en tracker indexeren echt de files. Eerst bestond beagle, tracker is er later bij gekomen. Op dit moment is tracker wat gebruiksvriendelijker en kost het minder load tijdens het installeren. En in gutsy is tracker al automatisch mee-geinstalleerd :)
Wil je al je gemounte schijven weg, of alleen dit "ongelukje"? Voor dat laatste hebben we wat meer info nodig :)
Duimknoppen zijn altijd lastig in X (grafische omgeving linux). Check ubuntuforums.org voor een config van x die mogelijk wel werkt. Ik ben ermee gestopt (mx510) omdat het teveel gepruts was imho.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
anandus schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 12:59:
Fix @ UbuntuGuide.org :)
Werkte bij mijn MX510 iig.

• anandus
  • Niet online
Thanks, allen!

Ik zit niet achter mijn computer dus kan niet precies zien hoe het zit met die snelkoppeling.
De oplossing voor de duimknoppen ziet er goed uit, thuis even Tracker installeren en mijn start-menu veranderen :)

Top :)

Niemand die en passant weet of ik ergens extra moleculen kan vinden voor de molecule screensaver? :P

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
anandus schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 15:59:
Niemand die en passant weet of ik ergens extra moleculen kan vinden voor de molecule screensaver? :P
Scheikundige? ;)

Leuke vraag, ik heb even gekeken en de screensaver is /usr/lib/xscreensaver/molecule. Uit de man page daarvan (man molecule):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
-molecule file-or-directory
Instead of using the built-in  molecules,  read  one  from  the
given  file.  This file must be in PDB (Protein Data Base) for
mat.  (Note that it's not uncommon for  PDB  files  to  contain
only  the  atoms,  with  no  (or  little) information about the
atomic bonds.)

This can also be a directory, in which case, all  of  the  .pdb
files in that directory will be loaded.  A new one will be dis‐
played at  random  every  few  seconds  (as  per  the  -timeout
option.)

Je kunt dus /usr/share/applications/screensavers/molecule.desktop editen en achter exec= het commando aanpassen (-molecule toevoegen). Locate is erg handig bij zulke zoektochten ;)

• anandus
  • Niet online
Student milieu-natuurwetenschappen :)
Leuke vraag, ik heb even gekeken en de screensaver is /usr/lib/xscreensaver/molecule. Uit de man page daarvan (man molecule):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
-molecule file-or-directory
Instead of using the built-in  molecules,  read  one  from  the
given  file.  This file must be in PDB (Protein Data Base) for
mat.  (Note that it's not uncommon for  PDB  files  to  contain
only  the  atoms,  with  no  (or  little) information about the
atomic bonds.)

This can also be a directory, in which case, all  of  the  .pdb
files in that directory will be loaded.  A new one will be dis‐
played at  random  every  few  seconds  (as  per  the  -timeout
option.)

Je kunt dus /usr/share/applications/screensavers/molecule.desktop editen en achter exec= het commando aanpassen (-molecule toevoegen). Locate is erg handig bij zulke zoektochten ;)
Ik heb ook dit topic gevonden.

Wel fijn dat je gewoon moleculen uit de PDB kan gebruiken :)

• anandus
  • Niet online
Kickje :)

Ik heb weer een aantal vraagjes :)

• Kan je K-programma's zoals Amarok nou gewoon geburiken onder Gnome of juist niet?
Ik zag dat veel mensen dat progrtamma gebruiken, maar elders lees ik weer dat het instabiel wordt om Amarok onder Gnome te draaien?

• Het viel me ook op dat, toen ik een film keek, deze een stuk blokkeriger en minder smooth is dan onder Windows. Klopt dat? Zo ja, hoe ontblok ik het dan? :)

• Verder vroeg ik me af of het mogelijk is om in Virtualbox een XP op te starten die gewoon native op een aparte partitie geïnstalleerd is? (zoals volgens mij ook kan met Boot Camp/Parallels op de Mac)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Deze vragen zijn allemaal wel zelf op te zoeken lijkt me, of zelfs triviaal zelf te proberen :)

[ Voor 23% gewijzigd door blaataaps op 19-09-2007 16:20 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.