Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp gezocht met backlight en inverters Benq FP767/FP937)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.326 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09 14:30
Ik ben een complete noob op het gebied van electronica, maar toen mijn Benq 17 inch lcd monitor stuk ging heb ik op internet gevonden dat het niet zo heel moeilijk zou zijn om die te fixen.
Gisteren heb ik een andere, kapotte, 19 inch lcd van Benq gekregen en daar kon ik nog wel heel vaag beeld op zien. Van wat ik gelezen heb duidt dit erop dat of de backlight kapot is, of de inverter.

En daar zit nu dus het probleem: ik weet niet hoe ik dat moet aanpakken, omdat ik geen verstand van electronica heb. Dus mijn vraag: is er iemand die mij hiermee kan helpen en weet iemand of ik in omgeving Leiden de benodigde onderdelen kan kopen. (ik ben bij MyCom geweest en die repareren geen monitoren en bij Onderdelen Kok, maar die hadden ook geen onderdelen, terwijl ik op dit forum gelezen heb dat ze dat wel zouden moeten hebben...)

Ik heb alle topics, artikelen en sites in het Engels en Nederlands over dit onderwerp al bekeken, maar kan gewoon die eerste stap niet zetten... (uit elkaar schroeven ed lukt me nog wel, maar dan het controleren wat het wel en niet doet... )

Verwijderd

dit topic ook al gezien?

Benq lcd monitor met kapot backlight

• Aniki
ja ook al gereageerd, maar daar werd ik ook niet veel wijzer uit

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 18:24

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Tis heel simpel:

Nieuwe inverter kopen van exact hetzelfde type en je kunt ze simpel omwisselen. Gooi een aantal teksten welke zichtbaar zijn op de PCB in Google en je vind wel een website. Dit heb ik al twee keer gedaan en beide keren had ik daarna een prima monitor.

Als jezelf de inverter wilt repareren of wilt vervangen met een ander type inverter zou ik wat dieper informatie gaan zoeken als ik jouw was.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Aniki
ik snap dat dat de meest simpele oplossing is, maar de inverters van deze Benq's zitten op hetzelfde bord als de power supply. dit hele ding vervangen is kostbaarder dan een simpele reparatie. tenminste, ik hoor en lees dat het simpel is, maar ik heb dus geen idee waar te beginnen.

• Aniki
Afbeeldingslocatie: http://www.peliforum.nl/files/foto/DS-1107A19inch.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.peliforum.nl/files/foto/DS-1107A17inch.jpg

dit zijn de fotos van de 2 borden, uiteraard kan ik hier niets op vinden, maar de enige vervangers die ik kan vinden op internet verschillen van deze...

Verwijderd

die onderste is precies hetzelfde als de mijne. in dat topic wat ik aanhaalde staat precies welke onderdelen je kunt doormeten. bij mij was (en is) PF751 kapot

heb mijn monitor inmiddels in v&a staan

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2007 16:22 ]

• Aniki
zou je mij misschien kunnen aanwijzen (zo goed als dat kan natuurlij) waar ergens dat staat? zit nu 5 min naar dat bord te staren, maar kan het niet vinden, onderkant ook niet.

thnx!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Die 4 eindtorren (Q739) zijn vermoedelijk defect, c5707.

Naast Benq hebben veel dell schermen dat probleem ook. (=benq binnenkant). Ik heb hier ook 2 van die schermen hier (defect)

Complete voedingsprint (+invertor) kost je 50 dollar, http://www.lcdrepair.us/e172-e173fpb-inverter-power.html

Topic over de Dell schermen (=identieke probleem/voedingsbord): http://www.badcaps.net/fo...d.php?t=1303&page=2&pp=20

• Aniki
volgens lcdrepair zijn het verschillende borden ook al zijn het dezelfde typenummers.

met heel veel dank aan Technokiddy ben ik gelukkig nu verder op weg en ga ik morgen even 2 inverters halen voor mijn 19inch scherm.

nogmaals bedankt, Rogier! geweldig dat je op zo'n manier geholpen kunt worden via een forum.

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-11 15:16
Hallo allemaal,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ook ik heb een probleem met een BENQ monitor, ditmaal een type FP 737 s
Ook hier het probleem dat ik zeer kort beeld heb van de monitor en ik daarna zwart beeld heb.

De printplaat ziet er exact hetzelfde uit als de 2e foto van Aniki!
Ik kan alleen de elco's niet vinden.... welke moet ik nu omwisselen cq welke zijn kapot? En waar kan ik die bestellen?

Bedankt alvast voor de reakties!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Elco's zijn die tonnetjes met een kruisje bovenop. Als ze bol staan of er ligt prut naast zijn ze kapot. Je kunt elco's kopen bij Conrad, Dick Best of een andere elektronica onderdelen winkel. Een nieuwe elco moet de zelfde waarde hebben qua uF en een zelfde of hogere waarde qua het aantal volts.

Daarnaast: reageren in twee topics met dezelfde vraag is crossposting en dat is niet wenselijk. Beide topics staain in EL en EL lezers lezen je vraag toch wel.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Zoek de transistortjes waar C5707 op staat
Koop 2sc5707 (onderdelenboeren willen ze af en toe wel voor je bestellen, anders moet je bij farnell zelf bestellen of met iemand meebestellen)
soldeer erin
tadaaa

(dit is theorie, echter, ik heb er een paar gefikst waarbij dit niet meteen werkte en/of het defect later weer terug kwam, maar over het algemeen zal dit de fiks zijn)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
tjerkpolle schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 22:35:
Hallo allemaal,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ook ik heb een probleem met een BENQ monitor, ditmaal een type FP 737 s
Ook hier het probleem dat ik zeer kort beeld heb van de monitor en ik daarna zwart beeld heb.

De printplaat ziet er exact hetzelfde uit als de 2e foto van Aniki!
Ik kan alleen de elco's niet vinden.... welke moet ik nu omwisselen cq welke zijn kapot? En waar kan ik die bestellen?

Bedankt alvast voor de reakties!
Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/printbenq.jpg

Ik kan t niet helemaal duidelijk oordelen, maar t lijkt zo op de fotos alsof de rode-omcircelde elco's bol staan. Controleer ze allemaal.

De groen omcircelde dingen zijn de C5707 transistoren, die alom bekend zijn als mede-oorzaak van veel problemen. Vaak zijn er 1 of meerdere defect (desolderen en doormeten met multimeter als t probleem blijft na vervangen van elco's).
Soldeer alle 4 de invertorspoelen (de gele blokjes/trafo's) goed door. Een brakke soldering daarin kan de oorzaak zijn van het defect raken van een 5707.

Het gele omcircelde onderdeel is (uit mn hoofd) een zekering: Door defecte 5707s wil deze nog wel eens eruit vliegen. Ik weet niet zeker of dat de zekering is, kan t niet goed lezen. Er staat iets van 3A ofzo op , PF1 ofzo.

Ps: als je nog 5707s nodig hebt, pm maar, heb er nog een stuk of 20 (nieuw) liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 20-09-2008 14:59 ]

• tjerkpolle
Bedankt voor de reacties !

ik zal het vanavond even nader bekijken!

thanx

• tjerkpolle
Nog maar even een paar detailopnamen gemaakt.
Misschien is het voor jullie nog beter te beoordelen?

Is er misschien iemand die dit voor zijn/haar hobby doet en me er tegen een geringe vergoeden mee zou kunnen helpen?

http://cid-2e748a89f18d4f...cns!2E748A89F18D4F3F!112/

link met foto's

@DJSMILEY: zou je me even kunnen mailen tjerkpolle@hotmail.com

Verwijderd

Het lijkt alsof de helft van die elco's bol staat joh. Controleer al die 470uF 35V elco's eens.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Jep, brakke elco's. IMO kun je het beste alles behalve die grootste (op zn kant) elco vervangen.

• tjerkpolle
Is er hier misschien iemand die me (eventueel tegen geringe vergoeding) zou willen helpen met de kapotte monitor?

• tjerkpolle
Niemand die me zou willen helpen?
Ik heb zelf nl. niet echt de juiste apparatuur.....
Pagina: 1